Rollkur+LDR vs klassieke dressuur vs paardvriendelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Rollkur+LDR vs klassieke dressuur vs paardvriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:19

Als kind zijnde, wilde ik altijd zoals Anky van Grunsven worden! Haar paarden liepen 'perfect rond' en staarde weer voor de zoveelste keer naar de tv en droomde over mij op Bonfire. Alle paarden lopen zo mooi in de krul echt heel mooi om te zien!

Dat was vroeger.. Nu lees ik steeds meer over de rollkur en LDR. (mooi filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=4UwqyMCr ... ature=fvwp hierin wordt de rollkur uitgelegd). Ook zijn er talloze discussies over aan de teugel rijden etc. Maar hoe kun je nou paardvriendelijk (zonder pijn en angst en verzet) je paard zo laten lopen? Hoe meer ik lees, hoe minder ik snap van paardrijden.

Ieder heeft zijn/haar mening en steeds meer kiezen voor Natural Horsemanship. Eerlijk gezegd heb ik ook hier mijn twijfels over. Is het wel zo Natural? Eigenlijk niet.. want in de natuur zitten mensen helemaal niet op een paard. Het is wel een stuk paardvriendelijker :)

Kijk naar honden. Honden worden al heel lang gehouden als huisdier, maar is dit dan ook zo 'dieronvriendelijk'? Als pup zijnde leer je hem verschillende dingen aan, oa aan de riem lopen. Netjes naast je benen. Zo niet, klein rukje aan de riem en uitbundig belonen als hij het goed doet. Nu weet hij precies wat hij moet doen. Maar nog steeds zie ik geen ontevreden hond, integendeel! Dierenmishandeling? Want eigenlijk horen honden in het bos te leven, vrij te zijn en jagen. Natuurlijk komt mijn hond ook in het bos, lekker los, waar hij z'n ei kwijt kan

Maar is dat met paarden niet precies hetzelfde? Zij hebben het eigenlijk nog beter dan honden, paarden komen elke dag lekker in de wei waar ze ong. een hectare weiland hebben (dit zou ongeveer de normale gang van zaken zijn), worden 'verwend' met hooi, stro (schoon stalletje), brokken en water. Hier hoeven ze niet na te zoeken.

Terug naar het rijgedeelte. Inprincipe is het al belasting voor een paard wanneer er überhaupt iemand op gaat zitten (hier zijn ook weer talloze discussies over wanneer en hoe je een paard moet in rijden). Maar dan? Je wilt een paard trainen, steeds een stapje verder gaan. Wat is dan de juiste manier op je paard, dressuurmatig heb ik het hier dan over, zo mooi te laten lopen? Tot hoe ver kun je gaan? Wat is wel en wat is dan niet de juiste manier?
Zoals ik in een topic onderwerp van Marcel Dufour las (dit vind ik overigens een erg mooie zin, daarom is het me ook bijgebleven):
perfectie is een mooi streven, maar ook een onmogelijkeid. perfectie bestaat niet, maar je moet proberen er zo dicht mogelijk in de buurt te komen.

De rollkur en LDR is een niet paard vriendelijke manier, hier ben ik er 100% mee eens. Alleen, wil je de perfectie bereiken of paardvriendelijk zijn? Sommige topruiters zullen hun prestaties en streven naar perfectie net boven hun paardvriendelijkheid zetten.. (hier bedoel ik niet mee dat zij de paarden mishandelen, juist niet)
Het liefste wil men natuurlijk beiden combineren, maar hoe doe je dat? Perfectie+Paardvriendelijk

Even mij frustraties kwijt :o, er zijn namelijk zoveel verschillende rij manieren.. Mocht hier over precies hetzelfde al een andere topic over zijn, dan kan er een slotje op!

Scum

Re: Rollkur+LDR vs klassieke dressuur vs paardvriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:44

Er zijn al heel veel topics geweest over LDR. Gebruik even de zoekmachine. Ik zal deze op slot zetten.