problemen met 4 jarige new forester

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonenwinter

problemen met 4 jarige new forester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:37

hallo,
ik heb een new forest D pony van 4 jaar oud.
hij is 8 maanden onder het zadel .
en hij is heel hard in zijn mond ik krijg hem bijna niet op de rem zeg maar
wat kan ik hie aan doen. en iemand nog tips om een jonge pony dingen te leren en welke dingen het eerst
hoor graag reacties

Groetjes Ramona ;)

mistid

Re: problemen met 4 jarige new forester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:40

Heb je les? Je instructeur kan hier goed bij helpen.
Hij is heel hard in zijn mond en je krijgt hem niet op de rem, jouw rem is niet 'trek hem in de bek' hoop ik?
Het handigst om ze zachter in de mond te krijgen is veel voorwaarts naar de hand toe rijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:42

Als hij zo jong al hard in de mond is.. Mensen toch :o
Les nemen en proberen zoveel mogenlijk van die mond af te blijven...

moonenwinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:48

ja heb een instructrice
en ik trek hem zeker niet in zijn mond
maar hij trekt ook vaak gewoon de teugels uit mijn handen
bedankt voor de reacties

groetjes ramona

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:34

Als je paardje de teugels uit je handen trekt dan is hij niet nageeflijk, en das het allereerste waar je werk van moet maken, je kan een paard dat tegen het bit vecht niks gaan leren, dus eerst dat en dan de rest.
En zoals er al een paar de opmerking hebben gemaakt, de teugels zijn er om aanwijzingen te geven niet om aan te trekken of om te stoppen, daar dienen die echt niet voor.
Ook niet bij jouw paardje dus.

moonenwinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 15:10

nog meer tips :o

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:19

Vraag het eens aan je instructeur, als je dit hier moet vragen vind ik je instructeur niet goed genoeg. Als een paard van deze leeftijd al zo hard in de mond is, is deze vanaf het begin af aan niet goed opgeleid/begeleid.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 15:32

Grappig, ik heb ook een New Forest van 4 jaar en die is pas sinds december een beetje onder het zadel. Ik heb geen problemen.

Ik denk misschien dat je hard in de mond verkeerd beschrijft. Als jouw pony zich goed door de bak laat sturen en alleen niet makkelijk terug te nemen is dan heeft dat niks te maken met een harde mond. Hij neemt jouw in de maling....lekker puh! Zo'n jonge pony kan gewoon nog niet een harde mond hebben of er moet echt zeer onprofessioneel mee gereden zijn, maar dat geloof ik niet!
Als jij de hulpen geeft om hem terug te nemen, je neemt dus druk op de teugels, en hij trekt de teugels uit je handen dan denk ik dat hij het nog niet helemaal door heeft. Hij voelt die druk goed maar denkt dat door tegen gas te geven (aan de teugels trekken) die druk weer weg gaat. Uiteindelijk gaat die druk ook weg omdat jij de teugels los laat.

Dit kan je oplossen door overgangen te rijden, hij zal moeten leren dat met die druk op de teugels, hij alleen een versnelling langzamer moet en er niks ergs aan is. Beloon hem goed als hij het probeert.

Succes!!!

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:29

Als je pony trekt niet terug trekken, dan kweek je ook een 'harde mond'

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:54

Mijn New Forest doet het soms, maar wat ik dan doe is:
Als mijn paard in de teugels gaat hangen. Laat ik gewoon los steek ik mijn handen naar voren. Het paard een soort van op z'n plaat laten gaan.

Ik hoop dat het werkt. T is het proberen waard.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:27

allereerst vindt ik het vreselijk om te lezen dat een paardje dan 8 maanden onder het zadel is nu al hard in zn mond is.
dat kan maar 1 ding betekenen en dat is verkeerd bit gebruik, aldus trekken.

ik zou hem gaan leren rijden op je zit, rij hem op je zit terug naar de draf al duurt dit enkele rondes maakt niks uit maar laat die teugels met rust.
zit en stem moeten jou gaan helpen

succes

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:31

Welk bit heb je op het moment?

moonenwinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 17:58

bedankt allemaal .
ik heb een dubbelgebroken goudkleurig bit

Groetjes Ramona

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:20

allereerst moet je ervoor zorgen dat je pony nageeflijk wordt!
links en rechts naar beneden kneden en zorgen dat hij van je handen afblijft door zelf niet terug te trekken
een paard kan alleen aan een hand trekken die terug trekt ;)
daarbij moet je hem leren op je zit de overgangen te maken
als je langzamer wil of een overgang terug probeer je als het ware het zadel van zijn kont af te duwen en je knijpt je knieen wat aan zijn/haar lijf
dit snapt je pony uiteraard niet dus je blijft dat vast houden tot hij terug komt en dan beloon je door alles weer te ontspannen
dit gaat al sneller en sneller en op een gegeven moment wordt de reactie al sneller
trek bij een overgang niet in de mond van je pony maar probeer hem losser te kneden door te doen in je handen alsof je een spons uit knijpt
heel veel succes

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:23

probeer niet alles met je handen op te lossen maar rijdt het paard naar je hand toe, veel been dus en dan gaat je pony waarschijnlijk vanzelf naar beneden... zodra hij iets wil zakken zelf ook weer gelijk ontspannen...

qua leren, eerst heel veel overgangen en wendingen rijden zodat je pony goed aan het been is en een lekkere buiging heeft door zijn lichaam, daarna kun je beginnen met een pasje wijken, schouderbinnenwaarts enzovoorts, maar zorg eerst dat de basis in orde is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:30

Zonde van de pony!!!!!
Heeft hij de commando`s aan de longe wel geleerd?
Wij hebben nu een New forest net onder het zadel,deze staat al stil wanneer ik zachtjes HOOOOOO zeg.
Terugrijden doe ik op de stem,daar heb ik de teugels niet voor nodig,krijg je alleen maar verzet van want dat snappen ze nog niet.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:37

Meer met je zit en stem gaan doen en is de tandarts al langs geweest?! en doet hij dit ook met andere bitten? bv enkelgebroken/ dubbelgebroken met rond of plat stukje etc... dit kan ook uitmaken namelijk.....

Maar het is nooit verkeerd om zeker 1 x per jaar een tandarts te laten komen. Mocht er geen weten dan weet ik een goeie. Mijn pb box staat open! :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:59

Wij laten voordat we met een pony beginnen het gebit nakijken.