onder het werk uitkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

onder het werk uitkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:03

:wave:

ik hoop dat het hier goed staat & dat jullie mij een beetje kunnen helpen. :o

Ik zal eens beginnen met te vertellen dat ik Bella (haflinger) nu 1,5 jaar heb, en dat het in het begin echt niets was. :n
Nu het echt goed gaat: gaat ze vaak hard rennen om onder het werk uit te komen.
dat doet ze wel alleen als ze het moeilijk vind, wijken, voltes verkleinen & Sb.
ik weet zeker dat het zadel & hoofdstel past, en ze is helemaal goedgekeurd door de DA.

hoe zouden jullie dit oplossen? :)

alvast bedankt! :wave:

Paulusjuh

Re: onder het werk uitkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:06

Bekend probleem... ik heb iets vergelijkbaars.

Zorg dat jezelf heel consequent bent, ook tegen jezelf. Rijd veel, heel veel, overgangen. Op deze manier houd je je paard meer bezig en is de kans wat kleiner dat hij/zij zijn eigen plannetjes gaat trekken. Ik heb vaak als ik maar wat 'aankloot' dat ze ook een loopje met me neemt en gaat rennen.

Ik merk als ik mee bezig ga met halthouden, wegdraven, stilstaan en weer weg etc. dat ze dan veel geconcentreerder wordt op het werk.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:06

Lekker laten rennen, wordt vanzelf niet leuk meer :)

Ff zonder gekheid:
eerst vaststellen of JIJ de oefening wel goed uitlegt, of jij goed in balans zit, of jij niet overmatig aan de teugels trekt, enz.
Eerst altijd de fout bij jezelf zoeken.

Want waarom doet ze het niet bij de basisdingen? Waar ligt het verschil in jouw zit/balans/gedrag/spanning in je spieren?

Rustig opbouwen.
En ja, als jij echt het gevoel hebt dat ze bewust loopt te stieren (waar ik ongeveer 1% van de paarden op betrap), even
lekker door laten rennen en later weer rust vragen.
Maar ga niet de strijd aan, alles in ontspanning!!!
Laatst bijgewerkt door Puchje op 24-02-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:10

Paulusjuh schreef:

Zorg dat jezelf heel consequent bent, ook tegen jezelf. Rijd veel, heel veel, overgangen. Op deze manier houd je je paard meer bezig en is de kans wat kleiner dat hij/zij zijn eigen plannetjes gaat trekken. Ik heb vaak als ik maar wat 'aankloot' dat ze ook een loopje met me neemt en gaat rennen.

Ik merk als ik mee bezig ga met halthouden, wegdraven, stilstaan en weer weg etc. dat ze dan veel geconcentreerder wordt op het werk.

ja, daar ben ik al veel mee bezig ja, en merk ook wel als ik mijn aandacht er even niet bij heb, dat ze dan iid gaat rennen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:12

Ik vind dat altijd zo'n nare zin: ''onder het werk uitkomen''. Een paard doet dat niet, een paard laat zien dat hij iets moeilijk vind. Teken dat ze er dus waarschijnlijk nog niet aan toe is, misschien is het teveel voor haar in 1 keer. Sowieso is schouderbinnenwaarts niet makkelijk en dus ook niet iets waar ik mee zou beginnen.

Dus niet direct een hele kleine volte willen maar 3 passen kleine volte en er dan direct weer uit.

Heb je dr wel al redelijk rehtgericht, dat ze in ieder geval balans over de 4 benen kan verdelen?

Trouwens, gewoon even tussendoor: maar een dierenarts is natuurlijk geen osteopaat of fysioterapeut.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 17:12

x_Marr schreef:
Heb je dr wel al redelijk rehtgericht, dat ze in ieder geval balans over de 4 benen kan verdelen?

:j

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:23

Marieke1495 schreef:
Paulusjuh schreef:

ja, daar ben ik al veel mee bezig ja, en merk ook wel als ik mijn aandacht er even niet bij heb, dat ze dan iid gaat rennen.

Waar ik sinds kort ook steeds mee probeer te werken is, actie druk reactie beloning.
Op deze manier probeer ik ook de rem er steeds meer op te krijgen. Druk op bit = ho, ontspanning = beloning (direct doen als hij ontspant).
Met benen geldt hetzelfde maar dan andersom; druk met been is voorwaarts, voorwaarts gaan is druk eraf (been stil) = beloning.

Snap je het nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

Maak het leuk voor je paard. Een paard dat het werk leuk vind zal ook niet onder het werk uit proberen te komen.

Vragen die je je zelf af kan vragen zijn:
Ligt het probleem niet bij jou? hinder jij het paard niet. Vraag je niet te veel? of dingen die het paard niet eens kan? Is het paard goed rechtgericht? en zo ja? hoe weet je dit zo zeker? Doet ze dit bij iedereen of alleen bij jou?

Dingen als trekken, slaan, En hulpteugels hebben hierbij geen zin(ik zeg niet dat je dit doet, ik zeg alleen dat dat iig niet de oplossing is). Zoek naar het probleem(zelf denk ik dat het paard niet goed recht gericht is en jij te veel te snel wil, Want ik geloof niet dat een paard vanzichzelf "onder het werk uit probeert te komen" dat zit niet in de aart van een paard en een paard denkt zo niet)

Edit:
Ik heb even je HAW topic bekeken en ik denk dat je echt nog moet wachten met de SB, En dat het probleem echt zit in dat je te veel wil. Je paardje loopt nog een beetje op de voor hand. En ziet er nog niet soepel/sterk genoeg uit om aan de SB te werken. Begin eerst met SV in stap als dat goed gaat ga je verder met SB in stap en daarna in draf. En ga nog even bezig met rechtrichten, En aan je ontspanning werken. En neem goed les, Die kan je ook met je ren probleem helpen

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:13

oke, bedankt voor de tips. :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:38

ik ken het hoor, allerbeste marieke (en knappe bella) :+:

-maar eerst dit: heb je haar nog maar 1,5 jaar? dat wist ik niet!

hoe dan ook, als nynke een beetje heet word en dus er wil onderuit
rennen / bokken zet ik haar alleen nog maar meer aan het werk.

meestal zet ik gelijk het wijken in, vanaf de hoefslag naar het midden en dan weer terug.
Of ga naar de sbw maar dat moet bella maar net kunnen :)
Wanneer je een paard dan aan het werk zet kan hij gewoon niet meer aan ontsnappen denken,
omdat het dan in de knoop komt met het lopen, wijken in dit geval.

Ik zou dat eens proberen, ga bijvoorbeeld niet galoperen, maar doe stevig draf/stap werk en wanneer
bella zich overgeeft nog een galopje erbij, dan merkt ze vanzelf dat ze beter de energy bij jou kan besteden
dan bij haar ontsnappingsplan en jou werk :=
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 25-02-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:39

hihihi, oke, zal het eens proberen, maar met dit weer word rijden niets.. :x

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:41

Marieke1495 schreef:
hihihi, oke, zal het eens proberen, maar met dit weer word rijden niets.. :x

wat ben ik dan weer blij met een grote binnenbak, die dan wel weer enge geluiden maakt met dit weer :=
succes ermee!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:00

Ik heb dit ook gehad met mandy in het begin maar nu doet ze het niet meer.
Mijn instructrice zei toen als je hem terug houd gaat ze sneller maar jij moet sneller dán je paard gaan. En dan is het niet leuk meer :n.

:= Verder zijn er wel goede tips hier gekomen. :)