Voeten naar buiten draaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Voeten naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:55

Ik heb een probleem, en ik vroeg me af of iemand nog tips en trucks heeft om dit af te leren.
Ik draai namelijk met mijn voeten naar buiten, dus met me hakken naar binnen en mijn tenen steken uit.
Als ik er aan denk, doe ik ze recht, maar dit rijdt voor mij niet lekker, en draai ik ze onbewust weer naar buiten.
Ik ben de laaste tijd puntje voor puntje mijn houding aan het verbeteren, en het gaat best goed:)
Alleen lukt dit me niet, dus ik vroeg me af of iemand hier een truckjevoor wist.
Vroeger deedt ik bervoorbeeld een muntje in me zadel legen bij de galop, om te leren te blijven zitten.
Alle hulp is welkom!

_Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:56

Misschien als je gaat rijden en iemand kijkt dat diegene het steeds moet zeggen als je het weer doet.

piezze

Re: Voeten naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:30

Veelzijdigheids zadel nemen ipv een dressuur? Dat werkt bij mij erg goed.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:41

Ik rij anders met een veelzijdigheidszadel ook met de tenen naar buiten hoor Piezze, dus geen idee of dat TS verder helpt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:21

tja ik zei er ook bij dat het bij mij goed werkt, wil niet zeggen dat het bij een ander goed werkt. Nu heb ik 2 nogal springgerichte VZH zadels misschien komt het daardoor? Op mijn dressuurzadel ben ik een soort pipo de clown met die voeten hahaha.
Nu zijn er verder geen wondermiddelen om tenen de goede kant op te krijgen dus ik denk sowieso niet dat we de TS goed kunnen helpen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:23

Hah nu je het zegt kom ik er wel op eentje die een vriendin van mij zei.
Dat is ook vooral voor het hakken uitdrukken dus weet niet of het werkt, maar dan moest je gewoon een paar keer per dag even een paar minuten met je voeten op een drempel gaan staan. Tenen op de drempel, hakken op de vloer. En dan voor je gevoel je tenen een eindje naar binnen draaien.

Op die manier rek je die spieren op zodat ze het te paard ook beter volhouden en het minder rottig rijdt.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd uit luiheid...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:30

waarschijnlijk zit je al vanaf je bovenbenen te veel op de achtekant van je benen en steek je ook je knieen dus van het zadel.
ik heb een instuctrise gehad die pakte als ze zag dat mijn been niet goed lag mijn been van mijn paard en draaide die dan in zijn geheel naar binnen, zo kreeg ik het juiste gevoel hoe het wel moest.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:11

goh, ik heb geloof ik hetzelfde probleem. Iemand heeft ooit is tegen mij gezegd dat ik daardoor ook automatisch verkeerd ging zitten. Is dat het zo dat als je je voeten naar buiten draait je misschien meer naar voren/achter enz. zit? Éen iemand heeft het trouwens maar gezegd, maar wel iemand die al jaren in de sport zit.. Ik vind het rijden met "rechte" voeten ook niet lekker, net alsof ik dan uit het zadel kom?

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:45

Je hebt iemand nodig die jou er 101 keer op wijst totdat je er moe van wordt en dan doe je het vanzelf niet meer verkeerd ;)
Ik stak mijn benen eerst snel af (mn hengst was nogal pittig maar afsteken moet dan ook niet!) en toen heb ik veel lessen gehad en die instructeur wees me er telkens opnieuw op, werd op een gegeven moment doodziek van die vent maar dan leer je het wel! vanwege dat gezeur waag je het niet om nog eens je tenen uit te steken haha. :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:08

Eens in de zo veel tijd wordt mijn been tijdens het rijden ook door de instructrice weer op de juiste plek gelegd --> knie naar beneden gedrukt, zodat je meer ruimte hebt om je voet in te draaien. Dat gaat dan vijf minuten goed, en dan ben ik het gevoel weer kwijt... Maar ooit wordt het hopelijk beter! Voor mij geldt dus: niet alleen hakken, maar zeker ook knieën uitdrukken/naar binnen draaien.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:10

Bij mij heeft het heel erg geholpen om er niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens het lopen, fietsen en stil staan op te letten. Zodat die stand van je been normaal wordt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:23

RT --> RUI

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:45

Het probleem heb ik ook. Alleen staan mijn voeten altijd iets naar buiten. Als ik loop, steun ik op de binnenkant van mijn voeten, waardoor mijn tenen vanzelf naar buiten draaien. Zodra ik mijn voeten recht onder me zet, voel ik vanuit mijn knieën de pezen en spieren aantrekken wat niet lekker voelt.

Wat mij nu wel opvalt is dat als ik in een dressuurzadel rij met een redelijk gedwongen zit en A-symestrische beugels, dat ik dan minder de neiging heb om mijn tenen naar buiten te laten steken. Ik weet niet met welk zadel je rijdt?

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:33

gewoon oefenen denk ik?? :j

Ron1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:16

misschien helpt het als je je beugels een gaatje langer maakt. helpt bij mij wel een beetje en heb het zelfde probleem.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:49

Dit is meer iets rijtechnisch. Daarom van RUI-->RT-P.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:27

je kan dit oefenen tot je een ons weegt! Zoals lisenlizzy aangeeft, A symetrische beugels. Ik heb ze zelf ook omdat ik de neiging heb met gewone beugels mijn teen iets naar buiten te steken, geloof met met deze beugels gaat je dat minder makkelijk lukken. De symmetrie van deze beugel corrigeert vanzelf. Als je lang met deze beugels rijd dan leer je, zonder het bijna zelf te merken, jezelf aan je tenen naar binnen te houden. Ik merk dat als ik nu op een ander paard rijd waar een zadel op ligt met normale beugels ik mijn been zo heb liggen (omdat ik dat dus gewend ben nu) dat mijn tenen niet meer naar buiten draaien. Ik vind het een echte aanrader om te proberen die beugels ipv je eindeloos te blijven pijnigen over hoe je die tenen naar binnen moet krijgen. Het steeds met die tenen bezig zijn gaat anders uiteindelijk ten koste van de rest van je houding en zit (omdat je alleen nog met je tenen bezig bent).

heel veel succes ermee in ieder geval!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:30

Ik doe het ook, en ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf kom :P. Heb zelf te korte spieren in mijn benen, waardoor het gewoonweg zeer doet als ik mijn hakken uitdruk en mijn tenen naar binnen draai. Maar die spieren rekken kan inderdaad heel goed helpen, ik probeer het ook zo vaak mogelijk te doen.

Je kan ook de volgende oefening doen: ga op een bank oid zitten met je ene been recht voor je uit gestrekt en je andere op de grond (die hangt dus zeg maar van de bank af), dan pak je je been vast, zo ver als je kunt en dit breid je langzaam iets uit naar steeds verder. Als je dit consequent doet, zal je zien dat de desbetreffende spieren langer worden en je waarschijnlijk je hakken beter uit kunt drukken :).

Ik zit trouwens ook beter in een veelzijdigheidszadel, en zeker richting een springzadel, omdat ik dan de beugels korter heb. Dan worden de spieren minder opgerekt en kan ik het opeens wel :Y)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:32

IK heb hier ook last van en dan als ik een heel uur me tenen naar binnen heb gedrukt heb ik last van me enkels daarna.

Dus ik hou dit topic even in de gaten!

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:15

Hay,
Dit is een probleem waar je gewoon op moet blijven oefenen :)
Je moet er gewoon écht op letten en jezelf telkens weer verbeteren. In het begin is het echt ongemakkelijk, maar naarmate je vorderd gaat het veel aangenamer rijden.
Om het net iets makkelijker te maken, kan je de beugels kort genoeg zetten. Op dressuurmaat hebben je benen minder steun van je beugels, en daardoor zal het moeilijker zijn om je tippen naar binnen te kunnen houden.

Rij ook af en toe zonder beugels en ga er echt opletten dat je je onderbenen ver genoeg achteruit legt, en je tippen naar binnen doet. Als je zo regelmatig een echte zit-training gaat doen, dan ga je met sprongen vooruit gaan in je houding!

Misschien ook handig om iemand te hebben die je corrigeerd als ze het ziet, dan heb je automatisch ook meer de motivatie om het toch goed te doen.

grtz!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:06

Gewoon er misschien steeds op blijven letten?
Ik heb het in 1x zo geleerd, dus ik doe het automatisch al ;$

X.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:16

knieën tegen het zadel draaien en zorgen dat die recht vooruit wijzen, je zal merken dat je paard er rechter en meer gekadert door gaat lopen. Als je dan nog iets je hielen van het paard af draait zit je meestal wel oke. Even stukje op letten en dan weer gewoon rijden, weer stukje op letten etc. Als het gewoon rechtdoor lukt probeer je er ook meer en meer tijdens de oefeningen op te letten.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:13

Tip van de dag ;) er zijn speciale stijfbeugel blokjes die schuin lopen waardoor je je tenen wel naar binnen MOET draaie want als je dat niet doet rijd het bijzonder onplezierig ;) en op die manier word je er steeds aan herrinderd direct als je het doet :D

hoop dat t helpt weet niet of je er al is aan gedacht heb maar zo niet bij deze

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:51

misschien moet je proberen niet alleen je voeten, maar je hele onderbeen naar binnen te draaien, als je vanaf je knie draait, is het wel makkelijker