Manegepaard @ Work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MevrouwtJ

Manegepaard @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:35

Hallo :)!

Ik heb gister vrijgereden op mijn manege. Dit heb ik samen gedaan met Britt_sisi. Zij heeft bij rijden ITP een topic gestart ;) Ik vond het erg geslaagt. En een vriendin van ons heeft het 2e halfuur een paar foto's gemaakt, die ik jullie nu ga laten zien.

Ik reed op Piaff. Piaff is een schat van een paard, hij vind alles goed. Met rijden is hij alleen erg gestresst. Het liefst loopt hij zo hoog mogelijk met zijn hoofd en loopt zo hard mogelijk. Ik vind het daarom erg moeilijk om hem rond en ontspannen te rijden. Je merkt wel wanneer hij ontspannen is, dan gaat hij met ze oortjes flappen. Voor mijn doen ging het erg goed op Piaff en daarom laat ik jullie ook de foto's zien :).

Waar ik aan moet werken:
- Contact met de mond.
- Houding, handen en voeten.

Afbeelding
Blij haha :+

Afbeelding
Iets minder blij :=

Afbeelding

Afbeelding
Hier ben k zelf blij mee :D

Afbeelding
Maar 't is niet altijd fijn :=, veel te weinig contact!, eerder gezegt: waslijnen

Afbeelding
Uitstappen

Afbeelding
Met britt :)

Afbeelding
En nog even gek doen!

Kom maar op met die tips! :D

Amethyst_

Re: Manegepaard @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:50

Leuke foto's!

Ziet er voor een manegepaard helemaal niet slecht uit :)
Let er wel op dat je niet voorover kukelt in draf, kan je eigenlijk op elke draffoto goed zien..
Enneuh, piano aan het spelen? O:)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:54

inge het was super gezellig! je reed piaff erg netjes vond ik!
je moet vooral erop letten dat je niet voorover duikt!
verder leuke foto's meis!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:33

Probeer tijdens het lichtrijden te scharnieren in je knieën. Nu druk je jezelf omhoog met je voeten, dat kun je zien aan de hoeveelheid ruimte die je ziet tussen het zadel en jouw bovenbenen. Probeer alleen met je kont een heel klein stukje uit het zadel te komen, nu ga je teveel staan en heb je te weinig contact met je zit. Dat kun je mooi zien aan deze foto: http://img13.imageshack.us/img13/5359/1051482.jpg
Ook zie je aan deze foto dat je je voeten te ver in de stijgbeugel hebt. Probeer je beugel op het breedste punt van je voet te houden, de bal van je voet heet dat. Als je dat doet kun je meer scharnieren in je enkel én je knie. Dan kom je minder hoog uit het zadel en hou je dus een beter contact met je paard. Ook mag je je bovenlichaam in draf wat meer terughouden, in stap is het al veel beter. Enneh, voor het mooi zou ik je sperriempje andersom vastmaken, dan hoef je het uiteinde niet onder de neusriem door te halen: staat niet zo netjes en is voor je paard ook prettiger :)

Celine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:46

Ziet er voor een manegepaard erg netjes uit!
Let alleen op je eigen houding, je valt voorover - houd je rug recht, armen dragen en je hakken goed uitdrukken :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:50

het enige wat ik er nog bij kan zeggen dat je moet letten op je handen, probeer ze rechtop te houden en niet piano te spelen ;) voorderest ga ik met het commentaar boven mij mee.

zag het topic van je vriendin ook nog langskomen vanmiddag :)
De paarden zien er echt goed verzorgd uit!

GalaxiePirol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:56

Ziet er inderdaad heel netjes uit voor een manege paard.
en net wat de andere zeggen let op je houding en je handen

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:34

Let erop dat je goed rechtop gaat zitten, op de foto's ben je vaak 'voorover gevallen'.
Verder vind ik het er hartstikke netjes uitzien! :j

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:38

idd je kukelt een beetje voorover in draf, maar verder netjes!

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:06

Probeer je benen lang te houden dan ga je automatisch rechterop zitten. Ziet er wel erg netjes uit verder, lekker ontspannen en geen gestress en getrek! Super!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:06

Bedankt voor de tips ;)! Dat voor overkukelen heb ik al een tijd, mijn instructrice zit er ook steeds op te hameren. Het is er wel al iets beter op geworden :+.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:08

Schouders naar achter, langmaken, wat een mooi paardje (L)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:53

bekken kantelen, en schouders naar achter.. scheelt al een boel! Relax,, je rijdt goed en een leuke combinatie..

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:41

Je rijd erg vriendelijk. Probeer op de voltes niet alleen op teugel te sturen maar ook met benen de volte aan te geven, dus buitenbeen begrenzen, dit mis ik op de 4de foto.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:45

Wat een leuk manegepaard!

Ziet er netjes en ontspannen uit, maar let er wel op dat je mooi rechtop blijft zitten en je schouders naar achteren doet.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:28

Het meeste is al gezegt, Zoals achterover blijven zitten en niet te ver gaan staan in je beugels, Maar gewoon klein beetje uit het zadel komen.
Verder ziet het er leuk uit, Succes verder.

Ltjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:28

er is over het vooroverkukelen al veel gezegd ;)
dus dat weet je denk ik al!
maar je moet zelf mooi rechtop zitten, en je hakken uitdrukken.
verder rijd je hem netjes hoor :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:25

Leuk dier, voor een manegepaard. Je rijdt alleen iets te netjes. Zorg dat je véél meer contact houdt, zo wordt het paard niet onzeker en wiebelig. Het gestresste zou ook heel goed daar vandaan komen, ik weet niet wat de achtergrond van het paard is. En ik neem daarbij aan dat de manege het paard helemaal heeft laten doorlichten...

En let op je zit, ik kan niet helemaal de vinger drukken op waar het 'probleem' zit, maar zorg dat je blijft zitten ook in het lichtrijden. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:21

Hoi Inge, het meeste is al gezegd. Wat ik zou leuk vond om te zien (en dan in real live he) was dat hij vaak zo lekker relaxed was, maar het blijft nu eenmaal een snelsnelsnel paard. Had niet het idee dat hij onder je wegliep.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:39

Janine1990 schreef:
Leuk dier, voor een manegepaard. Je rijdt alleen iets te netjes. Zorg dat je véél meer contact houdt, zo wordt het paard niet onzeker en wiebelig. Het gestresste zou ook heel goed daar vandaan komen, ik weet niet wat de achtergrond van het paard is. En ik neem daarbij aan dat de manege het paard helemaal heeft laten doorlichten...

En let op je zit, ik kan niet helemaal de vinger drukken op waar het 'probleem' zit, maar zorg dat je blijft zitten ook in het lichtrijden. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Het paard wil van zichzelf heel graag zo hard mogelijk lopen en is gestresst als er een ander paard vlakbij langs komt. Dit heb je vaak als je in de les rijd, waardoor hij gelijk ze koppie weer de lucht in gooit en heel hard gaat lopen ( dat heeft misschien ook wel met het contact te maken ). En het contact houden, daar heb ik inderdaad moeite mee, voor mijn gevoel rijd het veel lekkerder met losse teugeltjes en voor het paard ook, daar ben ik te slordig in.
Het paard heeft volgens mij aardig hoog gelopen in de dressuur. Wij oefenen in de les wel is wijken en schouderbinnenwaarts, (dat is dan niet superhoog) Maar dat kan die als de beste, vergeleken met de andere paarden. Heb er ook wel is wat over gehoord.

En me zit, ik zit er al 1 a 2 jaar mee en 't is wel wat voor uit gegaan. Op elk paard is het anders, ik kan het probleem zelf ook niet vinden. Ik snap wat je bedoeld :)

Alatariel schreef:
Hoi Inge, het meeste is al gezegd. Wat ik zou leuk vond om te zien (en dan in real live he) was dat hij vaak zo lekker relaxed was, maar het blijft nu eenmaal een snelsnelsnel paard. Had niet het idee dat hij onder je wegliep.

Dankjewel Ellen! Voor mijn gevoel was die ook lekker relaxed voor zijn doen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:44

MevrouwtJ schreef:
Het paard wil van zichzelf heel graag zo hard mogelijk lopen en is gestresst als er een ander paard vlakbij langs komt. Dit heb je vaak als je in de les rijd, waardoor hij gelijk ze koppie weer de lucht in gooit en heel hard gaat lopen ( dat heeft misschien ook wel met het contact te maken ). En het contact houden, daar heb ik inderdaad moeite mee, voor mijn gevoel rijd het veel lekkerder met losse teugeltjes en voor het paard ook, daar ben ik te slordig in.
Het paard heeft volgens mij aardig hoog gelopen in de dressuur. Wij oefenen in de les wel is wijken en schouderbinnenwaarts, (dat is dan niet superhoog) Maar dat kan die als de beste, vergeleken met de andere paarden. Heb er ook wel is wat over gehoord.

En me zit, ik zit er al 1 a 2 jaar mee en 't is wel wat voor uit gegaan. Op elk paard is het anders, ik kan het probleem zelf ook niet vinden. Ik snap wat je bedoeld :)

Het onder je vandaan lopen is weer met je zit op te lossen. Gewoon je kruis aantrekken, in de meeste gevallen werkt dat erg goed.
Je moet het enkel even voor zijn, maar hoe vaker je op dat paard rijdt, hoe eerder je het door hebt.
Als het paard voorheen 'hoog' heeft gelopen in de dressuur, is het contact gewend, losse teugels zijn een no go, omdat ze een paard meer in de weg zitten dan een constant contact. Je krijgt namelijk kleine rukjes daardoor. En dat vind een paard echt niet prettig.
Wijken kan in principe elk paard, maar de uitvoering ervan moet wel goed zijn. Een paard dat ver over de schouder wegloopt, lijkt voor sommige mensen echt een talent, terwijl de hele oefening gewoon niet uit wordt gevoerd...
Voor je zit zou ik eens kijken naar een zit training... Zijn veel mensen hier op bokt die dat aanbieden :)

AnneMarieJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:30

leuk paard zeg!

Je hangt erg naar voren valt me op ;)

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:25

wat betreft de buigingen en nageeflijkheid: voltes, voltes, voltes. Ik heb uren op die kl*te volte doorgebracht, maar het heeft er wel voor gezorgd dat mijn paard destijds eindelijk dat bit losliet en relaxed ging lopen. wat een verademing!