paard meer voorbeen/schoudervrijheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard meer voorbeen/schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:23

na een jaartje heb ik mijn paard eindelijk lekker los over de rug met een erg sterk achterbeen gebruik. nu wordt alleen de volgende stap dat hij van voor toch iets ruimer gaat lopen. dus wat meer schoudervrijheid gaat krijgen. wat ik nu doe is vele overgangen dus veel verruimen en terug. maar dan ook echt terug. wie heeft er nog oefeningen om hem toch wat losser in zn voorpootjes te maken(het is een fries met niet extreem veel kniebuiging)

tamary

Re: paard meer voorbeen/schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:40

Meer bewegingsvrijheid in de schouders krijgt een paard door gehele schoudergebied te gaan gebruiken om het voorbeen op te tillen. Dus ipv alleen het been zelf optillen, het been plus schouder optillen door spieren rond de schoft aan te spreken. 2 oefeningen vanuit de vrijheidsdressuur doen dit mits correct uitgevoerd. Spaanse pas/polka en op een verhoging gaan staan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:41

oke hij kan aantal vd oefeningen moet dan alleen het voetje gaan uitwerken tot spaanse pas.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:41

Ten eerste; hoe ligt je zadel? Ligt deze niet teveel op de schouder, waardoor je de schoudervrijheid beperkt?
Verder zou je oefeningen kunnen meepakken als wendingen om de achterhand (daarbij moet de voorhand los van de grond en is het steunpunt de achterhand), een tikje méér oprichting vragen, waarmee de voorhand wat meer ruimte krijgt (en de achterhand iets zakt) en goed rechtrichten (dan pas kan je paard goed in balans zijn gewicht meer op de achterhand laten zakken). Schouderbinnenwaarts is een fijne manier om de achterhand te sterken en scheefheid weg te trainen.
Het schakelen wat je doet is ook goed om mee te pakken, worden ze achter mooi sterk van, vooral wanneer je ze vanuit de verzameling weer vooruit wegrijdt. Eén van de oefeningen om dit uit te werken is door op een EBE volte te rijden, en telkens op een vast punt (bijv. bij B en bij E) halt te houden. Wanneer je paard dit kent en hierop anticipeert, komt hij zelf al wat terug. Dan kun je em mooi voorwaarts wegrijden. (Lekker afwisselen, waardoor het onvoorspelbaar is voor je paard en hij echt alert op je dient te blijven). Ook kun je voor jezelf in training afspreken om bijv. 3 keer per lange zijde na terugkomen in tempo weer voorwaarts weg te rijden (en na enkele passen weer op te vangen).
Al bovenstaande is erop gericht dat hij juist moet gaat buigen in het spronggewricht. Kàn hij dit lichamelijk niet, dan is het moeilijk om meer lossigheid en ruimte in de voorhand te creëren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:45

ik lees even mee,mijn haflinger merrie loopt achter vrij ruim maar loopt voor met korte passen waardoor zij haar achterbenen niet optimaal gebruikt..zadel ligt goed en niet op de schouder..als zij los of aan de longeerlijn loopt houd ze die korte passen van voren..ben benieuwd of er nog nuttige en handige tips naar voren komen :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:21

zadel ligt goed maar zal dit voor de zekerheid eens navragen aan mn lesgever. mn paard voelt mij nogal goed aan dus weet vaak a erg op tijd als ik iets wil gaan doen is ook elke keer weer een kunst om hem voor te blijven. ook halthouden en in draf/galop weg ben ik veel mee bezig en verruimen en erg goed terugkomen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:54

Elk paard heeft beperkingen qua bouw. En hierdoor ook een maximum aan schoudervrijheid wat je kunt bereiken met een paard. Volgens mij ben je goed bezig met het schakelen om je paard meer op de achterhand te zetten. Hierbij is de buiging van de hurken erg belangrijk (ipv het spronggewricht!), daar moet je paard gaan zakken. Wat kan helpen: schakelen op een volte, goede schoudervoor en schouderbinnenwaarts/travers rijden (denk hierbij goed aan het voorwaarts rijden tijdens de oefening), recht richten en goed binnenbeen/buitenteugel er aan houden.

Als hij meer omhoog gaat met de voorbenen, dan kan het ook helpen om wat over balkjes te gaan trainen, zodat de voorbenen meer naar voren gaan ipv omhoog. Leg de balkjes op voldoende afstand, of evt. op een volte, zodat je paard zich wat moet gaan strekken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:14

Agnes, bedankt voor je toevoeging. Ik ben van mening dat het ene niet opgaat zonder het andere. Als gevolg van het kantelen van het paard zijn bekken (waar zitten zijn hurken?) kan het paard tevens zijn spronggewricht beter buigen. Het paard zal inderdaad moeten gaan "hurken" om meer gewicht op de achterhand te kunnen nemen. Hiervoor is zeker ook buiging van het spronggewricht nodig, om de veer(kracht) in de gangen te verkrijgen.

Edit - ik wist het echt niet, dus zocht het even op:
Hurken
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Op je hurken zitten wil zeggen: met gebogen knieën zo zitten, dat het achterste op de hielen rust zonder de grond te raken. In deze context is hurken dus een zelfstandig naamwoord. Hurken is verder ook een onovergankelijk naamwoord: hurken wordt dan gebruikt voor de beweging, dus het "op je hurken gaan zitten".

Sommigen denken dat de term hurken verwijst naar een bestaand lichaamsdeel. Het lichaamsdeel bestaat echter niet. Wat de etymologische oorsprong van het artikel is is onbekend.