16 jaarse springmerrie, nog veranderen of niet in het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sempie

16 jaarse springmerrie, nog veranderen of niet in het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:06

Dag, ik zou graag wat meningen hebben, daarom plaats ik deze topic.

Ik heb een merrie die al wat op leeftijd is, nu is het echter zo dat ze het gewoon was om gewoon te rijden zonder haar te verzamelen en dergelijke(kent alleen voorwaarts neerwaarts en galopwissels) nu is mijn vraag aan jullie zou ik haar nog herscholen, gaat dat meer kwaad dan goed doen aangezien haar leeftijd, of zou ik haar gewoon op haar manier verder blijven rijden (wat geen problemen geeft op parcours en dergelijke)

Graag enkele reactie's, dank alvast.

Merlynlover

Re: 16 jaarse springmerrie, nog veranderen of niet in het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:11

16? Nog lang niet oud joh :+
Maar ik denk dat echt aan de merrie ligt :j

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:15

Allee haar leeftijd is 16 maar bij het rijden merk je er TOTAAL niets van. Maar omdat ik wat rekening wil houden met haar reële leeftijd dacht ik beetje na of het zinvol is en niet meer kwaad dan goed gaat doen omwille van de leeftijd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:16

Is geen enkel probleem, MITS je rustig aan eerst fijn gaat loswerken, dan rustig de nieuwe spieren agat opbouwen en vervolgens aan de kracht gaat werken in het lijf. Gewoon stapje voor stapje en dan is er niks aan de hand. 16 is nog lang niet oud!

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:29

Oké, zolang ik het maar weet dat het geen kwaad kan, en zowieso als ik opstap stap ik eerst een goed 10 min. kwartiertje, bij het uitstappen doe ik hetzelfde. Zolang het niet kwaad kan wil ik haar beetje omscholen.

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:30

Ik zie ook niet heel erg het probleem, zolang je het rustig opbouwd en doet wat Mindfields zegt dat kan het best denk ik .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:31

ik zie ook geen probleem.
Ken ook iemand die heeft z2 gereden met haar paard. Maar die heeft ze op 16 jarige leeftijd omgescholen tot western. En ze won vaak wedstrijden met western.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:32

Sempie schreef:
Allee haar leeftijd is 16 maar bij het rijden merk je er TOTAAL niets van. Maar omdat ik wat rekening wil houden met haar reële leeftijd dacht ik beetje na of het zinvol is en niet meer kwaad dan goed gaat doen omwille van de leeftijd.

nee hoor
kan helemaaal geen kwaat
als ze het nog aan kan is het helemaal geen probleem

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:39

Lijkt me geen probleem, gewoon kijken hoe de merrie het oppakt en rustig aan opbouwen.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:40

Zie het niet als herscholen maar als bijscholen zolang jullie er allebei plezier in hebben zie ik geen probleem.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:51

Hangt er helemaal vanaf hoe je aan de gang gaat, als je niet gaat trekken en plukken en een verplichte krul wilt bereiken is er niet zoveel aan de hand. Als je wel graag je paard in de krul ziet met aardig wat druk zou ik het lekker zo laten :D.
Waarom wil je dat eigenlijk, als ze nu lekker loopt is er toch niet zoveel aan de hand?

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 00:27

hyppolyte schreef:
Hangt er helemaal vanaf hoe je aan de gang gaat, als je niet gaat trekken en plukken en een verplichte krul wilt bereiken is er niet zoveel aan de hand. Als je wel graag je paard in de krul ziet met aardig wat druk zou ik het lekker zo laten :D.
Waarom wil je dat eigenlijk, als ze nu lekker loopt is er toch niet zoveel aan de hand?

Ik wilde er vooral aan beginnen omdat zij ook nog steeds mee op jumping gaat, de ene rij ik netjes en haar laat ik altijd op haar manier lopen (omdat ze dat gewoon is van bij de vorige eigenaar) dit geeft echter geen probleem op parcours, maar voor de kijkers is dat niet echt een mooi deftig zicht. Daarom dat ik dacht of ik haar wat zou bijsturen of niet in het manier van lopen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:08

Tsja, ach, ik zou me daar niet zo heel druk om maken, als ze verder zo goed loopt dan zou het wat mij betreft niet uitmaken hoe het eruit ziet. Wat wil je dan precies ander doen, wat voor plaatje wil je naar buiten brengen, waarom moet het deftig zijn? Ik vat het niet helemaal :D

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:27

hyppolyte schreef:
Tsja, ach, ik zou me daar niet zo heel druk om maken, als ze verder zo goed loopt dan zou het wat mij betreft niet uitmaken hoe het eruit ziet. Wat wil je dan precies ander doen, wat voor plaatje wil je naar buiten brengen, waarom moet het deftig zijn? Ik vat het niet helemaal :D

Valt niet veel aan te snappen, sommigen beginnen hun neus op te trekken als ze iemand een paard zien rijden die niet mooi in verzameling loopt in de inrijpiste of parcours en hebben daar vaak commentaar op. (niet dat ik dit heb meegemaakt maar dat gebeurt) en daarmee dacht ik, wat zou dat geven als ik wat meer met de merrie zou gaan werken, alleen het correct verzamelen maar tijdens het rijden, meer niet, maar dan denk ik weer zo van, ach ze is al wat ouder, misschien doet het meer kwaad dan goed als ik verandering breng in haar gewoonte van het rijden.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 22:30

hyppolyte schreef:

Jullie gaan er precies van uit dat iedereen die zijn paard in een verzameling wil kunnen rijden gaat staan trekken en plukken aan de teugels :-) dat is iets waar ik mij niet mee bezighoud.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 01:30

Nee hoor, maar dat is wel iets wat bij het gros van de mensen voorkomt :j. Ik vroeg me af wat je doel precies was en wat je ermee wilde bereiken en waarom.
En die mensen die hun neus ervoor ophalen die stikken maar lekker in hun eigen snot, om het zo maar even te zeggen :+. Nogmaals, daar zou ik me dus echt niet druk om maken.

Enneeehh, zo oud is 16 helemaal nog niet hoor ;)

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:40

Ik denk dat het rustig aan nog wel te leren/veranderen is. Je kan het natuurlijk altijd proberen om te zien hoe ze reageerd erop ?

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:35

ik zie er geen probleem in, Alleen denk ik dat jij het beste kan bepalen of jou paard er nog geschikt voor is ;)Dus het ligt helemaal aan de merrie zelf!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:59

Dit is meer iets qua praktijkprobleem. Daarom van RT-D naar RT-P.

Sempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:35

Ach ja, een praktijk probleem is het niet, ik heb ze nog niet zo heel lang en dacht beetje na over het al dan niet herscholen van haar, maar op de jumpings loopt ze heel goed, daar ben ik content van en heb dan maar besloten, ook mede door de reactie's hier, om ze gewoon te laten lopen zoals ze wil, lekker met haar neusje wat voor de loodlijn. Zolang het paard maar plezier heeft in het werken. En binnekort staat ze toch weer stil als ze gedekt is. In ieder geval, bedankt iedereen voor jullie mening neer te zetten.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:47

als je het rustig oppakt en kijkt hoe ze hieronder voelt kun je het wel proberen

LiefDing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:08

Ik heb zelf ook een 16 jarige merrie, sinds mei 2009 en heeft altijd springwedstrijden gedaan. Ik ben helemaal niet van het springen. Juist van het dressuren. Dit gaat steeds beter, ze pakt het goed op, duurt wel even en kost veel energie van ons beide ;)