Mijn 'dressuur' kant met Scarlet O'hara

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Mijn 'dressuur' kant met Scarlet O'hara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:23

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste HAW topic. Zelf heb ik een oude merrie waar ik niet serieus mee rijd. Dit was voor mij dan ook weer de eerste keer in 2 jaar dat ik dresuurmatig in de bak reed op een paard dat het kan/leuk vind.
Ik rijd deze merrie maar voor een weekje. Dit was de 3e keer(zonder bodywarmer) en de 4e keer (met bodywarmer) dat ik op O'hara heb gereden. O'hara gaat op wedstrijd op B-niveau.
Zelf heb ik ook B-niveau als je dat al zo mag noemen.
Ik ga nu voortaan een andere ruin 1x in de week rijden, daarom zou ik vooral graag tips willen over mijn houding, want die is echt dramatisch. Algemene tips zijn ook van harte welkom. Opmerkingen wat betreft over deze merrie dat kan wel, maar daar heb ik niet meer zoveel aan, omdat ik niet meer op haar zal rijden. Als de tips mee kan nemen naar elk ander paard dan is dat wel mooi meegenomen natuurlijk.

Ik ben altijd van de pony's geweest. Nog steeds eigenlijk. Ik vind de overstap best lastig. Hoe meer ik op paarden rijd hoe beter het wel gaat, maar ik ben vaak mijn houding helemaal kwijt. Mijn benen lijden een eigen leven, terwijl ik dat bij de pony's niet heb.

Ik zal als ik wat vaker op de ruin heb gereden ook foto's plaatsen, want dan kunnen jullie meer gerichter tips geven. Nu is hier ook genoeg over te zeggen denk ik zo.

Bedankt en houdt het netjes aub :)

Foto's van dag 4.

1. Losstappen.
Afbeelding

2. Oppakken
Afbeelding

3. Wakker koppie
Afbeelding

4. Weer wat beter opletten.
Afbeelding

5. aandraven. Ze wordt altijd boos bij het aandraven (is ook wel een beetje te zien) Als ze eenmaal draaft is er niks aan de hand. Merrie denk ik :Y)
Afbeelding

6. Hier vind ik ze wel lekker lopen. Ookal is ze niet nageeflijk, haar achterbenen doen lekker mee.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Aan galoperen. Hier had ze net een bok gegeven.
Afbeelding

9. Galop. Ze valt heel snel uit de galop en maakt zicht ontzettend lang. Dit vind ik zelf ook erg lastig.
Afbeelding

10. Afbeelding

Foto's van dag 3.

11. Hier heb ik ze al wel iets meer bij elkaar
Afbeelding

12. met dit plaatje ben ik wel tevreden. (mijn eigen houding is niet goed, maar dat is het op het moment nog nergens. )
Afbeelding

13. Mijn houding is om te janken
Afbeelding

14. Deze vond ik dan wel weer beter
Afbeelding

15. En hier was ik ze weer kwijt. :+
Afbeelding

Ik hoop dat de foto's een beetje een duidelijk beeld geven.
Kom maar op met de opbouwende tips! Ik wil het graag verbeteren. :)

Kaitlyn

Re: Mijn 'dressuur' kant met Scarlet O'hara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:29

Ziet er voor een paard dat je nooit rijdt wel goed uit. Toch een aantal dingetjes waar je op moet letten..
Ik zie dat je op veel foto's je hakken omhoog trekt en je kapstokjes hebt. Probeer deze wat meer naar binnen te draaien en naar beneden uit te drukken. In de draf en galop val je wat voorover, probeer jezelf naar achteren te "drukken" zodat je meer grip op het paard hebt in deze gangen en probeer je handen wat meer te dragen.
Voor een eventuele volgende keer: Veel overgangen rijden, figuren enz. zodat het paard lekker los wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:33

In jouw houding is inderdaad nog aardig wat winst te halen. De problemen die ik bij je zie, los je echter in je eentje niet op. Daarbij heb je hulp vanaf de grond nodig van een instructeur.
Er is namelijk goed te zien dat je scheef zit. Je hebt niet op allebei je beugels en zitbeenknobbeltjes even veel druk. Daarnaast heb je de neiging je hakken op te trekken waardoor je knie te hoog in het zadel komt, je onderbeen naar achteren kukelt en je bovenlichaam naar voren. Ook is je rug wat bol, en heb je je schouders niet naar achteren.

Flinke waslijst, zou je zo zeggen.
Toch denk ik dat het best mee gaat vallen als je er aan gaat werken. Het is op de foto's onvoldoende te zien, maar als jij je instructeur eens laat meekijken als jij met alleen een strak shirt in je broek rijdt, dan worden de basisprobleempjes waar alles vandaan komt denk ik vrij snel zichtbaar.
Als jij je bekken wat correcter kunt kantelen, krijg je meer gevoel met je zadel en paard. Daardoor kun je ook zelf al beter controleren of je gelijke druk aan beide kanten hebt.
Hierdoor zul je bv ook in bepaalde wendingen minder de neiging krijgen je binnenbeen op te trekken. En als jouw benen beter in het zadel en tegen het paard blijven liggen, hoeft je bovenlichaam minder te compenseren in je balans, en zul je dus ook makkelijker rechtop blijven zitten.

Lekker even wat zitlesjes doen dus. Is hartstikke leuk, ontzettend nuttig, en ik denk echt dat je héél snel een goed resultaat zult hebben.

Succes!

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:37

Ik vind het voor dat je normaal niet op dit paard rijd best goed, vooral bij de latere foto's. Maar ik zou er toch op letten dat je niet zo voorover valt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:38

Bedankt voor de reacties.
Ik had er expres niet bijgezet dat ik ontzettend, maar dan ook ontzettend scheef naar rechts zit.

@ Sonja: Je had het dus erg goed gezien!
Met mijn oude pony heb ik een jaar les gehad. Daar hebben we nooit aan mijn houding gewerkt. Omdat mijn pony het niet leuk meer vind om in de bak te lopen ben ik gestopt met lessen.

Nu ik weer in het vooruitzicht een paard kan rijden wil ik weer les gaan nemen. Ik wil opzoek gaan naar iemand die en op het paard en op mijn houding let!
Ik geef het ook helemaal niet op, heb genoeg tijd om het te gaan verbeteren :D En ik heb er ook zin in om ermee aan de slag te gaan.

Liie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:27

probeer je hakken meer uit te drukken
en niet naar voren te vallen: bekken kantelen.
met goed oefenen gaat dat zeker goed komen.
verder vind ik dat je het best goed doet aangezien je maar erg weinig op dit paard hebt gereden!

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:18

hakken meer uitdrukken en tenen naar binnen en niet voorover zitten verder vind ik het wel knap voor een paard waar je eigenlijk nooit op rijdt ;)

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:15

mijn tip is goed proberen op je bibs te blijven zitten.
Begin het aandraven met doorzitten en let daarbij op dat (nog in stap) dat je je bekken niet vast zet, maar mooi ontspannen hebt. Dit kun je het best oefenen met een longeerlijn, zodat je ook even je ogen zou kunnen sluiten (meestal werkt dat wel goed voor het onthouden van een gevoel),als je het gevoel leert herkennen, dan zou je vanuit het doorzitten eens moeten aandraven, dan zul je merken dat je al een stuk netter zit.
Zo vanaf de foto's heb je nog niet een onafhankelijke zit namelijk.
Maar je bent goed bezig zo te lezen! :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:50

Ineke80 schreef:
mijn tip is goed proberen op je bibs te blijven zitten.
Begin het aandraven met doorzitten en let daarbij op dat (nog in stap) dat je je bekken niet vast zet, maar mooi ontspannen hebt. Dit kun je het best oefenen met een longeerlijn, zodat je ook even je ogen zou kunnen sluiten (meestal werkt dat wel goed voor het onthouden van een gevoel),als je het gevoel leert herkennen, dan zou je vanuit het doorzitten eens moeten aandraven, dan zul je merken dat je al een stuk netter zit.
Zo vanaf de foto's heb je nog niet een onafhankelijke zit namelijk.
Maar je bent goed bezig zo te lezen! :)

Hoe bedoel je 'bekken niet vastzetten'.

Ik rijd nu 2 jaar boomloos, misschien dat dat ook invloed heeft gehad. Vandaag een buitenrit gemaakt en dan kan ik écht zitten. Weliswaar op mijn eigen pony, maar toch. Ik zit dan als een huis. En ook zoveel meer ontspannen.
Ik rijd ook veel zonder zadel en dan moet je wel achterover zitten. Op dit paard vind ik het zo verdomd lastig, maar daardoor is het zeker een hele goede oefening.

Bedankt voor de reacties weer allemaal!

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:14

Ik vind dat je op bijna al je foto's naar voor valt
en dat je vaak naar beneden kijkt
voor de rest is het een mooi paardje en nog veel succes met het rijden :D

Heukelom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:14

Hakken meer uitdrukken! verder en niet te veel naar voren hangen ;)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:18

In stap heb je je voeten netjes.
Maar zodra de foto's in draf en galop komen trek je je hakken erg op.
Ook heb je je handen niet netjes aangesloten zegmaar.
Je hebt de teugels erg losjes vast, verder wat meer achterover zitten en je houding is al stukken beter! :)

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:20

Voor een paard dat je nooit rijd ziet het er niet slecht uit. Leuk paardje ook!

Mijn tips: Je benen proberen lang te houden en niet te ver naar achter. Hakken uitdrukken. En proberen recht te blijven zitten! En ja dat is moeilijk, ik heb er ook heeeeeeeel lang over gedaan om het een beetje normaal te krijgen en nu nog heb ik de neiging om wel eens scheef of naar voren te zitten. Succes! :D

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:54

als ik het zo zie moet je wat meer gaan werken aan je "onafhankelijke zit", tenminste wat ik zie aan deze foto's, dit is waarschijnlijk door de overstap van ponys op paarden maar je kan op de foto's zien dat je balans mist en die probeert te vinden door zo voorover in te duiken en wat aan de teugels te hangen, in plaats van onafhankelijk rechtop te zitten.
Maar zoals ik al zei: dit heeft waarschijnlijk met de overstap te maken, ik had hier namelijk in het begin ook mega veel last van maar met behulp van een goede instructrice is het wel gelukt, dat zou ik je ook als tip mee kunnen geven: neem een keer les van een goede instructrice/instructeur, daar haal je een hoop uit!
(toegevoegd:)Die onafhankelijke zit zorgt er trouwens ook weer voor dat je je benen beter aan gaat sluiten ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:14

@ Jizzie. Ik kan op de paarden inderdaad nog niet goed zitten.
Op mijn pony kan ik alles zonder zadel. Daar vind ik dat ik een goede onafhankelijke zit heb. (weet ik eigenlijk wel zeker) Ik zal maandag is wat foto's opzoeken van echt rijden.
Ik heb ook gewoon het idee dat het bij de paarden niet klopt. Ik kan voor mijn gevoel niet goed mee met de beweging. Nooit gedacht dat dat zo'n verschil zou zijn. Ik wil ook weer lessen gaan nemen.

Edit: ik heb op deze laptop alleen foto's van mij en mijn pony tijdens een stoelendans. Geen hoogstandje dresuur, maar hier zie je wel een andere houding van mij. (Mijn pony loopt zo gespannen als wat, maar dat kwam door de harde muziek en al het publiek wat stond te klappen :+)
Afbeelding

Celine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:43

Leuke foto's, maar misschien moet je je paard eerst ontspannen rijden voordat je er echt mee aan het werk gaat, is maar een idee.
Verder is je houding wel erg netjes, maar let op de tips die al gegeven zijn.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:55

Hoe bedoel je dat?

Je werkt toch als allereerst aan de ontspanning (en daarmee bedoel ik niet paard met ze hoofd naar beneden) , maar gewoon dat het paard ontspannen loopt. Dat lijkt me de basis.
Verder heb ik nergens aan 'gewerkt'.

shakiraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:49

Probeer goed op je houding te letten dan gaat het vanzelf een stuk beter.
Vind het een erg leuk paardje

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:32

De laatste dagen heb ik vooral op mijn eigen houding gelet, ipv op hoe het paard loopt. Echt geweldig resultaat. In draf en stap had ik haar veel meer 'onder' me. Ze viel minder uit elkaar en kon zelf een paar stukken goed doorzitten. Het sturen ging ook veel beter, ik hoefde veel minder met mijn handelen te rommelen.
Ooit komt het weer goed. Ik blijf gewoon oefenen ja. :)

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:51

Je houding is netjes, misschien is het handig om de volgende keer je beugels wat langer te doen.

Veel succes!

MariekeAJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:09

Op veel foto's val je inderdaad voorover. Het lijkt op de foto's echter wel alsof je zadel ook voorover kiept, het valt dan ook niet mee om recht op te blijven.
Zou oook verklaren waarom je merrie moeilijk aandraaft. Daar zou ik dus wel even naar laten kijken.

lotterdhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:23

wat grappig zo'n rijbak tussen de huizen.
Super mooi paardje. je hangt wel continue een beetje voorover.

xx

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:32

lotterdhorse schreef:
wat grappig zo'n rijbak tussen de huizen.
Super mooi paardje. je hangt wel continue een beetje voorover.

xx

Rijbak tussen de huizen zorgt ook voor veel overlast. Maar je ziet het niet extreem veel. Nu is het wel een manege. Het ligt gewoon midden in het dorp :+

MariekeA schreef:
Op veel foto's val je inderdaad voorover. Het lijkt op de foto's echter wel alsof je zadel ook voorover kiept, het valt dan ook niet mee om recht op te blijven.
Zou oook verklaren waarom je merrie moeilijk aandraaft. Daar zou ik dus wel even naar laten kijken.

Het is mijn merrie niet en ik rijd er nu ook niet meer op, dus ik kan er niks aan veranderen. Ik kan het hooguit aankaarten.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:44

Leuk beestje!
Let er op dat je je hakken uitdrukt, en zorgt dat je recht op blijft zitten. Naar mijn idee zou het best zo kunnen zijn dat je zadel niet zo past. Mischien draaft je paard daarom niet zo netjes aan.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:33

als je je hakken omlaag drukt gaat je beenpositie automatisch beter zijn !
en voor de rest, recht zitten best vermoeiend in het begin, maar je word het gewooon he !
Trucje : probeer je schouderbladen zoveel mogelijk naar elkaar toe te trekken dan ga je automatisch recht zitten,
en trots zijn op wat je hebt !