Beatdith voor het eerst HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hebbesje

Beatdith voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 18:09

Hallo,

Na lang aandringen van anderen heb ik toch maar besloten om een topic te maken.

Beatdith is een 3,5 jarige United x Jazz merrie die sinds eind oktober onder het zadel is.
Ik heb haar zelf ingereden met begeleiding natuurlijk. Ik zelf heb al meerdere jonge paarden
doorgereden dus compleet onervaren was ik niet. Maar het blijft natuurlijk altijd spannend!
We hebben al een keer onderling gestart om wat ervaring op te doen wat resulteerde in een
4e plek met 188 punten :)

Onze werkpunten:
Rust erin houden. Ze is vlug erg gespannen en vind veel dingen eng. Dit heb ik gelukkig steeds vlugger onder controle.
Door die spanning zie je dat ze soms nog iet wat onrustig is in de aanleuning.
Verder lekker rechtrichten, lekker voorwaarts lopen en zo wat schakelen.
Ook nemen we wat wijken mee. We overhaasten niks en wat ze zelf aanbied gaan we in verder.

Ze was erg gespannen door de storm (filmjes zijn van zondag) en het maakte een hoop kabaal en het zeil achterin
wapperde nog wel is wat voor spanning zorgde.

losrijden:

Wat opgepakt en wat wijken meegepakt. Ik zit niet veel door, ongeveer 10 min met trainen zodat ze weet dat ze niet
meteen in galop aan moet springen.

onderbouwde kritiek en tips zijn welkom :)

sorry voor het onrustige gefilm maar mn vader moet nog wat oefenen met filmen :+

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:05

Ik vind dat het paard veel te veel 'op de kop' loopt en dat je bij het doorzitten echt veel meer op je billen moet gaan zitten en niet zoals nu gespannen met het bekken ongekanteld en onderbenen naar voren. Hierdoor ziet het plaatje er naar mijn idee niet fijn uit.

Zou goede instructie nemen want het is een leuk paard en een goede basis is het allerbelangijkste. Succes verder!

Groetjes,
Soma

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:27

Ziet er netjes uit Hebbesje.
Wat je zelf al zegt zou ik doen, veel schakelen, overgangen rijden enz.
Wijken ziet er ook rustig uit. Ik weet zeker dat je niks overhaast doet met haar. Jullie zien er mooi uit samen!
Ze ziet er goed uit, ben benieuwd hoe ze verder gaat worden.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:44

bedankt voor de reacties :)

@ soma, Naar mijn idee zit ik er goed op. De bodywarmer vertekent iets (is heel dik) Ik zit er rustig, los en ontspannen op. Misschien dat ik het onbewust doe? Zal er eens op letten.
Dat 'op de kop' lopen dat is nog grotendeels jongigheid. Het is al flink verbeterd :)
Goede instructie heb ik al :)

@Kelly, Het wijken is gewoon heel rustig een pasje op zij. Ik zou hier ook nog niet mee begonnen zijn maar aangezien ik zondag deel neem met een jonge paarden wedstrijd waar we moeten wijken. Dit doe ik niet overhaast en neem hier rustig de tijd voor. Ze hoeft ik niet a la minuto meteen 10 m perfect scharend te wijken. Nee dit is gewoon rustig voor wat druk opzij :)

@inge, dankjewel :) Nog flink wat kilo's aankomen dan is ze helemaal knap haha.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:52

ze is nog wat iel maar dat is logisch voor een jong paard, naarmate ze zich verder zal ontwikkelen komt die bespiering en de extra kilo's ook wel.
verder vind ik het een heel mooi paard helemaal mijn type :P
Ik zou haar ook veel laten halsstrekken (maar dan wel goed, dus met d'r neus over de grond) hierdoor gaat ze beter haar rug gebruiken.
iniedergeval goed dat je het niet overhaast, veel succes verder gaat zeker goed komen met jullie

Hebbesje

Re: Beatdith voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:03

dankje :)
Halsstrekken nemen we elke training mee en gaat steeds beter. Gister ging ze lekker met haar neus helemaal over de grond :)
Zondag (wat op film staat) wou ze niet zo heel ver zakken en ben ik dus (waar het filmen gestopt is) nog even doorgegaan. maar het gaat steeds beter :)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:06

Dat was een laat veulen!

Het ziet er al heel erg netjes uit voor zo'n jong paard. Het wijken heb ik geen problemen mee, dit is een goede oefening om te elastiseren. Wel vind ik dat je dat je misschien wat meer tijd moet besteden aan het laag losrijden. Ik vind dat ze nog iets teveel bovenin blijft. Dmv het halsstrekken leert ze je hand te volgen. edit: ik lees dat je hier al mee bezig bent, maar probeer dit ook mee te nemen tijdens het losrijden.
Haar achterhand is er nog totaal niet bij, dat is natuurlijk niet gek voor zo'n jong paard. Vooral tijdens het stuk dat je haar hebt opgepakt vind ik haar wat kort lopen met het achterbeen.
Verder lijkt het (?) alsof je haar overal in de binnenstelling hebt, denk ook aan het rechrichten.

Ziet er echt al soepel uit, je merrie heeft erg mooie gangen!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:15

dankjewel raja :)

@noekje: Ja het is een vrij laat veulen, ze is van juni.
Ik probeer haar met losrijden altijd laag in te stellen. Dit lukte zondag niet zo goed door alle spanningen van de storm (vreemde geluiden, een zeil wat af en toe wapperde) Ook kwam er iemand in de bak zn paard wat spelen en stonden er kindjes bij te springen. Ook moet ik dan nog leren om ondanks die spanningen beter er aan te blijven rijden. Maar dit is erg wennen als je van een rustige haflinger afkomt die nergens van schrok :P
Het rechtrichten zijn we ook erg mee bezig. Dit kan ook deels vertekenen dat mijn vader helemaal in de hoek zat en je geen 'recht' beeld hebt maar altijd een wat schuin aanzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:39

Netjes Hilde..
Ziet er rustig en ontspannen uit, en wat schrikkerig maar wat wil je..ze is nog zo jong. En dat houdt jou ook wakker! ;)

Veel succes op Horsefood alvast!! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:41

hee meis, ziet er super uit! als ze nou zo teveel achter de loodlijn kruipt, los dat dan op met je been, actief van achter naar voren rijden.. zondag lekker blijven rijden (beetje stoer een schepje erboven op maar niet te gek)

wijken vind ik geen probleem... als mijn paarden zadelmak zijn moeten ze meteen leren een pasje opzij te gaan voor je been, dit om de schouder te kunnen sturen met je buiten teugel.. dit is pure basis! zolang je niet elke dag heel de tijd 10 meter wijkt is er niks aan de hand.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 21:01

Dankjewel :D
Bedankt voor de tips Esther! Daar kan ik wat mee :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:24

het ziet er al super uit af en toe mag er wat meer lengte in de hals komen maar dat komt helemaal goed denk ik zo.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:14

Oke, ik moet dus rijtechnisch commentaar gaan geven :P
Ik vind dat ze het heel netjes doet, geen getrek oid.
En natuurlijk veel rechtrichten :P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:58

Vind het een sprekend paard,erg leuk ding,ziet er ook goed uit.

bij wijken drukt hij zichzelf weg,miss omdat het moeilijk is achterbeen meer onder de massa te plaatsen,probeer hem dar ook nageeflijk te krijgen. geld voor sommige stukken draf ook:)

overig commetn is al gezegt :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:47

Idd leuk paardje, vind dat die super rustig is.
Heb zelf nu ook een 4jarig die we sinds mei onder het zadel hebben gebracht.

Ik zou toch VEEL meer voorwaarts neerwaarts rijden, dat hij lekker over de rug loopt. Want vooral op jonge leeftijd kan je het beste goed die rugspieren trainen, veel profijt van later :)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:06

Bedankt voor de reacties :)
Dat wegdrukken dat was als ze weer wat 'engs' zag, daar moet ik nog vlugger in worden om haar te corrigeren.

Na het losstappen rijd ik haar altijd lekker laag maar als ze veel spanning heeft is dat soms nog erg moeilijk. Ik zal het blijven proberen :) Ook longeer ik haar minimaal 1 keer in de week waarbij ze heel de tijd lekker met het neusje over de grond loopt.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:37

ik vindt ten eerste dat je een leuk dier hebt,
alleen vind ik dat er niet veel verschil zit tussen je los rijden en je gewone rijden ze drukt zich teveel op en daardoor zou ik persoonlijk meer eraan gaan werken om haar de hals te laten vallen waardoor ze waarschijnlijk ook iets minder schrikkerig gaat worden,

verder heb je echt een leuk dier onder je kont wees er zuinig op

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:31

Leuk paard hoor! Jullie doen het best al netjes. Zelf zou ik iets meer afwisselen in de halslengte voor de souplesse. Komt vast goed met jullie :)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:54

Leuk paard, wat voor kleur is ze eigenlijk, donker koffievos?? Kan het niet goed zien.

Het rijden ziet er goed uit, ikzelf zou haar meer voorwaarts rijden, iets meer pit erin. Zorg dat ze zelf die hand op gaat zoeken door die motor achterin goed aan het werk te zetten. Ze is natuurlijk nog erg jong dus ze is nog wat 'slap' achter en er moet inderdaad nog een hoop bespiering op komen. Ik zou haar nog actiever rijden, meer tempowisselingen, dan is ze wat beter bij de les. En ik zou haar hoofd-halshouding meer afwisselen, ze meot zowel onderin als bovenin fijn lopen. Het is nu een beetje een statisch beeld. Ze moet overal en altijd fijn in de aanleuning zijn.

Maar het ziet er goed uit hoor voor zo'n jong paard.

in het eerste filmpje zag ik dat je een keer op het verkeerde been lichtrijd (ben een muggezifter)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:43

Bedankt voor de tips :)

Ja het is een donkere koffievos :)

Ja ik moet haar ondanks de spanning meer naar voren durven te rijden. Dat lage hebben we vandaag met les weer goed geoefend en ze liep heerlijk. Flink gewisselt in halshoudingen. Ze is idd nog wat slap achter, daar zijn we flink mee aan het trainen.