Gooit hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flooreke

Gooit hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:24

Hallo bokkers,

ik heb een probleem:
Op de manège reed ik een groepsles met een pony
die lang had stilgestaan, wanneer ik haar probeerde
aan de teugel te rijden gaf ze even maar wanneer ze
mooi rond liep gooide ze haar hoofd omhoog. Ook na
een paar andere pogingen deed ze dat nog steeds.
Ook in draf loopt ze met haar hoofd omhoog en probeert soms
wat weg te lopen. (kan misschien zijn door zolang stil
te staan maar na een uur deed ze het nog)
Weten jullie wat hier de oorzaak van is en weten jullie
hier een oplossing op?

Groetjes, Flooreke.

midgie

Re: Gooit hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 09:07

Een uur rijden op een pony die lang stil heeft gestaan is nooit goed , dat zou de manege eigenaar ook moeten weten, helaas word daar niet naar gekeken op de meeste maneges.
Dus denk dat daar het probleem zit, zelf had je dat ook kunnen bedenken toch en geen uur door moeten blijven gaan, want het dier gaf aan dat het niet prettig was en daar werd niet naar geluisterd, misschien je zelf ook eens wat meer verdiepen in hoe of wat , dan weet je ook beter dingen op te lossen of af te stappen als een pony aangeeft dat hij spierpijn heeft of een zere rug, of een niet passend zadel of een ruiter wat aan de teugel wil rijden op de verkeerde manier zodat de pony niet anders kan zijn hoofd omhoog doen en zijn rug weg drukken of weg rennen, zijn allemaal dingen die een pony aangeeft, leer daar naar luisteren!!

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 10:06

midgie schreef:
Een uur rijden op een pony die lang stil heeft gestaan is nooit goed , dat zou de manege eigenaar ook moeten weten, helaas word daar niet naar gekeken op de meeste maneges.
Dus denk dat daar het probleem zit, zelf had je dat ook kunnen bedenken toch en geen uur door moeten blijven gaan, want het dier gaf aan dat het niet prettig was en daar werd niet naar geluisterd, misschien je zelf ook eens wat meer verdiepen in hoe of wat , dan weet je ook beter dingen op te lossen of af te stappen als een pony aangeeft dat hij spierpijn heeft of een zere rug, of een niet passend zadel of een ruiter wat aan de teugel wil rijden op de verkeerde manier zodat de pony niet anders kan zijn hoofd omhoog doen en zijn rug weg drukken of weg rennen, zijn allemaal dingen die een pony aangeeft, leer daar naar luisteren!!

Wowowow! De pony word 1x in de week behandeld door een paardenmasseur dus rugklachten heeft ze
al zeker niet, en je hoeft ook niet te beweren dat ik ze verkeerd aan de teugel rijd hoor. Ik rijd al een hele
tijd en krijg zelfs hengsten aan de teugel. In draf liep ze wat weg maar galop was normaal, je hoeft trouwens
helemaal niet zo fel te reageren. Gr

midgie

Re: Gooit hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:35

Het is maar hoe je het opvat of leest, je kan het ook anders lezen en erover nadenken dat een uur misschien te veel was en zeker ook nog de draf en galop erbij, is dat eerlijk voor een dier wat lang heeft stil gestaan??
Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken als je zo goed weet wat je kan en doet, dan had je ook kunnen weten dat een pony die lang stil heeft gestaan niet gelijk een uur aan het werk moet, dan is soms 10 min al meer dan genoeg en wat gym oefeningen vaak al best zwaar voor de spieren,
Dat je een hengst aan de teugel krijgt ben ik niet van onder de indruk, het gaat juist om de manier hoe je het doet.

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:51

midgie schreef:
Het is maar hoe je het opvat of leest, je kan het ook anders lezen en erover nadenken dat een uur misschien te veel was en zeker ook nog de draf en galop erbij, is dat eerlijk voor een dier wat lang heeft stil gestaan??
Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken als je zo goed weet wat je kan en doet, dan had je ook kunnen weten dat een pony die lang stil heeft gestaan niet gelijk een uur aan het werk moet, dan is soms 10 min al meer dan genoeg en wat gym oefeningen vaak al best zwaar voor de spieren,
Dat je een hengst aan de teugel krijgt ben ik niet van onder de indruk, het gaat juist om de manier hoe je het doet.

Mat lang stilstaan bedoel ik hoogstens een week hoor ;)
Bij het uitstappen ging ze vlot voorruit terwijl ik losse teugel gaf
en geen benen of druk.
De pony heeft waarschijnlijk veel energie, mijn instructrice zei dat
het lang geleden was dat nog iemand zo goed met haar had gereden.
En ik vraag je niet om te reageren dat ze goed vooruit ging, ik vraag
je wat ik kan doen om d'r aan de teugel te rijden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:42

Flooreke schreef:
midgie schreef:

Wowowow! De pony word 1x in de week behandeld door een paardenmasseur dus rugklachten heeft ze
al zeker niet, en je hoeft ook niet te beweren dat ik ze verkeerd aan de teugel rijd hoor. Ik rijd al een hele
tijd en krijg zelfs hengsten aan de teugel. In draf liep ze wat weg maar galop was normaal, je hoeft trouwens
helemaal niet zo fel te reageren. Gr

Goh, ik wist niet dat hengsten moelijker "" aan de teugel te rijden waren" :P

xEvaFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:01

Volgens mij kun je het vergelijken met mensen, als je bijvoorbeeld een lang bezig bent een ei te kloppen krijg je iets van verzuring in je armen. Paarden krijgen dit ook, als ze heel lang niet aan de teugel hebben gelopen, of er geen stelling gevraagd is. Als mens wil je dan ook een andere beweging maken. Dit doen paarden ook. Ze gooien dan hun hoofd omhoog.

Kortom; juist wat meer teugel geven, als het goed is zoeken ze dan vanzelf je hand op. Mijn verzorgpaardje gaat nu ook steeds meer naar wat druk zoeken, en loopt daardoor netjes aan de teugel. Wat ik van jou begrijp is dat je al heel lang rijd maar de vraag is of je niet gewoon aan de teugel drukt of zaagt. Daar zou ik op letten en ik zou niet een uur lang bezig zijn met aan de teugel te lopen. Rij lekker je lesje, ookal loopt hij niet perfect aan de teugel.

ps. Hengsten zijn niet moeilijker aan de teugel te krijgen dan merrie's of ruinen.
x

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:46

xEvaFay schreef:
Volgens mij kun je het vergelijken met mensen, als je bijvoorbeeld een lang bezig bent een ei te kloppen krijg je iets van verzuring in je armen. Paarden krijgen dit ook, als ze heel lang niet aan de teugel hebben gelopen, of er geen stelling gevraagd is. Als mens wil je dan ook een andere beweging maken. Dit doen paarden ook. Ze gooien dan hun hoofd omhoog.

Kortom; juist wat meer teugel geven, als het goed is zoeken ze dan vanzelf je hand op. Mijn verzorgpaardje gaat nu ook steeds meer naar wat druk zoeken, en loopt daardoor netjes aan de teugel. Wat ik van jou begrijp is dat je al heel lang rijd maar de vraag is of je niet gewoon aan de teugel drukt of zaagt. Daar zou ik op letten en ik zou niet een uur lang bezig zijn met aan de teugel te lopen. Rij lekker je lesje, ookal loopt hij niet perfect aan de teugel.

ps. Hengsten zijn niet moeilijker aan de teugel te krijgen dan merrie's of ruinen.
x

Nee hoor, rijd haar zeker niet een hele les aan de teugel (;

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:47

Laat de tandarts eens kijken...

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:48

xEvaFay schreef:

x

Oei, ik was te snel.
Dus ik probeer haar niet een hele tijd aan de teugel te rijden
en ik zaag niet hoor (:

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:53

Flooreke schreef:
Hallo bokkers,

ik heb een probleem:
Op de manège reed ik een groepsles met een pony
die lang had stilgestaan, wanneer ik haar probeerde
aan de teugel te rijden gaf ze even maar wanneer ze
mooi rond liep gooide ze haar hoofd omhoog. Ook na
een paar andere pogingen deed ze dat nog steeds.
Ook in draf loopt ze met haar hoofd omhoog en probeert soms
wat weg te lopen. (kan misschien zijn door zolang stil
te staan maar na een uur deed ze het nog)
Weten jullie wat hier de oorzaak van is en weten jullie
hier een oplossing op?

Groetjes, Flooreke.

PS; Mensen probeer niet te herhalen wat al gezegd is want
als ik het 1 keer heb gehoord weet ik het wel hoor.
En probeer a.u.b niet meer in te gaan op dat hengstenteugel
dingetje |o

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 07:58

MariekeA schreef:
Laat de tandarts eens kijken...

Denk je? Probleem is, het is niet mijn pony hé.