Dressuur gefokt toch springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N_jumping

Dressuur gefokt toch springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:56

er is een paardje op mijn pad gekomen wat precies een paardje voor mij lijkt te zijn
nu is ze dressuur gefok (tango) der moeder is wel een springer
ik wil dus wel gaan springen met der

wat vinden jullie hiervan

hebben jullie ook dressuur gefokte springers??

groetjezz

Prospice

Re: Dressuur gefokt toch springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:01

Een paard is een paard, en je training is voor het grote gedeelte bepalend. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:23

Als ze nog jong is, is dat toch geen probleem?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:24

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:34

Ik heb ook een dressuurgefokte merrie en we springen ook. Ze vindt het helemaal geweldig (ik ook dus dat komt goed uit)! Oke, ze heeft niet de potentie om ooit Z te springen denk ik, maar dat heeft haar baas ook niet dus we huppelen rustig verder. Gewoon doen zou ik zeggen, tenzij je ambitie hebt in de hogere springsport.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:23

Ik heb een western beleerde pony, en ik rijd nu dressuur met m en hij kan ook prima springen. Ik denk dat je prima met r kan gaan springen. Alle paarden kunnen het leren zeg ik altijd maar :p

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:25

Ja, mijn zus heeft ook een spring-gefokte maar struikelt nog net niet over de balken. Hij heeft er totaal geen interesse in en met dressuur pakt ie alles perfect op

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:25

Mijn paard was spring gefokt maar pakte het dresuur veel beter op dan het springen ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:30

ik heb het andersom,ik heb een springgefokte merrie waar ik dressuur mee rijd,alles kan.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:02

niet alle springers willen springen en andersom zoals hierboven al meerdere keren wordt gezegd.

Als je echt wil gaan springen is het wel goed om te kijken of ze er aanleg voor heeft en het ook echt leuk vind. Ze hoeft niet te trekken op het hout maar een beetje aanpakken is wel wenselijk. Daarnaast is het van belang dat ze voldoende basculeert en dat ze haar voorbenen (bij een losse sprong kun je dit goed zien) bijna naast elkaar heeft en voldoende intrekt. Om te zien of ze zelf wat inzicht heeft kun je haar los laten springen, ze kan dan zelf uitmeten (de echte springers kunnen als reeds jong paard vlekkeloos over een hindernis gaan) waar ze moet afzetten. Laat haar dit zeker een keer of 5 doen (eerste keren zal wellicht even wennen zijn) en kijk naar haar techniek. Die techniek zal je laten zien of ze aanleg heeft voor het springen, niet geheel onbelangrijk.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:05

Ik heb een donnerschwee(donnerhall) merrie gehad die sprong 120 vanuit n sukkeldrafje met gemak, dus gewoon kijken hoe voorzichtig die is enzo ..

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:26

Je kan het altijd proberen het is net zo goed dat als 2 mensen die top sporters zijn hoeft het kind niet perse de zelfde sport als de ouders te doen het hangt van de bouw af denk ik dan en of ze het leuk vind :D gewoon proberen denk ik dus

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:48

Precies, wat het paard zelf zich lekker bij voelt, en waarom zou je niet kunnen springen met een dressuur paard? Denk je dat ie zelf weet dat papa liever sprong??:P

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:14

He tmoet zeker kunnen !
Maar zeker rustig opbouwen en laat haar eens los springen om te kijken of ze goede techniek heeft ! daar leer je namelijk echt heel veel van !!!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:26

er zijn echt paarden die niet kunnen springen. Ga er dus mee proefspringen en kijk of ze aanleg heeft. Neem iemand mee die er verstand van heeft en laat die de aanleg voor springen beoordelen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:30

Krack C. was (als ik het goed heb) toch ook spring-gefokt? ;) Dit is typisch een geval van andersom, maar het kan wel gewoon dat een spring-gefokt paard heel goed kan dressuren en een dressuur gefokt paard heel goed kan springen. Ik heb zelf ooit eens een paard willen kopen die spring-gefokt is, maar ik wilde voornamelijk met haar gaan dressuren. Dat paard was zó los en soepel in haar lijf, liep heel gemakkelijk, was licht in de hand etc. Het is dat ze werd afgekeurd op een hartziekte, anders had ik haar zeker weten genomen!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:42

ik heb ook springgefokt paard ( jackson)
maar die maakt het ook niet uit wat we doen,

ja misschien als die er echt géén bouw voor heeft..
maar dat lijkt me stug, :+

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:29

Prospice schreef:
Een paard is een paard, en je training is voor het grote gedeelte bepalend. Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Idd! :D

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:40

Bellona_K schreef:
Krack C. was (als ik het goed heb) toch ook spring-gefokt? ;) Dit is typisch een geval van andersom, maar het kan wel gewoon dat een spring-gefokt paard heel goed kan dressuren en een dressuur gefokt paard heel goed kan springen. Ik heb zelf ooit eens een paard willen kopen die spring-gefokt is, maar ik wilde voornamelijk met haar gaan dressuren. Dat paard was zó los en soepel in haar lijf, liep heel gemakkelijk, was licht in de hand etc. Het is dat ze werd afgekeurd op een hartziekte, anders had ik haar zeker weten genomen!

Zowel Krack C als zn vader Flemmingh waren idd springgefokt :)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:49

Kan best. Het is vaak wel zo dat een paard met een typische dressuurbouw het lastiger heeft in het parcours dan een springgericht type.