Riverdance1 schreef:Hoe gaat rijden op de binnenhoefslag? is ze dan wel recht of neigt ze ook naar binnen toe?
Op de binnenhoefslag neigt ze ook naar binnen toe..
LOCA_SA schreef:ehm meisje is 14, en heeft geen les? dan eerder een rijtechnisch probleem ja
We zien wel wat het is eenmaal ik les heb. Ik heb inderdaad al een tijd geen les meer gevolgd, maar daardoor verleer ik de het rijden toch niet? Ofwel?
Maris89 schreef:Wie zegt dat het een rijtechnisch probleem van haar zelf is dan? Het is (meestal) puur eigenwijsheid en puber gedrag. Geen reactie op het binnenbeen? Gelijk een tik op de schouder.
Mijn Haflinger deed dat namelijk ook en nu (bijna) niet meer.
Dat zal niet gaan geloof ik, het paard is bang van zweep wegens verleden.
ChicaxIlke schreef:Hay,
Dit probleem komt ook regelmatig voor bij western pleasure paarden, waar hoefslagwerk heel belangrijk is. Ik heb deze dus ook al regelmatig moeten oplossen, en dit werkt echt!
Je kan dit op de volgende manier verhelpen:
Zorg dat je paard het idee krijgt: hoefslag - ontspanning, binnenkant - werken.
Ga eerst op de binnenkant van de piste rijden. Hou hem bezig: wijken, stellingen lopen, van de ene volte in de andere. Zodanig dat je paard niet meer weet waar eerst beginnen. Dus écht bezig houden. écht werken. niet zomaar wat aandraven. Ga doorzitten om het nog intenser te maken. Het moet écht druk zijn.
Zodra je paard zoiets heeft van: hee joh, laat me eens rustig..
Ga dan naar de hoefslag en laat je paard lekker ontspannen. geef hem de ruimte om even uit te blazen van zijn inspanning van daarnet..
Zodra hij zelf terug naar binnen gaat, ga je terug op de binnenkant van de piste, zwaar beginnen doorwerken. Terug totdat je paard nood heeft aan ontspanning, dan ga je weer terug naar de hoefslag.
Daar ga je dan weer lekker ontspannen. Al snel zal je paard door hebben dat het op de hoefslag veel aangenamer voor hem is, en dus gaat hij daar willen blijven lopen.
Je kan hem zelfs zo ver krijgen dat als je hem naar binnen stuurt, hij automatisch terug naar buiten zal gaan.
Dit probleem kan je op 1 training oplossen als je het goed doet. Natuurlijk zal een herhaling wel nodig zijn in de komende trainingen.
Succes!!
grtz, Ilke
Wauw! Bedankt! Moet ik zéker eens proberen