Paard gaat steeds van hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitosh

Paard gaat steeds van hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:25

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleempje :o

Mijn verzorgknol gaat telkens van de hoefslag.
Als ik haar weer op de hoefslag krijg, gaat ze er 2m verder weer af.
Het is dus niet dat ik haar er niet op krijg, maar ik kan haar er niet op houden..

Iemand tips?
Want het is toch wel erg frustrerend.. |o

Ja, ik zal les nemen, maar dat pas in de lente.. maar wil er nu graag aan werken.
Laatst bijgewerkt door Zitosh op 28-02-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Re: Paard gaat steeds van hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:27

Ik zou zeggen binnenstelling binnen been en wijk haar als het ware naar de hoefslag.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:08

Is dat altijd zo geweest, of is het iets van de laatste twee dagen? Ik heb eens ruzie gemaakt met een manegepaard om dezelfde reden, maar die bleek door de hoefsmid veel te kort bekapt te zijn, de hoefslag was hard en dat deed hem dus gewoon zeer :\

Als hij het altijd doet: in ieder geval de buitenteugel er goed bij houden, ook als je binnenstelling neemt om terug te wijken.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:09

Elles schreef:
Is dat altijd zo geweest, of is het iets van de laatste twee dagen? Ik heb eens ruzie gemaakt met een manegepaard om dezelfde reden, maar die bleek door de hoefsmid veel te kort bekapt te zijn, de hoefslag was hard en dat deed hem dus gewoon zeer :\

Als hij het altijd doet: in ieder geval de buitenteugel er goed bij houden, ook als je binnenstelling neemt om terug te wijken.

Ik rijd haar nog niet zo lang, ofwel test ze me uit, ofwel scheelt er iets, ofwel tja ikweetniet :(:)

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:27

Hoe gaat rijden op de binnenhoefslag? is ze dan wel recht of neigt ze ook naar binnen toe?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:34

En is er nog verschil of je links of rechstom rijdt?

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:17

Hay,
Dit probleem komt ook regelmatig voor bij western pleasure paarden, waar hoefslagwerk heel belangrijk is. Ik heb deze dus ook al regelmatig moeten oplossen, en dit werkt echt!

Je kan dit op de volgende manier verhelpen:
Zorg dat je paard het idee krijgt: hoefslag - ontspanning, binnenkant - werken.

Ga eerst op de binnenkant van de piste rijden. Hou hem bezig: wijken, stellingen lopen, van de ene volte in de andere. Zodanig dat je paard niet meer weet waar eerst beginnen. Dus écht bezig houden. écht werken. niet zomaar wat aandraven. Ga doorzitten om het nog intenser te maken. Het moet écht druk zijn.
Zodra je paard zoiets heeft van: hee joh, laat me eens rustig..
Ga dan naar de hoefslag en laat je paard lekker ontspannen. geef hem de ruimte om even uit te blazen van zijn inspanning van daarnet..
Zodra hij zelf terug naar binnen gaat, ga je terug op de binnenkant van de piste, zwaar beginnen doorwerken. Terug totdat je paard nood heeft aan ontspanning, dan ga je weer terug naar de hoefslag.
Daar ga je dan weer lekker ontspannen. Al snel zal je paard door hebben dat het op de hoefslag veel aangenamer voor hem is, en dus gaat hij daar willen blijven lopen.
Je kan hem zelfs zo ver krijgen dat als je hem naar binnen stuurt, hij automatisch terug naar buiten zal gaan.

Dit probleem kan je op 1 training oplossen als je het goed doet. Natuurlijk zal een herhaling wel nodig zijn in de komende trainingen.

Succes!!

grtz, Ilke

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:22

Heb zelf ook zo'n paardje gehad. Bij mij was het uitproberen want na een paar weken deed hij het bij mij niet meer maar bij andere mensen (bijrijders) nog wel. Toen heb ik mijn beste vriendin erop gezet en haar hetzelfde laten doen dan wat ChicaxIlke zei en toen deed hij het bij niemand meer.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:08

Ik denk dat het vooral een kwestie van je binnenbeen goed eraanhouden, als ie daar niet op reageerd een tik met de de zweep en telkens als hij (ongevraagd) een stap van de hoefslag afgaat goed met je binnenbeen drukken.. Succes!

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:15

landvrouw schreef:
Ik denk dat het vooral een kwestie van je binnenbeen goed eraanhouden, als ie daar niet op reageerd een tik met de de zweep en telkens als hij (ongevraagd) een stap van de hoefslag afgaat goed met je binnenbeen drukken.. Succes!

Tuurlijk ga je paard gelijk slaan om een rijtechnisch probleem van jezelf op te lossen

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:07

LOCA schreef:
landvrouw schreef:

Tuurlijk ga je paard gelijk slaan om een rijtechnisch probleem van jezelf op te lossen

Wie zegt dat het een rijtechnisch probleem van haar zelf is dan? Het is (meestal) puur eigenwijsheid en puber gedrag. Geen reactie op het binnenbeen? Gelijk een tik op de schouder.

Mijn Haflinger deed dat namelijk ook en nu (bijna) niet meer.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:18

LOCA schreef:
landvrouw schreef:

Wie zegt dat het een rijtechnisch probleem van haar zelf is dan? Het is (meestal) puur eigenwijsheid en puber gedrag. Geen reactie op het binnenbeen? Gelijk een tik op de schouder.

Mijn Haflinger deed dat namelijk ook en nu (bijna) niet meer.[/quote]

ehm meisje is 14, en heeft geen les? dan eerder een rijtechnisch probleem ja

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:04

Wel hele tijd je binnenbeen aangedrukt houden.
Zo druk je je paard namelijk tégen de muur.
Buitenteugel lichtjes openen en contact blijven houden.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:28

Handige tips. Heb sinds vorige week een nieuw bijrijdpaardje en die vertoont hetzelfde uitprobeer gedrag. Ik ga morgen eens kijken of we wat kunnen met de tips.

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:45

inderdaad volgens als het zo lees, binnenbeen , binnenbeen en buitenstehand open.....

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:14

Riverdance1 schreef:
Hoe gaat rijden op de binnenhoefslag? is ze dan wel recht of neigt ze ook naar binnen toe?

Op de binnenhoefslag neigt ze ook naar binnen toe..

LOCA_SA schreef:
ehm meisje is 14, en heeft geen les? dan eerder een rijtechnisch probleem ja

We zien wel wat het is eenmaal ik les heb. Ik heb inderdaad al een tijd geen les meer gevolgd, maar daardoor verleer ik de het rijden toch niet? Ofwel? >;)

Maris89 schreef:

Mijn Haflinger deed dat namelijk ook en nu (bijna) niet meer.

Dat zal niet gaan geloof ik, het paard is bang van zweep wegens verleden.

ChicaxIlke schreef:
Hay,
Dit probleem komt ook regelmatig voor bij western pleasure paarden, waar hoefslagwerk heel belangrijk is. Ik heb deze dus ook al regelmatig moeten oplossen, en dit werkt echt!

Je kan dit op de volgende manier verhelpen:
Zorg dat je paard het idee krijgt: hoefslag - ontspanning, binnenkant - werken.

Ga eerst op de binnenkant van de piste rijden. Hou hem bezig: wijken, stellingen lopen, van de ene volte in de andere. Zodanig dat je paard niet meer weet waar eerst beginnen. Dus écht bezig houden. écht werken. niet zomaar wat aandraven. Ga doorzitten om het nog intenser te maken. Het moet écht druk zijn.
Zodra je paard zoiets heeft van: hee joh, laat me eens rustig..
Ga dan naar de hoefslag en laat je paard lekker ontspannen. geef hem de ruimte om even uit te blazen van zijn inspanning van daarnet..
Zodra hij zelf terug naar binnen gaat, ga je terug op de binnenkant van de piste, zwaar beginnen doorwerken. Terug totdat je paard nood heeft aan ontspanning, dan ga je weer terug naar de hoefslag.
Daar ga je dan weer lekker ontspannen. Al snel zal je paard door hebben dat het op de hoefslag veel aangenamer voor hem is, en dus gaat hij daar willen blijven lopen.
Je kan hem zelfs zo ver krijgen dat als je hem naar binnen stuurt, hij automatisch terug naar buiten zal gaan.

Dit probleem kan je op 1 training oplossen als je het goed doet. Natuurlijk zal een herhaling wel nodig zijn in de komende trainingen.

Succes!!

grtz, Ilke

Wauw! Bedankt! Moet ik zéker eens proberen :D