Laag diep en rond, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheeems

Laag diep en rond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:17

Hallo iedereen,

Misschien hele domme vraag, maar hoe rijd je nou precies laag diep en rond?

Alvast bedankt =D.

_Jorien_

Re: Laag diep en rond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:18

Ja, hoe leg je dat uit.. Om te doen is het toch makkelijker :P maar zal het proberen..
Benen erbij aan de voorkant lengte geven. Wel contact houden, maar zo proberen dat ie langer en lager gaat worden in de hals.

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:37

Oke dus de essentie is eigenlijk dat het paard goed doorloopt en dat je de teugels wat langer laat?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:07

loveuuuu schreef:
Je handen heel laag doen en zagen.

Pardon? :=

Eerst goed losrijden, daarna voorzichtig oppakken. Om het zo uit te leggen is indd moeilijker dan doen. :)
Kan je instructrice je er niet mee helpen? Het is vaak makkelijker om het face to face uit te leggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:10

_Jorien_ schreef:
Ja, hoe leg je dat uit.. Om te doen is het toch makkelijker :P maar zal het proberen..
Benen erbij aan de voorkant lengte geven. Wel contact houden, maar zo proberen dat ie langer en lager gaat worden in de hals.

Dat is geen LDR maar Voorwaartsneerwaarts.

Voorwaartsneerwaarts is wel Laag, maar niet Diep (hoofd blijft voor de loodlijn) en zeker niet Rond, maar juist lang.

Trouwens, waarom wil je LDR? Ik denk dat deze (toch al omstreden) methode misschien iets voor topsporters is, maar zeker niet in amateurtjesland thuishoort.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 23-02-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:30

Losrijden en zorgen dat je paard goed voorwaarts is.
Contact zoeken, en als je paard ontspannen gaat lopen komt het meestal vanzelf wel.
Succes! +:)+

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:33

loveuuuu schreef:

Haha, waar ben jij in godsnaam mee bezig?
8 berichten, en nu al zo reageren overal..?

Verder vind ik het ook onzin dat het alleen voor topsporters is, lang en laag is naar mijn idee gewoon losrijden, en dus voor iedereen geschikt!

Heb je geen les?
Misschien dat je het is aan je instructrice kan vragen! :)

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:35

ikke20 schreef:
van buitenteugel naar binnenbeen rijden

Zullen we dat maar even omdraaien? ;) Je rijdt van achter naar voor, dus met je been naar de teugel.
Verder ben ik het er wel mee eens dat je niet moet gaan prutsen met iets wat je niet weet, dus beter even met instructie overleggen over VWNW en hoe je dat moet doen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:36

ik doe zelf het paard na je handen toe rijden,ik rijd vooral met de buitenteugel het paard rond en met de binnen teugel laat ik ze mijn hand volgen,
eigenlijk heel moeilijk om uit te leggen.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:40

Barmat schreef:
Bramasole schreef:
Als je dat zelf niet weet, dan hoor je het ook niet te doen.

Idd - afblijven met de handjes en niet zelf aan gaan prutsen :)

Dit vind ik wel een beetje raar, ik bedoel iedereen moet het toch leren. Jullie hebben het ook ergens moeten leren. Dus is juist goed als iemand het vraagt hoe het moet dan iets gaan doen dat totaal niet goed is :) Zo denk ik er dan over.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:40

daniekjuh schreef:
Verder vind ik het ook onzin dat het alleen voor topsporters is, lang en laag is naar mijn idee gewoon losrijden, en dus voor iedereen geschikt!

:)

lang en laag is iets anders dan laag, diep en rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:43

loveuuuu schreef:

En bij elke pas met je spoor schoppen, anders lopen ze niet door is mijn ervaring.
Wat ook helpt is een pelhambit met een pessoabit in je paard zijn mond doen.
Mijne gaat er heel erg mooi van lopen :D

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:44

vraag het eens op het western gedeelte
Daar kunnen ze jou vraag vast goed beantwoorden

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:45

thillie schreef:
vraag het eens op het western gedeelte
Daar kunnen ze jou vraag vast goed beantwoorden

dit is een hele goede tip.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:53

Uhhhm schreef:
ikke20 schreef:
van buitenteugel naar binnenbeen rijden

Zullen we dat maar even omdraaien? ;) Je rijdt van achter naar voor, dus met je been naar de teugel.
Verder ben ik het er wel mee eens dat je niet moet gaan prutsen met iets wat je niet weet, dus beter even met instructie overleggen over VWNW en hoe je dat moet doen.

sorry zo bedoelde ik hem ook beetje verkeerdom getypt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:07

Als je echt van je paardje houdt, dan doe je het zo....
Afbeelding

en als je een hekel aan hem hebt, dan doe je het zo!
Afbeelding

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:16

Meen je dit nou??
Sorry hoor maar dit zijn beide moment opname's kom op hee!

Als je zo gaat beginnen dan zijn er wel zoveel voorbeelden hier te plaatsen.
Geef dan een duidelijke uitleg hoe ze dit dan zou kunnen bereiken met haar pony/paard?

Mijn mening is ook eerst fijn losrijden binnenhand loslaten drijven met je binnenbeen en je handen naar voren brengen,
rust en kalmte.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:34

loveuuuu schreef:

k vind jou reactier overal maar heel raar en gewoon asosiaal..

wat heb ik een medelijden met de paardjes die jij rijd zeg :(

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:36

__Jesper schreef:
loveuuuu schreef:

En bij elke pas met je spoor schoppen, anders lopen ze niet door is mijn ervaring.

wat een opmerking :(

ik zal jou eens bij elke pas een schop geven.. kijken of je dat dan ook nog zo leuk vind!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:41

Laag diep en rond bereik je door een juiste en fijne aanleuning.

Veel mensen denken dat het paard zomaar even laag diep en rond gezet kunnen worden, dit is dus fout. Laag diep en rond bereik je doormiddel van veel schakelen en veel overgangen rijden, zodat de achterhand er optimaal onder zit en de aanleuning juist is. Dan zet je je hand naar voren en zorg je dat je paard je hand volledig volgt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:46

loveuuuu schreef:

Gefeliciteerd, je bent een echte paardenkenner, ga gauw je kennis verspreiden over bokt, zoals je nu al goed doet, maak je vrienden mee. NOT Maar ik denkt dat de TS wel beter weet.

Verder ben ik het met Marcel eens. De methode op de eerste foto: lang en laag, daar heb ik heel veel paarden mooi mee aan het lopen gekregen: je kan er een fijn lenig paard mee krijgen met een goede sterke rug. Enige is wel: probeer rechtop te blijven, anders haal je het paard makkelijker uit balans :) (is ook makkelijker gezegd hoor :o ) Met LDR krijg je ook wel een leniger sterker paard, maar LDR geeft ook weer heel veel spanning bij het paard doordat hij in zo'n onnatuurlijke houding loopt.

Verder: uitleggen hoe je LDR kunt gaan oefenen is inderdaad erg lastig over de PC, dus het is fijner als je instructrice komt helpen. Die kan ook tips geven als het eventjes niet gaat zoals het moet :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:25

MLoeser schreef:
loveuuuu schreef:

Gefeliciteerd, je bent een echte paardenkenner, ga gauw je kennis verspreiden over bokt, zoals je nu al goed doet, maak je vrienden mee. NOT Maar ik denkt dat de TS wel beter weet.

Verder ben ik het met Marcel eens. De methode op de eerste foto: lang en laag, daar heb ik heel veel paarden mooi mee aan het lopen gekregen: je kan er een fijn lenig paard mee krijgen met een goede sterke rug. Enige is wel: probeer rechtop te blijven, anders haal je het paard makkelijker uit balans :) (is ook makkelijker gezegd hoor :o ) Met LDR krijg je ook wel een leniger sterker paard, maar LDR geeft ook weer heel veel spanning bij het paard doordat hij in zo'n onnatuurlijke houding loopt.

Verder: uitleggen hoe je LDR kunt gaan oefenen is inderdaad erg lastig over de PC, dus het is fijner als je instructrice komt helpen. Die kan ook tips geven als het eventjes niet gaat zoals het moet :)

Volgens mij wekt LDR correct uitgevoerd helemaal niet zoveel spanning op hoor, zeker niet als dit gewoon naar het paard uitgevoerd wordt... Hiermee bedoel ik, het paard moet van achter wel sterk genoeg zijn... Om van voren het gevraagde uit te voeren, en dat is vaak waar het mis gaat... Volgens mij, het kan natuurlijk dat ik er naast zit, maar dit is naa rmijn idee het probleem, nog niet eens zo zeer het rondere rijden...

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:30

loveuuuu:

Citaat:

Citaat:
wat een opmerking :(

ik zal jou eens bij elke pas een schop geven.. kijken of je dat dan ook nog zo leuk vind!

Haha! Ik denk dat _Jesper een sarcastische opmerking maakte. :P

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:34

Navidad schreef:
Laag diep en rond bereik je door een juiste en fijne aanleuning.

Veel mensen denken dat het paard zomaar even laag diep en rond gezet kunnen worden, dit is dus fout. Laag diep en rond bereik je doormiddel van veel schakelen en veel overgangen rijden, zodat de achterhand er optimaal onder zit en de aanleuning juist is. Dan zet je je hand naar voren en zorg je dat je paard je hand volledig volgt.

Zo wilde ik dus ook reageren.
Het is fijn om los te rijden lang en laag, maar dat lukt niet elke ruiter goed.
Ik kan mijn paard juist pas fijn lang en laag rijden als ik hem een half uurtje/uurtje dressuurmatig gereden heb..
Voor ons is het echt nog iets heel moeilijks!
Dat neemt niet weg dat we het niet altijd mee pakken in het losrijden, natuurlijk want ik pak hem niet zomaar meteen op..
Maar wat ik er mee wil zeggen is dat het bij het ene paard wat makkelijker lukt bij het andere en dat je veel moet oefenen.
Ik kan mijn paard nu met losrijden al veel mooier lang/laag rijden dan een half jaar geleden, maar hier oefenen we veel aan en hij is nog lang niet zoals ik hem zou willen hebben daar!

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:50

Vraag het aan degene die jou les geeft, die kan het met parktijk uitlegen en dats beter! dan hier.

this ook kwestie van je paard aanvoelen en overgangen rijden etc.
maar appieee& navidad hebben gelijk niet iedere ruiter krijgt een paard/pony goed door de hals, je moet sowieso niet zagen, dus met je handen naar je toe van je af zeg maar,