Scheef zitten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:13

... zo vreselijk frustrerend.

Ik weet nu echt niet meer wat ik er verder aan kan doen, ik zadel mijn paard op, singel goed aan en ga rijden. In het begin heb ik heel duidelijk het gevoel dat mijn rechterbeen langer is, waardoor ik inknik in mijn rechterzij. Ik ben hiervoor naar de fysio gegaan, en die zegt dat ze echt niets scheefs aan me voelt. Nu heb ik diverse oefeningen gekregen waardoor ik wel netter naar achteren zit, wat natuurlijk wel erg fijn is maar slechts een bijgevolg, ik zit nog steeds erg scheef. Ik heb bij het opzadelen m'n beugels bekeken en voor ik erop ga zitten dat zit ook echt recht. Wanneer ik afstap zie ik gewoon serieus dat mijn zadel echt heel erg scheef is gaan liggen, ik denk dat hij echt wel zo'n 2 cm naar rechts is gegaan.

Weet iemand waar het nog meer aan kan liggen? Dit moet echt niet langer zo doorgaan...
Of is er een andere soort iets behalve de fysio die kan zien of je benen ongelijk zijn?

Mijn paard kan overigens op beide zijden netjes een volte rijden met goede stelling. Linksom kan hij al binnenstelling aannemen op de lange zijde, rechtsom is dit nog te moeilijk. Ook rechtdoor over de diagonaal gaat goed. Verder loopt hij nog wel wat op de voorhand, maar na het warmrijden wel op de loodlijn
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 28-02-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

netteke

Re: Scheef zitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:16

misschien is je paard toch niet heel recht anders moet je maar eens op deze site kijken : www.paardeninbalans.nl xxx

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:19

netteke schreef:
misschien is je paard toch niet heel recht anders moet je maar eens op deze site kijken : http://www.paardeninbalans.nl xxx

goh dat wilde ik ook neer zetten haha les je ook bij Angèle?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:19

Bedankt, ik zal even gaan lezen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:21

Kijk je onder het rijden naar beneden?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:21

Het paard kan inderdaad iets scheef zijn, jij kan een voorkeurskant hebben met rijden waardoor je onbewust toch iets scheef gaat zitten en je zadel kan scheef gevuld zijn. Daar heb ik op het moment last van. Op het eerste gezicht ligt het wel ok, maar na 15 minuten rijden hangen mijn beugels ook scheef en hangt het zadel lichtjes naar een kant.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:22

Ha ha zoekt een bokker het een keertje bij zichzelf, ligt het misschien aan het paard :D Maar inderdaad, misschien komt het doordat je paard niet geheel rechtgericht is. Elk paard is van nature scheef (net als wij links of rechts handig zijn). Bij mijn paard zakt het zadel naar rechts en als ik niet oplet wordt die beugel inderdaad 'langer'. Voor meer info http://www.paardenbegrijpen.nl

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:23

ietjelover schreef:

Ja :o

Ohja, vergeten te zeggen maar het zadel is zo'n 3 maanden terug opgevuld, maar misschien laat ik het dan voor de zekerheid eens nakijken door een andere zadelmaker
Of misschien kan ik de staleigenaar vragen of ik eens op een zadel van haar mag rijden, kijken hoe dat bevalt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:25

Pikeur schreef:
ietjelover schreef:

Ja :o

Ik heb hier ook last van.
Onbewust duw jij door het naar beneden kijken je schouder naar beneden, waardoor je scheef kan gaan zitten.
Ik moet me hierzelf ook heel erg streng controleren, want loopt natuurlijk ook niet fijn voor mijn pony.
Probeer eens gewoon rechtvooruit te kijken, en alleen met je ogen een beetje naar beneden te kijken.
Ik moet het nu op mijn gemak doen, maar kan natuurlijk zijn dat je dat moeilijk vindt.
Dus gewoon hoofd recht en alleen maar met je ogen naar beneden kijken

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:30

Ik heb hetzelfde gehad... Ik keek altijd naar beneden, waardoor mijn zadel altijd naar rechts zakte, nooit naar links! Let hier dus eens op, maar een ander (passend) zadel kan je natuurlijk ook altijd proberen

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:00

misschien is 1 beugelriem wat uitgezakt en kloppen de gaatjes niet meer..minimaal verschil wat niet zichtbaar is als je de beuels checkt voordat je opstapt kan voelbaar zijn als je erop zit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:06

Pikeur schreef:
... In het begin heb ik heel duidelijk het gevoel dat mijn rechterbeen langer is, waardoor ik inknik in mijn rechterzij... Wanneer ik afstap zie ik gewoon serieus dat mijn zadel echt heel erg scheef is gaan liggen, ik denk dat hij echt wel zo'n 2 cm naar rechts is gegaan.

Mijn paard kan overigens op beide zijden netjes een volte rijden met goede stelling. Linksom kan hij al binnenstelling aannemen op de lange zijde, rechtsom is dit nog te moeilijk. Ook rechtdoor over de diagonaal gaat goed. Verder loopt hij nog wel wat op de voorhand, maar na het warmrijden wel op de loodlijn

http://www.paardenbegrijpen.nl/content/ ... y/200/215/
•De ruiter en het zadel zakken vaak naar de lange, bolle kant van het paard, zodat de ruiter scheef komt te zitten zoals op de foto te zien is.

Met andere woorden ik denk dat je paard linksgebogen is (holle/korte kant), waardoor het zadel naar rechts zakt (bolle/lange kant). Zodra je paard op beide zijden goed binnenstelling kan aannemen, en dus rechter gericht is, zal je zadel ook minder zakken. Een paard kan goed binnenstelling aannemen als het binnen achterbeen onder de massa treedt. Voltes met de juiste stelling, schouderbinnenwaarts en travers kunnen hierbij helpen (zie website). Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:11

Oke, dan was ik in ieder geval met trainen al op de goede weg

Volgende keer dan in ieder geval écht vooruit kijken, en nog even wat meer oefeningen opzoeken om hem recht te kunnen richten.

Ik wist wel dat hij niet goed rechtgericht was, maar ik wist niet dat de ruiter er zó veel last van kon hebben in de houding.. ik dacht van nou hij is niet rechtgericht omdat ik zo scheef zit maar dat is dus waarschijnlijk precies andersom

Bedankt voor de reacties!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:13

Misschien zonder zadel rijden? Als je dan scheef zit, val je dr bijna af!

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:16

Ik heb ook vaak dat ik scheef zit, dat mijn ene been langer is dan de andere en dat ik dan krom ga zitten. Ik kijk tijdens het rijden ook altijd naar beneden, ik ga eens proberen recht vooruit te kijken!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:19

CaileyS schreef:

En corrigeer je rijtechnisch niets.

Ben het eens met het advies om een instructeur te zoeken die je helpt met jouw paard rechtrichten. Want buiten dat het niet goed voor jouw paard is, ga je zelf ook een houding aannemen om het te compeseren.
Mijn paard was toen ik hem kocht ook enorm scheef. Hij kon op de rechterhand niet eens in galop aanspringen. Ik ben ook blij dat ik een instructrice heb die mij kon helpen en leren hem recht te richten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 20:19

Galop is inderdaad ook een probleempunt. Mijn instructrice heeft hem laatst in galop gereden omdat ik het echt niet voor elkaar kreeg, bij haar lukte het wel beter maar nu begrijp ik ook beter waarom dat probleem er is.
Eerst galoppeerde ik ook wel, maar ik ben er eerlijk gezegd wat bang voor geworden omdat hij dus zo snel en vlak door de bochten gaat. Daarom probeer ik eerst de basis in stap en draf goed in orde te hebben voor ik weer een poging waag, maar ik dacht dus dat ik de belemmerende factor was

CaileyS schreef:

Ik vrees dat ik dan sowiso niet lang zal zitten :')

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:28

Ja, zonder beugels rijden zou moeten helpen. Als je dan een been optrekt, krijg je vanzelf straf! En proberen om elke keer tegen jezelf te zeggen dat je je hakken uit moet drukken

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

Ieder paard is van nature inderdaad scheef en als jij ook een voorkeurskant hebt kan dat onder andere resulteren in een scheefzakkend zadel, maar op lange termijn vaak ook in kreupelheid. Om de lijst met rechtricht-methodes compleet te maken kun je ook eens kijken op www.hoefkatrol.be of www.paardenrecht.org

Succes!

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:38

probeer belans te vinden

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:44

je kunt je zadel ook even zelf nakijken zet het op de grond zodat je beide kussens van boven af kunt bekijken en dan kun je zien of er 1 van de kussen dikker is als de ander,

mijn oude zadel was ook totaal verkeerd opgevuld 1 die was kei en kei hard en 2 was die scheef gevuld en dat noemde zich een zadelmaker :o

verder je paard eens onder de loep laten nemen en ook veel met buitenstelling rijden op beide kanten (wel langzaam opbouwen)
zo maak je je paard recht en zul je merken dat hij jou gewicht/lichaam gaat verplaatsen naar daar waar jij hoort te zitten (in het midden)

en voor jezelf probeer eens in een verlichte zit te zitten om de 3 drafpassen dus 1 x licht rijden 2de x lichtrijden 3de x staan blijven.
dat is echt een super oefening voor je eigen balans.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:51

Laatste oefening doe ik inderdaad regelmatig, lukt wel goed eigenlijk
Als het zadel eenmaal scheef gezakt is heb ik zelf namelijk ook niet meer het idee scheef te zitten, maar dan zit het zadel dus wel scheef dus zit ik indirect ook nog scheef
(jee ik raak hier echt bijna de logica kwijt)

Fysio zag bij het paard stilstaand zo snel geen scheefheden, maar heeft hem niet lopend bekeken. Ze boog zijn ruggegraat zeg maar beide kanten op en dat ging goed, en dit zit nog steeds goed los.
Maargoed, mijn overbuurvrouw is dus paardenfysio die eventjes naar hem gekeken heeft toen ik hem net had, dat was dus geen volledige behandeling

Ik trek mijn been overigens niet op, dat is het probleem niet

Bedankt voor de reacties!

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:27

idd alle reactie's die hier al gegeven zijn over zadel, de rechtheid van je paard enz. zou kunnen.
maar het kan ook zijn dat je zelf de neiging hebt om scheef te gaan zitten. aan je eigen balans werken
helpt hierbij enorm. Je kunt bijv. oefeningen op de fysiobal doen (waardoor je balans verbetert en je rechter wordt..)
en als je op je paard merkt dat je inknikt in je heup kun je bijv. even je arm omhoog steken waardoor je weer recht op je paard komt te zitten. Veel succes!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:20

Mss past je zadel niet zo goed ?
oftewel is je paard iets scheef gebouwd..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:47

Elk paard is van nature in meer of mindere mate scheef. Net zoals elk mens links- of rechtshandig is.
Het is aan de ruiter om het paard zo te rijden dat deze recht is en alle benen evenredig worden belast.