hoi zou iemand mij mischien meer info kunnen geven over takt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fox16

hoi zou iemand mij mischien meer info kunnen geven over takt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:55

hoi ik zou graag wat meer willen leren over taktfouten en dan voornamelijk de oorzaak en de uiting hiervan???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:55

Ja... wat wil je weten? Een taktfout kun je horen wanneer je op het harde rijdt, je hoort dan te horen dat de stappen regelmatig zijn, dus bijvoorbeeld in stap dat er precies evenveel tijd zit tussen het neerzetten van de vier voeten.
Taktfouten ontstaan bij mijn weten door spanning of door problemen in de bespiering.

Urielle

Re: hoi zou iemand mij mischien meer info kunnen geven over takt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:16

Iedere gang heeft zijn eigen takt. Stap is viertakt, draf is tweetakt en galop is drietakt. Je kunt dus onder het rijden mooi meetellen of je paard zuiver blijft lopen.

Spanning kan idd taktfouten geven (bijv: paard dribbelt aan bij het stappen), maar ook rijtechnisch kun je de takt verstoren en dat kan heel breed zijn. Denk aan je paard over tempo rijden (bekend probleem: de middendraf waarbij het paard niet verruimd maar versnelt of aangaloppeert), het paard juist onder tempo rijden (bekend probleem: de viertaktgalop, omdat het paard geen sprong meer maakt), maar ook bijv. teveel blokkeren in de hand, slecht zitten van de ruiter, waardoor het paard niet taktmatig kan blijven lopen omdat hij gehinderd wordt in zijn beweging en/of uit balans raakt.

liberty22

Re: hoi zou iemand mij mischien meer info kunnen geven over takt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:12

Bent branderup heeft een speciaal filmpje over takt allemaal in superslowmotion leerzaam als je meer wilt weten hierover