Vertrouwen van paard met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Vertrouwen van paard met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 10:30

Aan de hand heb ik nooit problemen met mijn paard; ze volgt me altijd, loopt overal langs, luistert perfect. Onder het zadel lijkt dat vertrouwen veel minder aanwezig. Dingen waar ze aan de hand zonder moeite langsloopt, zijn dan ineens eng, en ze is veel drammeriger.

Nu wil ik graag alleen gaan buitenrijden, maar op deze manier is dat natuurlijk erg lastig. Routes die ze aan de hand wel kan dromen, wil ze onder het zadel nauwelijks lopen; heel langzaam, constant stilstaan, dolblij als we omkeren.

Het is niet zo dat ze aan het rijden zelf een spuughekel heeft, en als er andere paarden bij zijn loopt ze overal zonder moeite langs (en vaak loopt ze dan voorop). Ik probeer ook nooit om haar ergens langs te slaan oid., en beloon voor elk stapje in de goede richting. Maar het lijkt gewoon niets te verbeteren, en dit moet toch anders kunnen. Iemand tips?

melle_odet

Re: Vertrouwen van paard met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:33

mijn paardje kan dit ook heel goed, zo drammen als je erop zit.
dit komt omdat ze voelt dat ik wat zenuwachtig ben omdat ik weet dat ze gaat lopen drammen.
dan gaat ze juist schrikken,omdat je zelf aangeeft dat er iets is.

misschien kun je een schriktraining gaan doen.
en verder gewoon blijven oefennen zolang het niet gevaarlijk word.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:39

Misschien moet je toch dat belonen eens gaan minderen. Je paard kan juist daardoor onzeker worden. Want als jij een minuutje niet beloond weet zij niet zeker meer of ze doet wat jij wilt.

En vooral zelf niet onzeker zijn. Bedenkt dat een paard ten alle tijden een leider nodig heeft, en dat jij die moet zijn, en niet moet zitten afwachten of zij vandaag de moeite neemt om proberen te begrijpen wat jij van dr wilt.

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:40

Als ik dit zo lees, denk ik dat je paard vooral aan iets of iemand steun zoekt. Als je ernaast loopt geef jij haar steun en als er andere paarden bij zijn geven die haar steun, op momenten dat ze dingen spannend vindt.
Probeer tijdens een buitenrit veel tegen je paard te praten. Begin met buiten rijden als jij er op zit en iemand anders ernaast. Als je dan veel tegen haar praat, hoort ze jou, maar heeft ze ook nog steun aan iemand anders. En als dit goed gaat, ga je alleen op pad, maar wel veel blijven praten. Als mijn paard iets spannend vind, wordt hij direct rustiger als ik tegen hem ga praten. En belonen als het wel goed gaat. (praten is ook een manier van belonen)
Ik denk dat je paard vooral vertrouwen moet krijgen in zichzelf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:07

Ik ben zelf absoluut niet onzeker..rijd gewoon door, blik op het 'doel', doe net of er niets aan de hand is..teugels niet korter, niet extra gaan drijven, niks. Dat extra praten kan ik wel gaan proberen, misschien dat ze zich daardoor bewuster wordt van het feit dat ik er ook nog bij ben, of zo.

Wat betreft het belonen - dat vind ik lastig te beoordelen. Tijdens het normale rijden beloon ik alleen als ze iets heel goed doet oid., niet voor alles. Alleen bij de enge dingen beloon ik wat sneller (en dat is dan ook gewoon een aai of klopje op de hals, niet heel overdreven). Maar ik zou daarin misschien nog meer mijn stem kunnen gebruiken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:19

Ik denk ook dat het paard vind dat jij net niet genoeg de leider bent op die momenten, tracht gewoon iets duidelijker leider te zijn.
Ik ga mee in de uitleg van "lotte" & "popcorn"
Ik denk ook dat je mssn net je paard iets te weinig vraagt, probeer eens iets meer te vragen, net iets meer nageeflijkheid, net ietsje verder de hoeken doorrijden, net iets meer stelling vragen, .... soms zijn dit echt dingen die een wereld van verschil geven.