Hyperreactief...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Hyperreactief...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:27

Laat ik beginnen met zeggen dat ik een ontzettend fijn paard heb dat graag wil werken en ook meedenkt in het werk. Maar dat laatste is soms wel wat lastig. Mijn probleem is als volgt: vooral aan het eind van mijn lessen/normale rijden is mijn paard zó los en zó geconcentreerd dat hij mijn commando's soms wat te letterlijk opvat: bij de minste of geringste verandering van kuitdruk, teugeldruk, zit etc. wil hij wat doen. Klinkt goed, en dat is het ook, maar toch is het soms net té.... Voorbeeld: als ik mijn buitenkuit iets (maar dan ook maar een fractie) naar achteren leg om bijv. zijn achterhand op de volte te begrenzen, springt hij aan in galop. Heel netjes en heel braaf, maar het was niet mijn bedoeling. Ook heb ik in alle gangen moeite om hem klein en beheerst te houden: hij wil zo graag lopen en zichzelf weer lang maken dat ik hem maar kleine stukjes rustig kan houden, als ik dan ook maar iets ontspan versnelt hij meteen weer. Ik kan hem dan wel weer goed terugnemen, maar dat lukt maar kleine stukjes, daarna gaat de turbo er weer op. Hij blijft controleerbaar, maar ik zou hem graag wat minder reactief hebben, omdat ik helemaal nog niet toe ben aan de hogere dressuur. Daar is dat hyperreageren natuurlijk geweldig handig, maar voor nu zou ik het allemaal graag wat relaxter hebben. Iemand tips?

ChicaxIlke

Re: Hyperreactief...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:54

Goh... Dit is inderdaad wel geen gemakkelijk probleem.. Je paard wil braaf zijn en wil werken, maar hij overdrijft in zijn reacties dus..
Zelf heb ik nog niet zo'n geval gehad, maar misschien kan je hem wat minder scherp maken. Ga stilstaan, beweeg in je zadel, beweeg je benen heen en weer, op en neer (zonder je hielen in zijn flanken te drukken). Als hij een pas vooruit zet, zet hem terug achteruit. Totdat hij weet dat hij niet moet reageren tot je een duidelijke(!) hulp geeft.
Lukt dit, dan kan je dit in stap gaan doen.

Zo zou ik het proberen op te lossen :) Succes!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:56

Hoe is je paard met longeren?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:04

ChicaxIlke: Op zich wel een idee, maar ik wil hem juist niet "ongevoelig" maken, ik wil hem leren dat het ook wel wat minder abrubt kan. Bovendien reageert hij alleen zo als hij écht heel erg met z'n gedachten bij mij is, aan het begin kan ik prima achterstevoren in het zadel gaan zitten als ik dat zou willen. Dan reageert hij niet zo overdreven. Het is puur aan het eind van een trainingssessie als hij supergeconcentreerd en los is.

Zammie: dan is ie ook erg braaf, ik gebruik wel een zweep, maar hoef hem daar nooit mee aan te raken, op een enkel woordelijk commando reageert hij al. Zweep gebruik ik alleen als "aanwijzer" om z'n schouder wat naar buiten te bewegen, of om hem te verruimen in een gang. Dan overreageert hij trouwens niet, dan doet hij wat hij moet doen en meer niet.

Waarschijnlijk ligt het ook voor een groot gedeelte aan mij: ik wil duidelijk zijn en daarin doe ik soms (onbedoeld) te veel. En hij is nu eenmaal erg consequent opgeleid, dus hij doet niks fout, ben er dan ook alleen maar blij mee. Ik moet leren om die "werkwil" om te zetten zodat ik ook zo klein mogelijk aanwijzingen kan geven...Hij leert mij op het moment meer dan ik hem zeg maar :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:11

Reageert hij dan ook goed op je stem? dan zou je hem namelijk ook tijdens het rijden op je stem rustiger kunnen krijgen.
Ik zou geregeld tijdens het rijden even helemaal de ontspanning opzoeken. Lukt dat niet in draf, dan eerst weer terug naar stap. Voelen, dat hij zich ontspant en dan pas weer wat werk oppakken. Dit juist ook tijdens de les doen. Dan probeer je dus alleen even voor jezelf met je paard bezig te zijn en niet mee te gaan in de les.
Tips voor jezelf: niet te snel wat willen. neem de tijd. Ga overgangen bewuster rijden. Niet been/ aandraven, maar juist even vanuit je zit wat aanknijpen (zitknobbels) daarmee naar je hand toerijden en die ontspannen/nageven en daarop wegdraven.
Tijdens het losrijden al eens de hand wat ontspannen, zodat je paard je hand volgt en dan proberen de rust te behouden. Misschien verander je onbewust wel in je zit en gaat je paard daarop voorwaartser lopen. Probeer eens met je stem hem hierop te ontspannen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:16

Dat zijn goede tips Zammie! Stem gebruik ik idd al, daar reageert hij ook goed op. Dan is het hopelijk een kwestie van tijd dat hij dan ook rustig blijft zonder (continue) stemhulpen. Maar voor nu kan dat nog prima idd :j Je tip mbt aandraven klinkt goed, daar ga ik eens even aandacht aan besteden.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:13

als een paard te actief is
kan je mss beter even voor je zelf rijd longeren.
en als je er dan eenmaal opzit, nooit straffen omdat die wegschiet omdat die het verkeerd heeft begrepen. maar wel belonen als hij het niet doet. Je moet hem natuurlijk niet afleren dat hij op je hulpen reageert maar je kan bevoorbeeld wel goed opvangen met je zit waardoor hij wss al vanzelf vertraagd en anders, teugels wat korter he !

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:16

Fijn, dat je de stemhulp al toepast en dat je paard daar goed op reageert. Op den duur kun je juist door met je zit te gaan rijden, de stem later weglaten.
Als je lichtrijdt, dan kun je ook door zelf rustiger te gaan lichtrijden het paard al rustiger laten draven.
Met doorzitten ook. Dan ga je iets lichter zitten (niet zwaarder, want daarop kun je ze juist weer mooi leren voorwaarts te gaan)
Tijdens de overgang terug naar stap, maak je je iets langer en kom je dan ook automatisch lichter te zitten. Ook tijdens de overgang terug het nageefverhaal. Dus langer maken en dan nageven. Tijdens het nageven moet je dan soms weer iets "zwaarder" gaan zitten om de overgang mooi vloeiend te krijgen en dan natuurlijk meteen weer ontspannen in je kruis.
Deze oefeningen kun je dus allemaal met heel weinig en later zelfs met alleen een begeleidend/afhangend been doen.
Je kunt dus als je dit wat onder de knie hebt, spelen met hem in tempo. Zonder dat hij dus steeds op een been wegvliegt.
Ook met aangalopperen gerbuik ik mijn zitknobbels en juist door dit gebruik, begrijpt een paard het been juist beter. Dan wordt het been dus gebruikt voor zijwaartse gangen en natuurlijk ook voor begrenzing, maar dat kun je ook met je zitknobbels leren.
Je hebt een heel gevoelig paard en juist zo'n paard begrijpt dit vaak heel snel.Probeer het uit en je zult versteld staan, hoe fijn je paard onder je zal gaan lopen. Je kan dan op den duur zelf ook dingen gaan uitproberen qua je zit. Paarden die het goed kennen, reageren er vaak heel fijn op en worden er rustiger door.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 09:11

Ja ik ben er van overtuigd dat dit een ontzettend fijn (leer)paard is. Ik moet bijna opnieuw leren rijden sinds ik hem heb, maar ik hem nog nooit zoveel geleerd :) Hij is idd heel gevoelig, maar ik besef dat de beste paarden dat ook zijn, en dat je dat juist heel mooi kunt ombuigen naar onzichtbare hulpen en toch een mooi actief paard. Nu "alleen nog" dat onder de knie krijgen....;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 10:57

Inepeet: het is niet dat hij teveel energie heeft of dat hij wegschiet: hij reageert te "groot" op mijn hulpen omdat hij zo geconcentreerd op mij is. Eigenlijk is het dus een luxeprobleem...
Longeren voor het rijden lost mijn "probleem" dus ook niet op. Ik moet zijn gemoedstoestand wat relaxter zien te krijgen, met Zammies tips ga ik vandaag eens aan de slag...