Ik heb vroeger een instructrice gehad die erg tegen het gebruik van je stem was, want tijdens een wedstrijd mag je ook je stem niet gebruiken.
Daarna kreeg ik een instructrice die vond dat ik mijn stem veel meer moest gebruiken, want met je stem kun je je paard belonen zonder iets aan je houding of zit te veranderen.
Nou rijd ik tóch geen wedstrijden, dus ik gebruik mijn stem redelijk veel als 'extra hulp'. Maar nu is er van de week iets gebeurd waardoor ik toch weer ging twijfelen of dat wel verstandig is.
Ik ben namelijk bezig met het oefenen van de overgang van stap naar galop. Dat gaat in principe prima, maar ik gebruik wél mijn stem: ik maak een halve ophouding (aandachtssignaal), leg mijn buitenbeen naar achter, geef kuit en zeg: "en WEG!". En dan springt ze aan. Geen probleem zou je zeggen. Maar onlangs reed ik in stap door een bocht, wilde AANDRAVEN en zei tegelijkertijd tegen een lastige bromvlieg die om mijn hoofd zoemde: "ga toch weg!". En ja hoor: Truus springt aan in de galop! Een mooie, rustige overgang, dat wel, maar niet mijn bedoeling...

Dus aan de ene kant denk ik nu: "hoera, als ze zo goed naar mijn stem luistert, kan ik haar trainen op minimale beenhulpen. En als ik later het gebruik van mijn stem weer afbouw heb ik een paard dat op 'bijna niks' reageert!" Maar aan de andere kant: "Als mijn paard zo goed op mijn stem reageert en niet op mijn andere hulpen, kan ik er net zo goed naast gaan staan! Leer ik haar nu niet de verkeerde dingen?"
Wat denken jullie: gewoon mijn stem gebruiken en dat later (als deze oefening 'normaal' geworden is) weer afbouwen, mijn stem alleen maar gebruiken ter beloning (dus als ze het gedaan heeft belonen en het niet als extra hulp gebruiken) of helemaal geen stem gebruiken???