mijn L1 proef ''problemen''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

mijn L1 proef ''problemen''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:06

Ik rij zinds kort in de L1. we zijn de Bdoor gevlogen met 5 wedstrijden en 13 punten. door omstandig heden hebben we zn 2 maanden niet kunnen trainen. we hebben het weer opgepakt maar ik heb een heel ander paard terug gekregen. (hij is wel doorgereden)
nu hebben we heel veel problemen met verruimen en wijken.

het wijken ging heel goed, was niks mis mee.
wat hij dus nu doet is niet meer kruisen maar ''aansluiten'. nu is vraag,
iemand tips om mijn wijken te verbeteren? in stap gaat het goed, doe ik het in een draf met een matig tempo, gaat het ook goed maar zodra ik me tempo ga opvoeren is het drama. op me wedstrijden heb ik er ook standaart een 4 voor, met geen 1x commentaar. iemand tips?

het verruimen ging eerst heel goed, hij vond het leuk om te doen. had er ook altijd de hoogste cijfers van me protocol voor. maar nu... hij gaat alleen maar versnellen versnellen en nog meer versnellen. met het gevolg, dribbelen en takt fout.
de middenstap is nog het grootste probleem, ik krijg het niet voor ellkaar. ik stimuleer hem met me zit en geef hem ruimte van voor.
midden draf is alleen maar versnellen en niet verruimen.
hij galoppeerd graag, maar dan graag snel en uitelkaar. wil ik iets verruimen dan word het ook meteen een uitelkaar gevallen paard.
heeft iemand tips om in alle gangen verruimen ipv te versnellen?
(hij is goed aan me been en goed voorwaarts)

chrisje_83

Re: mijn L1 proef ''problemen''

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:16

Hoe staat je instructeur tegenover jullie problemen?
Het klinkt alsof je paard met vrijwel elke oefening niet gesloten en aan elkaar blijft. Probeer je paard wat meer gesloten te houden. Bij het wijken moet je proberen hem scherper aan je binnenbeen te maken, en dat goed op te vangen met je buitenhand zodat hij niet over de schouder wegvalt en wel moet gaan scharen.
Je verruimingen die niet lukken zijn een tegen van weinig geslotenheid en het aan elkaar zijn van je paard. Probeer voor een verruiming je paard wat meer op het achterbeen te zetten, je draf/galop of stap eerst wat te verkleinen en van daaruit te vertrekken. Rijd geen hele lange zijde of diagonaal in je verruiming maar pak steeds korte stukjes. Hiermee maak je het achterbeen sterker waardoor een verruiming ook makkelijker wordt.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 10:21

mijn instructeur staat er heel nuchter tegen over, het komt wel... nee het komt niet zonder te trainen. de laatste tijd gaat het ook minder tussen mijn instructeur en mij omdat we veel meningsverschillen hebben. aan een ''probleem'' moet gewerkt worden en geen 5 min aan het einde van de les. deze week heb ik een gesprek met hem.

het paard wat ik rij is redelijk lang in zijn lijf, dat speelt natuurlijk ook een heel eind mee. ik kreeg ook al veel tips met balken leggen, dus neem alle tips mee en ga aan de slag. thqs alvast...

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:00

sluit ik me volledig bij aan en verder, als je steeds een meningsverschil hebt met elkaar dan is het wellicht tijd om eens verder te gaan kijken. Je moet kunnen vertrouwen op wat je instructeur zegt, dat lukt alleen als je erin gelooft dat wat diegene zegt ook het juiste is. Soms is het gewoon tijd om verder te gaan, absoluut geen schande, ieder zo zijn kwaliteiten!

chrisje_83 schreef:
Hoe staat je instructeur tegenover jullie problemen?
Het klinkt alsof je paard met vrijwel elke oefening niet gesloten en aan elkaar blijft. Probeer je paard wat meer gesloten te houden. Bij het wijken moet je proberen hem scherper aan je binnenbeen te maken, en dat goed op te vangen met je buitenhand zodat hij niet over de schouder wegvalt en wel moet gaan scharen.
Je verruimingen die niet lukken zijn een tegen van weinig geslotenheid en het aan elkaar zijn van je paard. Probeer voor een verruiming je paard wat meer op het achterbeen te zetten, je draf/galop of stap eerst wat te verkleinen en van daaruit te vertrekken. Rijd geen hele lange zijde of diagonaal in je verruiming maar pak steeds korte stukjes. Hiermee maak je het achterbeen sterker waardoor een verruiming ook makkelijker wordt.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:36

Proberen niet te veel los te laten aan de voorkant bij het verruimen. Of juist meer. Moet je even proberen. En proberen je bekken te kantelen (net alsof je op een schommel naar voren schommelt).