Kantelen, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Kantelen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:49

Ocho kantelt graag, ook als hij gewoon in zijn stalletje staat. Tot overmaat van ramp is zijn bles een beetje scheef. Niet veel maar net een tikkie, daardoor lijkt het ook als hij niet kantelt alsof hij kantelt en heeft hij enorme oren waardoor het snel opvalt en dat heeft me al behoorlijk wat punten gekost. Dat laatste kunnen we niets aan doen, maar het kantelen tijdens het rijden....Zucht

Dat kantelen als hij gewoon met zichzelf bezig is komt doordat hij heel graag met zijn tong speelt. Het is niet zo dat hij niet goed recht kan of permanent scheef staat te doen.

Ik probeer:
Netjes op twee teugels te rijden,
Hem voorwaarts te laten gaan als hij scheef gaat
Streng te zijn
mijn handen nog stiller te houden
Mijn handen breed te zetten, of juist vlak bij elkaar...

Wat kan ik nog meer proberen?

midgie

Re: Kantelen, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:04

Ja moeilijk uit te leggen, maar misschien eens aan de gang gaan met rechtrichten en dan bedoel ik niet rechtuit tussen twee teugels rijden want daar is dit dit paard nog lang niet aan toe,
Ga lekker gymmen, hij kantelt waarschijnlijk omdat zijn spieren bepaalde oefeningen moeilijk vinden en misschien ook jou zit een oorzaak daarin kan zijn, misschien eens met je instructrice wat gym/rechtricht oefeningen doornemen, om je paard los te krijgen in zijn lijf, lekker een keer laten masseren is ook wel eens heel fijn voor het paard zodat hij na de massage en juiste training los durft te laten,

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:52

Op het moment dat ie kantelt (even als voorbeeld; naar rechts,dan zie je zijn neus aan die kant wat meer), met je linkerhand laag tegen de schoft en je rechterhand even wat hoger plaatsen (niet opzij zetten ofzo, enkel enkele cm hoger houden). Op het moment dat de neus weer recht is, je handen weer zoals normaal plaatsen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:55

misschien is het een rijtechnisch probleem, maar kantelen van het hoofd kan ook door problemen in het gebit komen. ik zou iig ook even de tandarts zijn gebit laten nakijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:56

Inderdaat buitenhand even verplaatsen, ik zou zeggen buitenhand hoger en iets meer vasthouden aan de buitenkant, maar heel erg opletten wanneer het paard er nog maar aan denkt om zijn hoofd iets rechter te zetten moet jij weer toegeven, en zo telkens opnieuw vragen, en toegeven, het paard leert uit het toegeven niet uit het vragen, dus daar vooral veel aandacht aan geven.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:58

mrie schreef:
Netjes op twee teugels te rijden

en d.m.v. welke oefeningen doe je dat?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:55

Geoie vraag Noekje... Ik probeer dat gewoon altijd. Weet jij daar specifieke oefeningen bij?

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:41

Ik zou zijn gebit even na laten kijken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:04

Dit kan ook zeker een hals-/nek- of rugprobleem zijn, dus ik zou er een goede osteopaat of fysiotherapeut eens naar laten kijken. Ligt het zadel goed en past het goed? Ook tandarts lijkt me geen overbodige luxe, die kan meteen kijken of je bit ook goed in de mond ligt. Als het daar allemaal niet aan ligt, dan moet je gaan recht richten met je paard.

Neem hier wel les bij, want je kunt je paard helemaal kapot rijden als je het niet goed doet. Wat heel belangrijk is, is dat je met je benen en zit rijdt. Kantelt je paard naar links, dan moet je flink aandrukken met je linkerkuit en je paard opzij drukken naar rechts toe. Daarbij goed je rechterteugel op spanning houden (niet trekken of terugwerken), linkerteugel laat je juist ontspannen of helemaal los voor mijn part. Daar mag absoluut geen druk op staan. Verder goed voorwaarts rijden en veel afwisselen dmv het rijden van slangevoltes. Zet nooit je binnenhand vast, daar wordt het alleen maar erger van. Maar ga aub goed les nemen van iemand die hier verstand van heeft en sluit alle lichamelijke oorzaken eerst uit!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:32

Rechtrichten: wij deden dat door op de binnenhoefslag te gaan rijden en focussen op een punt waar je naar toe wil. en dan zorgen dat je daar recht naar toe rijdt. In het begin zal je misschien gaan slingeren of je paard trekt naar de hoefslag. Maar als je dat gewoon gaat oefenen, gaat dat na een tijdje een stuk beter.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:37

mrie schreef:
Geoie vraag Noekje... Ik probeer dat gewoon altijd. Weet jij daar specifieke oefeningen bij?

Wel zou ik eerst echt de TA laten langs komen. Als het niet aan de tanden ligt zou ik me vooral bezig gaan houden met het rechtrichten. Welke teugel houdt hij op die momenten vast/wil hij niet aannemen?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:20

Mischien is z'n atlas scheef. Dat botje aan de zijkanten van z'n hoofd. Als die recht gezet wordt kan het al een stuk minder zijn. En dan gewoon trainen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:13

mrie schreef:

Spelen met stelling en buiging, gaan voelen waar weerstand zit en daar steeds een streepje verder mee kunnen. Daarmee wordt je paard steeds rechter en ook sterker met zijn achterhand, want je zorgt met die buiging dat steeds een achterbeen extra wordt gestimuleerd om meer onder te treden. Buiging kan met allerlei oefeningen in toenemende mate worden gereden van schoudervoor tot travers, afhankelijk van de mate van africhting, soepelheid en spierontwikkeling van het paard.
Zorg wel voor hele goede begeleiding hierbij.