paard knikt met hoofd tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_m

paard knikt met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:48

Ik rij op dit moment op een jong paard, en gaat verder goed alleen zodra je haar de lange teugel geeft maakt ze een soort ja knikbeweging en dan zeg maar heel snel. lijkt alsof ze het bit in haar mond omhoog gooit. Onder het rijden doet ze dit af en toe, maar niet zo erg als met de lange teugel.
Het ligt niet aan het hoofstel of bit, we hebben verschillende bitten geprobeerd en de tandarts en fysio hebben er beiden naar gekeken en verder niks gevonden.
Ze heeft deze tik al sinds dag 1 dat ze onder het zadel is. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Pumbaa12

Re: paard knikt met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:58

Ik heb ooit is gelezen bij zo een artikel over horsmanship dat als paarden ja knikken of zwaaien met hun staart een teken van irritatie kan zijn of aangeleerd gedrag. Maar het paard is nog jong zo als je al zegt en dit komt vanzelf goed en als het niet zo is zou ik begeleiding zoeken die er een beetje verstand van heeft.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:05

Op het moment dat ze dat doet, snel naar voren rijden, echt eigenlijk moet je het knikken al voor zijn, laat je haar dit doen, komt het in haar systeem en wordt het moeilijker om dit nog af te leren...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:07

ik zou het bit iets hoger in de mond leggen, misschien ligt het dan prettiger in de mond
of kijk eens naar wondjes in de mond
soms willen ze ook kauwen op het bit en proberen ze het tussen hun kiezen te krijgen

verder geeft een jaknikkend paard meestal aan dat het kreupel is maar ik ga er vanuit dat het dat niet is

tinka21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:13

Ik heb ook zo een pony gehad haar vader had t ook

eigenlijk is het een soort van aanleunignsprobleem op t moment van de lange teugel is ze het contact kwijt en gaan ze dat schudden doen

tijdens het rijden is het dan gewoon naar voren rijden en de verbinding met zijn mond weer opzoeken
tijdens de lange teugel met uitstappen maakte ik me er neit zo druk om

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:17

Maar met een lange teugel is het ook nog gewoon rijden en ik denk niet dat het paard dit verschil snapt.. gewoon naar voren blijven rijden, dan gaat ze vanzelf in de lage houding ook de hand opzoeken, en is het knikken ook over... Niet niks doen, dan komt het in het systeem...

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:22

Ze heeft verder geen problemen met de mond (wondjes etc.) en met het bit hebben we al van alles geprobeerd. Op dit moment als ze met haar hoofd begint te knikken geef ik been, maar het is af en toe nogal al een hittepetit, en we moeten haar juist wat terug rijden omdat ze anders over haar eigen tempo gaat lopen. dus been geven is niet altijd de oplossing.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:26

Dan maar over tempo, over tempo rijden los je niet op door terug te rijden met je been eraf, ze moet reageren als ze zoiets doet, juist door het zo te laten zal het misschien wel van kwaad naar erger gaan.. pak je haar op zodra ze begint te knikken, zal ze steeds meer gaan knikken, dan maar als een idioot naar voren schieten, maar ze moet reageren...

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:09

Nou ze heeft naast het knikken nog iets, als je er net op stapt is ze zo gevoelig aan het been dat als je ook maar je spier een klein beetje aan spant ze gelijk al weg sprint en als je dat dan toe laat word dat steeds erger. zodra ze wat rustiger word en ontspant kan ik me been gewoon aan leggen. Maar in het begin kan ik dus niet teveel met me been het schudden afstraffen. want dan bevorder ik haar andere gedraag weer, (wat vroeger leide, tot steigeren, bokken en geen rem hebben). Verder doet ze het in draf niet. en het is echt een paard wat je aan het werk moet zetten zodat ze moet nadenken over wat ze doet. anders gaat ze zelf dingen verzinnen. Heeft er verder nog iemand tips hoe ik het schudden kan oplossen?

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

ben het met psm eens, denk dat je een flink aanleuningsprobleem hebt met je paardje. Zoals psm aangeeft zou het minder moeten worden en probeer het direct te corrigeren als ze knikt door vooruit te rijden. Het voorruitrijden zorgt ervoor dat je haar naar je hand toe rijd. Contact heb je door de teugels licht aan te nemen maar aanleuning daar dien je naartoe te rijden.

__PSM__ schreef:
Dan maar over tempo, over tempo rijden los je niet op door terug te rijden met je been eraf, ze moet reageren als ze zoiets doet, juist door het zo te laten zal het misschien wel van kwaad naar erger gaan.. pak je haar op zodra ze begint te knikken, zal ze steeds meer gaan knikken, dan maar als een idioot naar voren schieten, maar ze moet reageren...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:25

Mijn verzorgpaard van 8 jaar doet het ook. Mijn instructrice zegt dat ze door zwakke bespiering uit balans is, en teveel op de voorhand loopt. Ik merk zelf dat ik mijn handen heel stil bij haar moet houden, en maar heel lichtjes kneden met nageeflijk vragen.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:13

Kan aan het bit liggen,
maar het kan ook zijn dat het vanzelf over gaat, omdat je zegt dat het ngo een jong paard is...

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:45

kan een aanleuningsprobleem zijn zoals hier ook al aangegeven is ;) maar het kan ook een probleem in de mond zijn, of bit wat niet goed past maar dat heb je al gecontroleerd. Past het zadel goed? zadels die niet goed passen kunnen voor diverse problemen zorgen.. succes!