Super snel springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana_Love

Super snel springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 16:10

Bokkers *\o/*

Ik heb in april een outdoor springwedstrijd alleen mijn pony die galopeerd heel ruim en als ze spring ook heel snel, + is ze ook nog eens op wedstrijd extra heet. En bij springen moet je ook wel een paard onder controle hebben en kunnen sturen dat lukt ook wel maar dan moet ik soms een bocht maken en dan heb je in eens zo een bocht dat je helemaal scheef gaat.

Ik heb in maart en april ook nog een oefenparcour daar ga ik dan altijd ook wel heen, alleen hoe kan ik haar dan mooi regelmatig maar toch soepel en met wel wat vaart door het parcour helpen?

Mijn pony gooit soms ook wel het hoofd om hoog bij het springen moet ik dan een martingaal gebruiken of een andere hulp springteugel?

X, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

aerdenhout1

Re: Super snel springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:30

Man..jij opent snel nieuwe topics!
Maar ook hier maar weer even een klein advies....ga eerst eens les nemen voor je gaat denken aan een wedstrijd!
Je bent geen fan van dressuur zeg je, maar daar valt en staat ook de springsport mee!
De top spring ruiters werken door de week meer aan de dressuur dan dat ze een paard over een hindernis heen jagen.

Deliana_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:19

Ik weet waneer ik kan gaan springen en wedstrijden doen, en nog eens je weet niet hoe ik rij en hoe het verder gaat bij ons thuis!!!

Jullie kunnen ook wel gewoon advies geven zonder te zeggen dat iets niet goed is want als ik ga wedstrijd springen met mijn pony doe ik dat en ben ik er ook aan toe!
Laatst bijgewerkt door Deliana_Love op 26-02-10 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:21

Oeps, je lettertype mag wel een stukje kleiner hoor.
We kunnen het zo ook wel lezen! ;)

Je kunt nu je post nog aanpassen (dat kan nog tot 30 minuten nadat je m geplaatst hebt)

Edit: ik zal wel even TeMmen, mocht TS niet de behoefte hebben het eea aan te passen. :+

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:23

haha ze vraagt om advies krijgt ze het en dan krijgen we zukke koeieletters !! geweldig :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:25

Als je het weet, waarom open je dan een topic???
En ik kan ook de kleine lettertjes nog heel goed lezen hoor.
DE foto in je profiel laat eigenlijk wel een beetje zien dat je nog niet echt de nodige ervaring hebt, dat geeft niets, je bent nog erg jong...dus les nemen en dan vooral dressuur matig gaan rijden om je paardje in elk geval heel te houden.
Zoals ik al zei, de top ruiters rijden hoofdzakelijk dressuur om hun paard in topconditie ( lees soepel zonder rug probleem enz.) te houden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:26

Meid meid... Als je wedstrijden gaat rijden ben je er aan toe? :=
Niet alles gaat zoals je soms zou willen..
Neem les, word eerst iets beter in dressuur en ga je dán pas focussen op het springen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:29

Je wilt advies, daar horen dingen die je niet goed doet ook bij hoor. :))

Deliana_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:29

Hannah_Menno schreef:
Meid meid... Als je wedstrijden gaat rijden ben je er aan toe? :=
Niet alles gaat zoals je soms zou willen..
Neem les, word eerst iets beter in dressuur en ga je dán pas focussen op het springen.

Waneer snappen jullie dat nou ik heb al les en mijn instructrice zegt dat ik wedstrijden kan doen, springen mag ik van haar 1 meter en dat is van mij ook wel genoeg voor mijn pony.

Ik ga nu dus een springwedstrijd doen, en daar ben ik klaar voor alleen mijn pony gaat nou super snel.
En ik geef toe ik ben echt niet een super rijder hoor, maar wie is dat wel?
En mijn instructrice zegt dat ik wedstrijden mag rijden springen dressuur maakt niet uit.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:31

Nou ja, misschien bedoelt ze dat ze haar punten netjes haalt in dressuur maar daarna liever meer energie steekt in springen.

Ik ben ook niet echt een fan dresuur, maar het is inderdaad wel de basis en die hoor je eerst goed onder de knie te hebben ;)

Verder ga ik mee met de rest, ga eerst in de les aan de gang om je pony wat beter in de hand te houden. Scheelt jullie waarschijnlijk een hoop nare ervaringen op wedstrijd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:31

Wij kunnen niet meteen snappen dat je les hebt als je dat in je openingspost niet vermeld. ;)
Je bent niet klaar voor een springwedstrijd als je je pony nog niet onder controle kan houden. Bij een springwedstrijd gaat het er niet alleen om dat je over de hindernissen komt..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:32

Heb nog een kleine tip voor je.
Je bent net nieuw op bokt en blaast nu al behoorlijk hoog van de toren met je 9 jaar.
Neem eens advies aan van de oudere paarden mensen hier op bokt. Daar kan je n.l heel veel aan hebben en vooral veel van leren.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:35

je moet gaan springen als je hem kunt houden in een parcour!
tenzij je ongelukken wil!

en als ik jou was zal ik eerst wat dressuur gaan rijden en springles nemen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:36

Je moet wel adviezen en kritieken leren aannemen hoor, anders kan je ook beter niet om hulp vragen.
op basis van kritiek en advies kun je vooruit werken en jezelf verbeteren.
Ik ben het eens met iedereen die jou tot nu toe advies wil geven dat dressuur de basis is. En van uit de dressuur kan je dan ook beter leren rijden op het spring parcours.

Succes

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:12

Als je meer van het springen bent, wat ik overigens ook ben,
moet je toch de basis kennen, en die leer je met dressuur.
Wordt eerst beter in dressuur, en daarna kan je gaan springen. ;)

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:42

Ik ben het met de andere eens dat je eerst de dressuur goed moet kunnen om bij het springen te presteren.
Toch wil ik je best nog wat advies geven, om je pony beter in bedwang te kunnen houden.

1. Als je pony zijn hoofd omhoog gooit tijdens het springen kun je met een martingaal gaan rijden. Denk er wel aan dat je hem goed bevestigd. Als de martingaal om zit, moeten de ringen bij een op maat gemaakte teugel zo titten dat er geen hoek in de teugel komt. ( dan is die te kort ) hiermee bedoel ik een v vorm. Ook mag er geen boog zitten in de leertjes van je martingaal, dan is deze te lang en dat is gevaarlijk. ( kan je pony er met zijn benen in komen)

2. Om je pony beter omder controle te krijgen moet je trainen. Je kunt een aantal oefeningen doen:
- Zet een laag kruisje neer op een volte en rijd vanuit draf aan. iedere keer als hij aan wil galloperen ga je er langs of zet je hem stil en rijd je op nieuw aan. Jij wil dat hij vanuit draf springt dus moet hij je gehoorzamen. Daarna kun je proberen 1 galopsprong voor de hindernis te nemen. Rustig dus echt 1. Dit kun je steeds uitbouwen met 1 galopsprong extra, zolang het beheerst blijf anders doe je weer een stapje terug.
- Je kunt over de lange zijde 2 kruisjes neer zetten een eind uit elkaar. 1 aan het begin en 1 aan het eind. Je springt het eerste kruisje, vangt je pony op tot stap, je stapt 5 aan 6 passen en je gallopeerd weer aan naar het volgende kruisje. Belangrijk is dat je pony ook echt terug komt tot stap. Lukt dit niet maak dan een volte en zet hem als nog terug in de stap. Gaat dat goed hervat je de oefening door het andere kruijes weer te springen.

- Verder is het heel belangrijk dat je , je pony blijft controleren tussen de hindernissen. Rijd hem na iedere sprong weer nageeflijk, ga zelf diep en zwaar zitten. ( niet als sommige topruiters in het zadel blijven staan, daar bereik jij nog niets mee) Rijd iedere bocht groot uit zodat je de tijd hebt om hem op te vangen voor de volgende sprong, kijk goed en pas je galop sprongen uit.

Als je iets niet begrijpt of meer informatie wilt mag je pbén