vraagje over springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

vraagje over springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:46

mijn paard en ik zijn sinds kort ook een beetje bezig met het springen. ze trekt alleen enorm naar de hindernis toe, een paar meter van te voren wordt ze helemaal heet, pakt het bit vast en gaat als een gek over die hindernis heen. soms is ze doordat ze zo snel is te vlak en neemt ze alle balken mee en soms springt ze er zo overdreven hoog overheen dat ik er zowat af lig. wat kan ik nou het beste doen? ik ga er trouwens in draf overheen, is galop misschien beter?
ik rijd ook vaak een volte voor de hindernis maar ook dit werkt niet altijd want als ze die balk voor dr neus ziet zet ze er een enorm tempo in.

iemand hier ervaring mee?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: vraagje over springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:48

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:49

Eerst zorgen dat je je paard dressuurmatig voor elkaar hebt! Veel schakelen, galopbalkjes, in-uitjes en dat langzaam uitbouwen

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:49

Ik zou het gewoon uit draf blijven doen.
Wat je hebt geprobeerd met de volte zou ik ook blijven proberen, gewoon een grote volte rijden en al ver voor de hindernis weg sturen, steeds voor het moment dat je voelt dat ze heet word.
Als dat beter gaat steeds een stukje later de volte op rijden en zo doorgaan tot dat je bijna tot aan de drafbalk kunt rijden.

Heb je ook les?
Dan kun je met je instructrice overleggen, soms werkt het als je instructrice langzaam tussen de drafbalk en de hindernis doorloopt als jij aan komt rijden. Je paard zal dan als het goed is automatisch iets afremmen (als het niet goed is niet :+ ). Ga hiermee alleen niet zelf dingen proberen, maar laat dit echt alleen iemand doen die verstand heeft van springen, anders komen er ongelukken van.

Verder kan je nog proberen als je naar de hindernis toe rijd een (schijn)overgang te rijden naar de stap of zelfs het halthouden en dan aandraven vlak voor de drafbalk, of gewoon in stap naar de hindernis toe en vlak voor de drafbalk pas aandraven.

Succes!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:50

maar dat heb ik. rijd op L2 niveau. balkjes draven gaat ook redelijk goed maar als het hoger wordt...... dan wordt mevrouw heet.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:51

appie: ja heb een goede lesgever. die zegt het is een springtalent en ze vindt het ontzettend leuk. zij vindt die voltes het beste..

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:52

ik zal wel eens vragen of ze voor de hindernis door wil lopen:P

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:53

het zou me niets verbazen als ze gewoon over haar heen springt haha

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:57

Ik heb zelf ook altijd een pony gehad die zo ontzettend hard ging dat het bijna onverantwoord werd. Bij mij hielpen alle oefeningen die ik genoemd heb best goed, afgewisseld. Als je alle oefeningen steeds blijft herhalen krijgen ze je truucjes vanzelf door en hebben ze alsnog geen zin.

Die pony moest ik eerder altijd echt springen met martingaal en pessoabit, ik was toen zelf ook nog niet zo oud. Dit was op advies van mijn instructeur, toen ik een tijd verder was kon ik hem gewoon springen met normaal trensje zonder martingaal o.i.d. en dat ging perfect! Gewoon veel oefenen dus denk ik!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:00

ik heb wel een martingaal, misschien niet zo n gek idee,kan ze haar hoofd iig niet zo belachelijk hoog opgooien en heb ik iets meer te zeggen. zij wordt zo enthousiast dat ze soms er gewoon doorheen knalt omdat ze te snel gaat. en soms springt ze er echt zo hoog overheen dat ik er bijna aflig, maar dan gaat ze wel langzamer voor de hindernis, dus ze springt dan wel beter als ze iets rustiger gaat lopen

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:02

Een martingaal is inderdaad misschien niet zo'n slecht idee.
Al moet je met dat soort dingen uitkijken om hier op Bokt te zeggen omdat je volgens sommigen hier blijkbaar niet kan rijden als je naar hulpteugels grijpt.
Je hebt net iets meer te vertellen dus het zou best een oplossing voor je kunnen zijn. Als je je paard dan later iets meer onder controle hebt kan je hem er altijd weer af doen.
Ik heb momenteel ook nog een borsttuig met martingaal om bij mijn paard, geeft iets meer zekerheid en ik heb iets meer te zeggen als hij een keer overenthousiast word, wat nog wel eens gebeurt op wedstrijden.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:05

met een martingaal trek je je paard iig niet naar beneden zoals je met een slof kan doen en een tieleman ofzo.. daar ben ik echt tegen. een martingaal in het begin bij het springen kan toch niet zo n gek idee zijn. ook een stukje meer zekerheid voor mij dus uiteindelijk ook voor mijn paard.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:06

mijn paar is net zo'n geval als de jouwne, ik heb les van een Gp amazone, wij hebben lang kruisjes gesprongen en vanuit draf, totdat ik iets meer controle had, hij blijft nog wel wat trekken en je voelt hem dan ook ineens sneller vooruit gaan als ik richting de sprong ga, ik heb hem nu 1.35 springen en springt nog precies het zelfde, hij heeft er gewoon veel plezier in
Laatst bijgewerkt door anoushka op 24-02-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:06

trouwens appie.. jou vos op je profiel lijkt heel veel op de mijne! welke vader heeft ie?

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:07

ja de mijne doet dat ook, als ze de balk ziet dan eens hoppa in de 5e versnelling. en ik houd haar dan wel tegen zodat ze rustiger wordt. het is niet beter om haar maar te laten rennen denk ik?

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:07

Ik zou overgang naar stap rijden en als controlle weer goed voelt weer draven en dan richting de hindernis. De laatste paar passen gaan dan waarschiojnlijk wel in galop maar das minder heftig dan dat beest er tussenuit scheurd

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:08

na de sprong is ze trouwens wel super goed terug te pakken

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:09

dat scheuren zit ook eigenlijk helemaal niet in haar, iig niet met dressuur en ook niet met buitenrijden. het is alleen als ze een hindernis ziet, dan gaan die oren zover naar voren dat ze bijna hangen en die staart omhoog en gas erop. ze vindt het duidelijk wel erg leuk

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:11

ik moest van mijn instructriece me niet teveel met het paard bemoeien, als hij in de buurt van de sprong kwam gewoon stilzitten, niet gaan treken en ook niet teugels geven.
wat mij wel geholpen heeft voor kontrole te krijgen was met een balk(ik weet niet meer op welke afstand, en daar moest ik iederekeer voor stoppen, en dan er in draf over, uiteindelijk met een sprong op een afstand, hij ging het eerste stuk dan wat rustiger op de sprong af maar voelde alsnog alsof hij in de 5de versnelling erover ging maar kreeg zo wel wat meer controle

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:12

ja bij mij ook, echt zo hard! ook als er iemand anders over de sprong gaat en ik rijd net voorbij aan de zijkant dan maakt ze een bokje en spurt mee. best grappig eigenlijk!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:13

in ieder geval niet meer dan nodig inhouden, als je je paard heel erg inhoudt voor de hindernis, denkt hij "oh ships hoe moet ik dit gaan redden" en dan komt hij niet uit, of weigert hij... Dus wel gewoon actief naar de hindernis toe rijden!

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:13

daarom zij ik ook niets aan de teugels doen op het laatste stuk richting sprong :p

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:14

hij heeft nog nooit geweigert dat wil ik indd wel zo houden. ik houd haar wel wat terug maar het is niet zo dat ik keihard in die mond zit te rukken.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:16

als ze haar hoofd ook eens wat lager houdt dan ziet ze die balk. misschien moet ik inderdaad toch niet teveel gaan tegenhouden want dan houdt ze haar hoofd miss lager..
hoe hoger de balk hoe beter ze gaat springen, dat wel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:17

Appieee schreef:
Heb je ook les?
Dan kun je met je instructrice overleggen, soms werkt het als je instructrice langzaam tussen de drafbalk en de hindernis doorloopt als jij aan komt rijden. Je paard zal dan als het goed is automatisch iets afremmen (als het niet goed is niet :+ ). Ga hiermee alleen niet zelf dingen proberen, maar laat dit echt alleen iemand doen die verstand heeft van springen, anders komen er ongelukken van.

Wat een raar advies, als het niet werkt komen er alleen maar ongelukken van en als het wel werkt weet je alleen dat je paard niet over een mens heen rent.

Wat een goede aanpak is ligt aan je paard, als je een goede instructrice hebt zal zij dat het beste kunnen beoordelen.
Wachtoefeningen zijn zowieso goed, dus volte's rijden voor de hindernis, je kunt ook je controle bevestigen door zo kort mogelijk na de hindernis halt te houden, dat kan ook in een lijntje. Probeer tussen de hindernissen zoveel mogelijk dressuurmatig bezig te zijn en dat kan tot vlak voor de hindernis.
Rijd zo vaak mogelijk in een bak met hindernissen, probeer er zoveel mogelijk te bouwen ookal gebruik je er maar één. Als er maar één staat zal je paard heel erg focussen op die ene hindernis, als het er veel zijn went hij sneller.