Binnenteugel niet los 'kunnen' laten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Binnenteugel niet los 'kunnen' laten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:12

Ik merk met rijden echt dat ik een veel te strenge binnenhand heb. En dat ik mijn buitenteugel juist vaak weer te los
heb. Ik krijg met les dan ook vaak te horen buitenteugel! Binnenteugel los.

Maar dan heb trek ik voor mijn gevoel bijna zijn bit door de buitenteugel door zijn mond, en heb ik voor mijn gevoel een waslijn in mijn binnenteugel. Nog krijg ik het te horen.

Ik krijg gewoon die binnenteugel niet los. Ja pas op het moment dat ik hem echt langer laat worden, maar dan hangt er dus echt een boog in.

Ik hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel. En dat jullie misschien wat tips voor me hebben.
Is het niet helemaal duidelijk, vraag gerust hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:26

Is je paard scheef? Dus houdt hij de binnenteugel ook vaster waardoor jij weer vasthoudt?

Wat je kan doen is op momenten dat je denkt dat je te vast houdt even je paard een klopje op de binnenkant van zijn hals geven, teugels vasthouden, maar even aanraken. Zo deed ik dat om mij bewust te laten blijven van mijn binnenhand.

Mijn paard was scheef en vond een buiging aan een kant moeilijk, waardoor ik ging vasthouden omdat hij zich vastbeet op 1 kant.

Is een samenspel....

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:29

misschien kan het komen door het niet genoeg dragen van je handen.
of omdat je je handen te hoog draagt.
ik denk dat als je je handen goed boven de schoft en de manenkam houdt, je je handen ook rechtop houdt
en een goede druk hebt er geen problemen moeten zijn.
ik weet niet wat je voor teugels hebt?
zogenaamde springteugels met blokjes kunnen goed zijn omdat je daar altijd goed evenveel druk op kunt geven.
met dressuurteugels merk ik dat ik daar zelf ook wel eens moeite mee heb.
probeer de teugel niet losser te doen maar oefen met ontspannen.
dus wat de druk eraf halen.
de hand misschien ook iets naar voren brengen.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:32

Dat van dat klopje op de hals vind ik een hele goede.

Ik heb af en toe wel een beetje het idee dat hij scheef is. Maar het is op allebei de handen net zo erg eigenlijk.

Hoe zou ik dat op kunnen/moeten lossen?

Het is trouwens niet mijn paard. (heb hem een half jaar geleasd van de manege en rijd hem nu bij voor de gene die hem gekocht heeft)

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:34

ik heb dit probleem ook een tijdje gahd, maar ik zette standaard mn rchterhand vast, en die hield ik onbewust hoger vast dan me linkerhand, zolang ik op de linkerhand rijd,m vergeet ik mn linkerhand niet, maar anders wil ik die ook nog wel eens vergeten en alsnog me rechterhand vast zetten.
toen ben ik gewoon trug naar de basis gegaan, handen bij elkaar en laag. als het niet gaat moet je trug naar de basis gaan om weer verder te komen, het heeft bij mijn geholpen en nu rijd ik weer ''normaal''
mischien dat dit bij jou ook wel helpt.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:34

Zit je zelf wel ontspannen? Als je verkrampt in je handen omdat je niet kan ontspannen, moet je daar eerst aan gaan werken.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:36

maaikeew1 schreef:
misschien kan het komen door het niet genoeg dragen van je handen.
of omdat je je handen te hoog draagt.
ik denk dat als je je handen goed boven de schoft en de manenkam houdt, je je handen ook rechtop houdt
en een goede druk hebt er geen problemen moeten zijn.
ik weet niet wat je voor teugels hebt?
zogenaamde springteugels met blokjes kunnen goed zijn omdat je daar altijd goed evenveel druk op kunt geven.
met dressuurteugels merk ik dat ik daar zelf ook wel eens moeite mee heb.
probeer de teugel niet losser te doen maar oefen met ontspannen.
dus wat de druk eraf halen.
de hand misschien ook iets naar voren brengen.

Als ik mijn hand naar voren breng ga ik meteen ook helemaal gedraait op mijn paard zitten :=
Handen heb ik de laatste tijd juist eindelijk op de goede plek.

Ik rijd nu weer met hele brede springteugels, met van die blokjes dus. Deze vind ik heel vervelend, te breed. Maarja niet mijn keus.
Heb hiervoor een tijdje met van die dunne rubbere antislip teugels gereden, welke ik veel fijner vind. (dit zijn mijn teugels maar eigenaar heeft haar teugels weer aan het hoofdstel gedaan)

Wel heb ik het idee dat ik met die springteugels nog strenger ben met beide handen. Kan dat? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:38

Misschien kun je die springteugels makkelijker klemmen. Leren teugels zijn misschien minder makkelijk te klemmen..

Het truukje van het vogeltje kapot knijpen.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-10 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:38

russel schreef:
Zit je zelf wel ontspannen? Als je verkrampt in je handen omdat je niet kan ontspannen, moet je daar eerst aan gaan werken.

Ja nu je het zegt, ik ga zelf ook redelijk verkrampt op mijn paard zitten op het moment dat ik weer buitenteugel! hoor.
Ik heb dan ook echt t gevoel dat ik te veel 'kracht' op mijn buitenteugel zet. Wordt bijna een soort touwtrekken :=
Wat natuurlijk absoluut niet te bedoeling is.

Maar blijkbaar zet ik dus een verkeerd soort druk op de teugel.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:08

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, heb dit zelf ook erg gehad, dat je teveel op de binnenteugel rijd en de buitenteugel vergeet, waardoor het paard dus nooit rechtgericht en op 2 teugels kan lopen, over de schouder weg loopt etc etc..

het heeft bij mij ook heeeel lang geduurd voor ik het voor mekaar kreeg, en idd iedere les; meer buitenteugel, binnenteugel los... maar het lukte gewoon niet.
het is een heel raar gevoel, want op een of andere manier is het een stukje controle wat je dan 'kwijt' bent voor je gevoel als je de binnenteugel 'loslaat' (daar houd je natuurlijk wel gewoon contact mee), en meer op de buitenteugel gaat rijden.
voor je gevoel heb je dan gewoon totaal geen controle meer over het rijden, en ga je heel snel in je oude gewoonte vervallen (binnenteugel vastpakken).
Was bij mij op een gegeven moment zelfs zo erg dat ik gewoon niet meer rechtuit durfde/kon draven, want dan was ik hem compleet kwijt, dat is natuurlijk geen goed teken ;)

Tja wat ik als tip mee kan geven, veeeeel oefenen oefenen oefenen idd van dat klopje op de hals is een hele goede tip, dat doe ik nu ook als ik merk dat ik mijn binnenteugel weer wil gaan vastpakken, want als jij die vastpakt krijgt je paard tenslotte ook de kans om hem vast te pakken ;)
als jij hem niks geeft om vast te pakken dan kan hij dat dus ook niet doen (al voelt het misschien wel zo.)

wat bij mij ook erg heeft gewerkt om hem rechter en meer op 2 teugels te krijgen is veel vanaf de hoefslag wijken, schouderbinnen/buiten, traver achtig, keertwending etc, maar er dan echt voor waken dat je niet te lang eraan blijft zitten met je hand(en).

succes!
het is zeker niet makkelijk, maar als je beetje bij beetje merkt dat hij steeds beter word en meer op 2 teugels komt dan weet je weer waar je het voor doet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:24

x_Anne_x schreef:
russel schreef:

Ja nu je het zegt, ik ga zelf ook redelijk verkrampt op mijn paard zitten op het moment dat ik weer buitenteugel! hoor.
Ik heb dan ook echt t gevoel dat ik te veel 'kracht' op mijn buitenteugel zet. Wordt bijna een soort touwtrekken :=
Wat natuurlijk absoluut niet te bedoeling is.

Maar blijkbaar zet ik dus een verkeerd soort druk op de teugel.

Hoe heb je ze vast, als je ze in ken knuisten neemt, dan kan je veel kracht zetten en met veel kracht vasthouden. Als je ze tussen je vingers neemt, wordt het al moeilijker dan gaan je vingers moe worden.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:57

misschien dat het kan helpen om een keer een stuk met lange/losse teugels te rijden? zodat je even echt geen steun op de teugels kunt nemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:30

x_Anne_x schreef:
Ik krijg gewoon die binnenteugel niet los. Ja pas op het moment dat ik hem echt langer laat worden, maar dan hangt er dus echt een boog in.

Om even aan het gevoel te wennen, is dat niet zo'n probleem. Je leert eerst sturen en controleren op de buitenteugel en als je voelt dat je controle hebt daarop, ga je weer meer op twee teugels rijden.
Het kan zijn dat het ook moeilijk is omdat je paard op een kant tegen je binnenbeen invalt en daardoor al extra aan je binnenteugel steun pakt. Dan moet hij dus eerst opzij voor je binnenbeen (en daar is dat wijken etc. weer zo fijn voor) en los van je binnenteugel, want ook je paard moet leren de buitenteugel aan te pakken.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:59

x_Anne_x schreef:
maaikeew1 schreef:
.
Wel heb ik het idee dat ik met die springteugels nog strenger ben met beide handen. Kan dat? :=

dat kan heel goed, waarschijnlijk knijp je teveel met je handen (zet je er teveel spanning op) om ze vast te houden.
misschien doe je dat ook met andere dingen vastpakken? een leuke oefening om dat te testen is om te gaan rijden met een klein nat sponsje in je hand, tijdens het rijden mag er dan geen water uit het sponsje komen maar je mag hem ook niet laten vallen. Zo kun je je bewust worden van de spanning in je handen. Succes!

Norway_girl

Re: Binnenteugel niet los 'kunnen' laten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:59

Met een touwtje om de hals van je paard rijden :j Touw vasthouden terwijl je gewoon je teugels vast hebt. Helpt bij mijn toch best goed! Gewoon om het gevoel te krijgen. Opgeven moment moet je toch zonder touw kunnen, maar dan weet je wel een beetje wàt je pricies moet voelen!