Hakken optrekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudienee

Hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:43

Pff, echt vreselijk frustrerend.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar niet echt 'mijn probleem' kunnen vinden.

Ik trek mijn hakken op. Juist niet als ik aanspoor, maar bijvoorbeeld in de draf, als mijn paard om mijn been heen moet buigen in een volte/slangenvoltes/schouderbinnenwaarts ed. Ik ga dan op een hele vreemde manier op de bal van mijn voet staan. Overdreven hakken uitdrukken heb ik al als tip gehad, helaas was hiermee de ontspanning bij mij en dus ook bij mijn paard weg. Is het gewoon een kwestie van gedrilld worden, of heeft iemand voor mij de gouden tip? :)

bietjuhh

Re: Hakken optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:50

Helpt het niet om je beugels een gaatje korter te doen?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:08

Mijn beugels zitten op de goede maat. Als ik ze een gaatje korter maak verandert er helaas aan het hakken optrekken niks, mijn houding word er wel alleen maar slechter van.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:09

nee juist niet korter maken, maar ga eens lekker stukken zonder beugels rijden! Laat je benen ontspannen hangen en ga gewoon eens draven en een galopje doen, daarna weer je beugels aan doen en gewoon je hakken uitdrukken. Laat iemand aan de kant je er steeds op wijzen wanneer je ze weer optrekt en als je het echt hevig gaat doen, dan weer je beugels uit.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:10

mmh oke, dan is dat geen optie, dan zou ik iemand vragen aan zijkant te staan en telkens te zeggen als je hakken optrekt.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:40

Thanks voor de tip, ik ga het zeker proberen +:)+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:41

Iemand kan het wel steeds zeggen, maar je moet ook in je benen voelen hoe het voelt als je alles ontspannen houd, vaak als mensen hun hakken optrekken, gebeurt dat niet alleen in de enkels, maar vaak zit het ook in heup/bovenbeen. Als je zonder beugels gaat rijden, kun je je been in principe niet optrekken, maar komt je been juist lekker languit naar beneden te hangen, dan voel je gelijk in je heup en bovenbenen waar je moet gaan ontspannen. Ik zou ook lekker een paar keer cirkelen met je voeten, dat je die ook lekker ontspannen kan laten hangen en als je een tijdje zo gereden hebt en je beugels weer aan doet, zul je zien dat je benen al anders tegen het zadel liggen en zul je je voeten waarschijnlijk ook meer ontspannen in de beugels kunnen houden. Dat in combinatie met iemand aan de zijlijn die in de gaten houd wanneer je weer in je oude patroon vervalt, zou je toch op een gegeven moment verbetering moeten gaan zien!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:44

vooral je bovenbenen ontspannen, je bovenbeenspieren "loslaten", het kan zijn dat je misschien te veel je bovenbenen aanspant waardoor je je hak kunt optrekken. Succes!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:48

Tenen omhoog trekken. Ik doe zelf mn grote teen omhoog, daardoor draai je ook je tenen naar binnen... Kost je wel wat kramp, maar je gaat het steeds makkelijker doen, zonder kramp!
succes!

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:01

Ik heb t zelfde probleem..
Bij mij kwam het voor een groot deel doordat ik altijd met hele soepele laarzen, of zelfs gympen met chaps reed..
Ik ben opzoek gegaan naar goede stevige leren laarzen die niet zo makkelijk buigen. Heb keiharde petrie laarzen haha. zit nog niet erg lekker, maar krijg met geen mogelijkheid mijn hak opgetrokken. Uitdrukken gaat wel.

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:22

Hier hetzelfde probleem.

*leest mee*

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:55

Ik heb sinds ik chaps gebruik ook erg last van het optrekken van m'n hakken! In stap en draf heb ik geen last en zit ik ontspannen maar in de galop ga ik gespannen zitten(klemmen) en verlies ik continue m'n beugels. Erg frustrerend en ook moeilijk af te leren..

De laatste paar keren heb ik zonder beugels gereden, en dan vooral in de galop om te leren onstpannen, dit hielp wel! In m'n rijlaarzen had ik minder last omdat je voet in een bepaalde positie gedwongen wordt, maar vooralsnog moet ik met chaps ook normaal m'n hakken uitdrukken, dus voor de TS: oefenen oefenen oefenen!

paardenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:06

Probeer de beugel niet onder het puntje van je voet te doen maar probeer je beugel iets meer in het midden van je voet te doen. Hierdoor krijgt je hak minder bewegingsvrijheid en kan hij niet meer zo omhoog gaan.

Dus puntje van de voet niet in de beugel maar iets meer van je voet in de beugel.
Succes

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:55

Bedankt voor de tips! +:)+ Ga ze vanavond gelijk uitproberen.

sanstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:58

heeeej,
nou ik geloof dat het een veel voorkomend probleem is.
ik heb er namelijk ook last van.
maar ik moet zeggen die tips zijn erg handig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:05

@Paardenzorg: Bedoel je aan de bal van je voet? Want dat is de plaats waar je beugel hoort te zitten. Niet aan je tenen, maar ook niet met je voet helemaal door de beugel. Aan de bal van je voet is de juiste plek en probeer je voet daar dus ook te houden. Want anders ga je jezelf weer andere verkeerde dingen aanleren die je later ook weer af moet leren en dan komt er geen eind aan ;) Paardenrijden is nou eenmaal niet makkelijk! ;)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:17

misschien je evenwicht?
ik zou het niet weten, ik heb het bij het aandraven en wijken heel erg! en meestal doe ik dat omdat mijn,
uuh ja geen idee eigenlijk dx

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:13

Herkenbaar probleem.....Ik probeer nu steeds mijn tenen omhoog te trekken en mijn been te ontspannen. Elke keer als ik bij B of E kom probeer ik mezelf eraan te herinneren. Pff, het blijft moeilijk, maar het gaat wel al ietsje beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:19

Ik trek ook mijn hakken op. De tips 'overdreven uitdrukken' heb ik ook gehad, maar dat werkte niet. Met lichtrijden deed ik ze dan naar beneden als ik ging staan, zag er maf uit.

Verder merk ik zelf dat ik vooral mijn hakken optrek met aansporen, hebben jullie dat ook? Dit in combinatie met tenen naar buiten steken. Als ik eraan denk gaat het wel, dan wordt het minder, maar dan zit ik niet meer zo lekker.

Overigens weet ik van mezelf dat ik korte hamstrings heb, en daarom ook sneller de hakken optrek terwijl het nog niet zo voelt (ik kan mijn hakken ook niet echt uitdrukken, meer dat ze plat blijven staan, mja da's beter dan optrekken).

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:58

ik ken het probleem wel een beetje, zonder zadel rijden heeft wel geholpen.
je kunt het jezelf ook aanwennen door het op de fiets te doen etc.
echt dr in drillen tot je het niet meer vergeet ( een vriendin langs de kant om je er aan te herinneren is ook een goed idee :) )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:26

Zorg dat je zelf tijdens het rijden van voltes e.d. bewuster bent van je eigen lichaamsgewicht. Doordat je je hak optrekt, verplaats jij je gewicht waarschijnlijk naar de buitenkant en zit je op je buitenste zitbeenknobbel. Daarmee breng je je paard ook uit balans.

Kan dat (onbewust) kloppen?

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 15:28

Hmm, dat zou inderdaad wel eens kunnen kloppen en een logische verklaring zijn voor verschillende dingen :j
Zijn er trucjes om jezelf bewuster te maken van je lichaamsgewicht, of is het een kwestie van jezelf eraan herinneren/eraan herinnerd worden om op dat moment te voelen hoe en wat?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:32

ik heb dat probleem ook een hele lange tijd gehad.ik heb mijn steigbeugels eerst koster gedaan waardoor ik ze overdreven na onder moestduwen,daarna heb ik ze 2 langer gedaan,en ik had eerst laarzen die te soepel waren om mijn enkels,nu heb ik stevige laarzen en daar gaat het goed mee.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:34

bietjuhh schreef:
Helpt het niet om je beugels een gaatje korter te doen?

Ik heb juist geleerd ze een gaatje langer te doen, dan zou je ze niet meer optrekken. :+

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:49

Jezelf controleren, in kan me voorstellen dat je paard er namelijk ook niet helemaal fijn door loopt. Als je het merkt, ontspan en verleg je gewicht voor je gevoel weer meer naar binnen. Controleer jezelf bij elke overgang en vraag eens iemand vanaf de kant je te helpen herinneren :)