Hoi, Ik ging vandaag met mijn verzorgpaardje springen. We springen niet zo vaak. Maar als ze op de hindernis af gaat springt ze al heel vroeg. Dus vaak ben ik te laat met de verlichte zit. En dat is heel vervelend voor haar en voor mij. Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat zij niet zo vroeg voor de hindernis springt? Het was trouwens maar een laag hindernnisje van maximaal 50 cm.
Galop- of drafbalkje ervoor gebruiken. Als je even de zoekfunctie gebruikt, kun je daar heel veel informatie over vinden met tips om je paardje rustig te houden, welke afstanden je moet gebruiken etc. Beste tip aller tijden blijft: les nemen.
kelly_Utah
Geplaatst: 25-02-10 21:43
Idd, een draf/galopbalk kan goed helpen. Had dit met mijn oude paard ook altijd, want we sprongen altijd steiltjes, oxers of kruisjes zonder draf/galopbalk, en toen sprong hij ook heel vroeg, en toen kwam er een keer iemand langsfietsen, en die zag het, en die zei dat ik er een balk voor moest leggen :p... Of proberen om stappend af te wenden naar de hindernis, en dan een paar meter ervoor aandraven, maar dat moet je niet bij te hoge hindernissen doen...
Oeeh ik houd dit topic in de gaten, dit heb ik ook! Alleen mijn oude verzorgpony springt dan ook de drafbalk erbij, en komt dan maar net over de hindernis.
Maar idd zoals de rest zegt, een drafbalk als je dit nog niet gebruikte. Wat ook helpt is tellen dat gebruik ik zelf ook. En misschien best raar, maar op de een of andere manier als ik hard op de galoppassen mee tel, zet ze goed af. precies op de tel. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook helpt!
Electra63
Geplaatst: 26-02-10 00:37
Je kan eerst eens beginnen met balkjes draven. als dat goed gaat dan een klein hindernisje direkt na de balkjes, zodat je er dus in draf over heen kan springen. Als dit goed gaat, kan je de balkjes weghalen en dan maar 1 drafbalk ervoor. En natuurlijk les nemen als dat kan. En vooral dressuurmatig training. Dressuur is ook de basis voor het springen.
Als je uit galop springt tellen als je naar de hindernis rijd en blijf zitten en ga pas als hij moet springen in verlichte zit. Gaat ze als nog te vroeg af dan pak je de manen zodat je hem niet in de mond stoort. En altijd een draf / grond balk ervoor.
Bouw het op. Niet gelijk in galop eroverheen, bijv: eerst balkjes draven, en daarna een hindernis proberen met een drafbalk ervoor. Een goede instructrice zoeken lijkt me ook geen slecht plan!
kelly_Utah
Geplaatst: 26-02-10 18:03
Sonja schreef:
Op die laatste manier leer je 'm juist stormen...
Nee, maar ik bedoel vanuit een rustige draf eropafgaan en dan de afstand steeds langer maken .. Hielp goed bij een pony bij ons op de manege..
Als een pony of paard te vroeg afzet, of te dichtbij komt, is dat NOOIT de schuld van het dier. De ruiter bepaalt de afstand, niet het paard. Het beste is met balkjes op de grond werken
Een goede oefening is 4 balken op de grond leggen, welke elk op een afstand van ongeveer 3 meter van elkaar liggen, en als 5e dan een echte hindernis. Je probeert dan een goed afstand te rijden op de eerste paal, en vervolgens rij je dan gewoon in een ritme verder. Dit heeft als groot voordeel dat je altijd op de goeie afstand bij de hindernis komt. Voor zowel paard als ruiter is dit een prettige oefening, daar er dan een constante zal zijn in de afstand waar de afzet plaats zal vinden. Vaak genoeg zie ik ruiters parcoursen rijden waar op de ene hindernis te vroeg wordt afgezet, dan weer te laat, dan weer goed, en voor een paard is het heel moeilijk om op die manier een vaste springstijl te ontwikkelen. Zelfs al kom je helemaal verkeerd bij de eerste paal, dan nog zal het paard automatisch dit weer corrigeren omdat er nog meerdere palen op de grond liggen, en uiteindelijk zal hij dan toch iedere keer de afzet van de sprong op hetzelfde punt hebben. Het goede afstand rijden is iets wat 'oog voor de sprong' genoemd wordt, maar eigenlijk is het ook een gevoel voor ritme. En juist deze oefening zorgt dat je dat ritme gevoel krijgt, ook al zie je je afstand nog niet. Een zeer prettige bijkomstigheid is dat dit voor het vertrouwen van het paard zeer gunstig is, daar de meeste paarden stoppen omdat er een verkeerde afstand is, waarbij het paard het niet meer vertrouwt en daarom maar stopt. Catastrofaal is het wanneer dat paard daar ook nog voor bestraft wordt. Dit is echt dodelijk voor het vertrouwen in de ruiter en de hindernis.