Paard blokkeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neluhs

Paard blokkeert?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:10

Hallo allemaal!

Mijn paard en ik hebben een probleem.
Hij is heel erg tegen het been. Als je m been geeft, gaat ie langzamer, en geef je hem een tik, dan bokt hij zeer gemeen.
Hij is ook totaal niet actief van achteren, en heb geen idee hoe ik dit op moeten lossen.

Ik geef m bijvoorbeeld de hulp van de galop, galoppeerd hij twee passen en valt terug in een sukkeldrafje. Geef ik m er een tik achteraan, dan geeft ie toch een gemene bok!
Het lijkt alsof ie blokkeerd in zijn lijf ofzo...

Me instructeur wilt het oplossen door m veel ruimte te geven van voren, maar dan loopt ie nog niet en bokt ie net zo hard.

Er is al naar zn rug laten kijken, elke arts is hem ondertussen een bezoek komen brengen...

Ik vroeg me af of jullie misschien tips of ervaring hiermee hadden?

Groetjes!

bulck

Re: Paard blokkeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:13

Is je paard onlangs nog medisch gecheckt? Past je tuig? Dit gedrag krijg je niet zomaar en is ofwel een teken van pijn of onmacht, wanneer ze niet weten wat ze moeten doen.
Slecht een kleine categorie van paarden valt onder het mom slecht karakter.

En met medisch controleren kan een paard meer hebben dan bvb zijn rug. Hoeft hij zelf niet onregelmatig te lopen. Vb zwakken pezen of spieren die snel verzuren, Maar ook erger zoals hko, spat, kistes, etc genoeg bokken die er gewoon op doorlopen, en eens ze echt manken is het te laat.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:30

Het tuig past prima, is ook al naar gekeken.
De DA zegt dat er niks te bekennen is in zijn lichaam, en dat hij gewoon helemaal gezond is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:36

Hoe lang is je paard al onder het zadel? Zijn er weleens (rug) foto's gemaakt? Hoe oud is je paard? Doet hij dit al vanaf het begin?
Hoe reageert hij met zadelen? En met het aantrekken van de singel? Springt hij aan de longe goed aan in galop? Is hij aan de longe wel voorwaarts?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:38

Mijn paard dit deed ook een tijdje, terwijl er geen liever dier bestaat onder het zadel. Wat het bij hem was: hij zat op zijn oude stal (achteraf) niet zo lekker in z'n vel en bij hem was het een vorm van staken.

Hoe reageert hij op een longeerzweep tijdens het longeren? Loopt hij dan wel door en reageert hij op jouw commando's naar voren?

Verder eens met Bulck: eerst zeker weten dat hij geen pijn of ongemak heeft. Als je er écht zeker van bent dat het niks lichamelijks is, dan kun je proberen om een hulp met een longeerzweep in de bak te zetten en die (in goed overleg!) met de longeerzweep te laten bijdrijven. Zo leert hij dat beenhulp = naar voren.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:52

Er is niks te bekennen in zijn hele lijf volgens de dierenarts. Op stal is het echt een schatje, met zadelen en aansingelen ook!
Hij is nu 12 jaar.

Met longeren doet ook alles braaf trouwens, reageert prima op de hulpen van me stem, alleen onder het zadel niet.
Ik zou denken dat hij echt wat in zn rug had, maar DA zegt dat daar écht niets te bekennen is.
Het idee van Rijerijerije is wel een goed idee misschien, ga er over nadenken!

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:58

Ten eerste moet je zeker weten dat het niks medisch is en als dat uitegsloten is zou ik denken dat het een vorm van staken is. Probeer hem vooral voor te zijn, dus bijvoorbeeld eerste paar passen dat je aangaloppeerd flink naar voren rijden en dan ook belonen met je stem dat hij weet dat hij het goed doet. en eventueel de longeerzweep erbij wat hier boven al gezegt was.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:00

Als er niks medisch is, kijk dan eens heel kritisch naar je eigen houding/zit.
Mijn paard is een beetje flegmatiek en durft te bokken, maar op een gegeven moment ging hij zo'n beetje alleen nog maar in handstand de bak door.

Wat bleek: ik zat hem onwijs te storen door mijn eigen houding. Omdat ik verwachtte dat hij inhield, of zelfs ging bokken, ging ik voorover zitten en mijn bovenbenen spannen om dat op te vangen ( logisch, je wil er ook niet naast liggen). Dan kan je paard bijna niet meer vooruit, geen wonder dat hij protesteert! Mijn paard heeft niks aan zijn rug, maar hij wordt tegengehouden door mij. Dus rechtop zitten, benen ontspannen en dan inderdaad maar even van de voorkant afblijven. Daar kan je toch niks aan doen zolang hij niet voorwaarts denkt.

Het is zuur als je gewend bent lekker te rijden, maar soms is het eerlijker een flinke stap terug te doen. Bij elke beenhulp nadenken dat je die zelf op de juiste manier geeft. En dan heb je best kans dat hij het alsnog een paar keer probeert, maar als je dan 100% zeker weet dat je het goed doet, dan mag je hem best goed aanpakken. Het is voor je paard nu ook een 'logische' reactie geworden natuurlijk.

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:15

Dankjewel! Ik ga ook allemaal even met mijn intructeur overleggen.

@ Zesiram: Misschien moet ik dat eventjes gaan doen inderdaad, kritisch naar me houding kijken. Kan inderdaad zijn dat het daaraan ligt, terwijl ik eigenlijk best wel recht zit, en me benen niet klem...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:19

Neluhs schreef:
Er is niks te bekennen in zijn hele lijf volgens de dierenarts. Op stal is het echt een schatje, met zadelen en aansingelen ook!
Hij is nu 12 jaar.

Met longeren doet ook alles braaf trouwens, reageert prima op de hulpen van me stem, alleen onder het zadel niet.
Ik zou denken dat hij echt wat in zn rug had, maar DA zegt dat daar écht niets te bekennen is.

Daar geef je zelf denk ik het probleem toch al aan. Met longeren doet hij alles braaf, maar als hij iemand op zijn rug krijgt gaat hij in verzet.
Paard zal dus toch ergens een pijntje voelen als hij word belast.

En...klinkt een beetje banketstaaf...maar rijd jou dierenarts paard en heeft hij jou zien rijden???

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:37

Ik sluit me aan bij aerdenhout.

Eerst eens uit gaan sluiten waarom je paard onder het zadel gemeen doet, kan heel goed aan je zit liggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:13

Idd controleer je eigen rij techniek ook even als alles medisch ok is.
Probeer het ook niet op te lossen met een tik met de zweep , maar ga jezelf ontwikkelen en bedenk dat het paard een eigen tempo heeft ga daar eens mee spelen, hij gaat voor te veel staken , dat heeft een rede, jij doet te veel, word waarschijnlijk ongeduldig en het paard valt helemaal stil, ga eens met zijn tempo mee en probeer daar in te schakelen en wees met het minimalen tevreden, word nooit ongeduldig zeker bij dit soort paarden heeft dat geen zin, als je dat niet op kan brengen met rijden ga dan de komende tijd eens aan de gang met grondwerk, neem eens les hierin , er zijn tegenwoordig zat mensen die daar les in geven,
Geloof me ik spreek uit ervaring, ik heb er 2 staan die bij de minste te grote hulp volgens hun stil vallen , maar geduld is een schone zaak, blijf plezier in je hobby houden ook al staat je paard 5 min stil , maar probeer hem zonder ongeduld of geweld te over tuigen dat toch echt vooruit moet en uiteindelijk komt het helemaal goed, maar trek er eens een paar mnd voor uit.
Breng hem uit balans als hij helemaal stil valt en bij elke stap beloon je hem de hemel in.
Uit eindelijk gaan ze ook als een zonnetje lopen, maar dat vergt echt geduld en heel veel diep in ademen, sucses

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:46

midgie schreef:
Uit eindelijk gaan ze ook als een zonnetje lopen, maar dat vergt echt geduld en heel veel diep in ademen, sucses

Oh, ik kan hier zo over meepraten! Mijn paard heeft ook het staken uitgevonden ( nou ja, ik heb hem die kans gegeven natuurlijk ), ik zit er regelmatig met een roodaangelopen hoofd en de tranen op mijn wangen op. En dan doet hij helemaal niks meer! Het ene paard reageert op spanning door te schrikken/rennen, het andere blokkeert en gaat staken.

Ik kan nog het beste afstappen, een rondje gaan wandelen, weer opstappen als ik mezelf onder controle heb en dan weer verder. Spanning werkt altijd averechts, alleen elk paard reageert daar op zijn eigen manier op!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:55

Mijn paard heeft het ook, ze is erg stijf en ik heb het idee dat het ook door de kou komt en de harde bodem in het land, ze kan zich niet eens lekker uitleven.
Ik rij nu eerst een minuut of 5 rustig in draf, maakt niet uit aar ze het hoofd heeft, als ze maar doorgaat. Daarna wat overgangen naar de galop om oook de lendenen wat soepel te krijgen. Dan eventjes stappen en vervolgens met felle overgangen doorgaan, stap-draf-stap-draf-galop en steeds maar een paar passen stappen en dan weer weg. (gaat niet altijd heel makkelijk)
Dit doe ik niet eens heel lang, na een minuut of 5-10 ontspant mn paard en loopt weer voorwaarts :j
Dan draaf ik nog een paar rondjes lang-laag.
Vaak laat ik het hierbij, soms vraag ik hierna nog even wat extra`s.

Misschien helpt dit bij jou paard ook, in ieder geval suces

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:56

Ts je zegt nu al verschillende keren dat je Da niets medisch vindt, maar zijn er foto's gemaakt ofzo. Heeft hij je al zien rijden. Lesklant van mij had bvb een superbrave bok, liep door de buigproeven, had niets in de rug (hoewel iedereen het probleem daar zocht). Aan de longe ook niets aan de hand, ging ze erop, dan blokkeerde hij en ging ze er 9/10 ook echt af. Bon uiteindelijk toch eens mee naar de kliniek gegaan en toen bleek dat hij een vergroeing van het hoefkraakbeen had. Dit zorgde bij hem dat bij belasting hij echt pijn had en dus gewoon ff niet verder kon. Dat gewoon als vb, dat een paard zelden echt kwaad gedrag vertoond zonder grondige reden, dus houd dat goed in je hoofd. idd kan je houding en manier van rijden ook een invloed hebben en bepaald gedrag uitlokken, maar een paard van 12 jaar is meestal al berust zeg maar, zeker omdat je ook aangeeft dat hij ervoor braaf was

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:03

Heb je er al eens een masseur bij gehad?
Een DA en osteo doet nl helemaal niks met spieren, wellicht heeft hij ergens te hoge spierspanning waardoor bewegen pijnlijk is.
Spieren zorgen er immers voor dat een paard beweegd, dus waarom niet dat na laten kijken??
Een masseur maakt niet alleen los, maar kan je ook vertellen waar het probleem zit, simpelweg door de spanning van de spieren te voelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:15

femmefatale1 schreef:
Een DA en osteo doet nl helemaal niks met spieren, wellicht heeft hij ergens te hoge spierspanning waardoor bewegen pijnlijk is.
Spieren zorgen er immers voor dat een paard beweegd, dus waarom niet dat na laten kijken??
Een masseur maakt niet alleen los, maar kan je ook vertellen waar het probleem zit, simpelweg door de spanning van de spieren te voelen.

Tja maar daarvoor zou ik toch eerst echt willen weten wat de medische oorzaak eventueel is. Want een osteo, fysio of sportmasseur kunnen prima ondersteunend werken, maar structureel kunnen ze weinig oplossen als er iets anders speelt.
Paard is 12 jaar dus kunnen er bvb zaken opduiken als bvb hko, spat, artrose, slijtage, etc.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:16

bulck schreef:
femmefatale1 schreef:

Tja maar daarvoor zou ik toch eerst echt willen weten wat de medische oorzaak eventueel is. Want een osteo, fysio of sportmasseur kunnen prima ondersteunend werken, maar structureel kunnen ze weinig oplossen als er iets anders speelt.
Paard is 12 jaar dus kunnen er bvb zaken opduiken als bvb hko, spat, artrose, slijtage, etc.

Tuurlijk, maar TS schreef toch dat ie helemaal is nagekeken???

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:21

bulck schreef:
femmefatale1 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Mocht er sprake zijn van spierspanning dan houdt het paard dus iets vast omdat als hij loslaat/ontspant iets pijn doet. Dus moet je achterhalen wat de oorzaak van die spierspanning is. Een massage zal misschien tijdelijk helpen maar is zonder aanwijsbare reden toch vaak symptoombestrijding ipv een oplossing.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:26

Tja maar wat is helemaal nagekeken.. Er zijn tig paarden die gewoon door een klinische keuring lopen, met toch echt wel structureel medische problemen en vaak pas bij belasting het probleem laten merken. Maar dat wordt dan vaak afgedaan als ondeugd, want immer is die toch ok.
Pas op ik vind een osteo, fysio super als ondersteuning als je een probleem wil aanpakken. Maar als het paard van ts bvb hko heeft, dan kunnen ze weinig structureel oplossen enkel mss tijdelijk verlichte, door de spieren los te werken dewelke hij belast heeft te compensatie of door alles eens terug wat beter te duwen etc.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:27

Maikeltje was me voor :-)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:24

midgie schreef:
Idd controleer je eigen rij techniek ook even als alles medisch ok is.
Probeer het ook niet op te lossen met een tik met de zweep , maar ga jezelf ontwikkelen en bedenk dat het paard een eigen tempo heeft ga daar eens mee spelen, hij gaat voor te veel staken , dat heeft een rede, jij doet te veel, word waarschijnlijk ongeduldig en het paard valt helemaal stil, ga eens met zijn tempo mee en probeer daar in te schakelen en wees met het minimalen tevreden, word nooit ongeduldig zeker bij dit soort paarden heeft dat geen zin, als je dat niet op kan brengen met rijden ga dan de komende tijd eens aan de gang met grondwerk, neem eens les hierin , er zijn tegenwoordig zat mensen die daar les in geven,
Geloof me ik spreek uit ervaring, ik heb er 2 staan die bij de minste te grote hulp volgens hun stil vallen , maar geduld is een schone zaak, blijf plezier in je hobby houden ook al staat je paard 5 min stil , maar probeer hem zonder ongeduld of geweld te over tuigen dat toch echt vooruit moet en uiteindelijk komt het helemaal goed, maar trek er eens een paar mnd voor uit.
Breng hem uit balans als hij helemaal stil valt en bij elke stap beloon je hem de hemel in.

Grondwerk is ook wel een goeie inderdaad. Ik ga het eens uitzoeken ;)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:38

Citaat:
Er is al naar zn rug laten kijken, elke arts is hem ondertussen een bezoek komen brengen...

Uit deze zin begrijp ik dat het paard dus niet op een kliniek is geweest voor verder onderzoek!

Hoe loopt je paard op het harde aan de longe op een kleine volte??
Het zou namelijk heel goed kunnen dat je paard een blessure heeft aan b.v. zijn collaterale banden (daar komen ze gewoon mee door de buigproef en dat is alleen maar te achterhalen via een scan), dan hoeven ze niet eens zo zeer kreupel te lopen op het zachte, maar waardoor ze zich vaak wel een andere houding aan gaan nemen, waardoor ze zich juist vast kunnen gaan zetten in de schouders/lendepartij, daardoor met een wat holle rug gaan lopen en op deze manier wel een rugblessure in de hand werken, maar dat is niet de oorzaak, maar het gevolg!!!!!
Mijn advies... laat het paard eerst goed nakijken op een erkende paarden kliniek, dan kan je voor jezelf het één en ander uitsluiten en dan weet je ook wat je doet dat dat dan goed is!
-:) :D

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:45

aerdenhout1 schreef:
Neluhs schreef:
Hij is nu 12 jaar.

Daar geef je zelf denk ik het probleem toch al aan. Met longeren doet hij alles braaf, maar als hij iemand op zijn rug krijgt gaat hij in verzet.
Paard zal dus toch ergens een pijntje voelen als hij word belast.

En...klinkt een beetje banketstaaf...maar rijd jou dierenarts paard en heeft hij jou zien rijden???

Dierenarts heeft mij wel zien rijden, en heeft ook eigen paarden, maar of hij erop rijdt weet ik niet...

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:47

Paard is niet naar een kliniek geweest inderdaad.
Op het harde en aan de longe op een kleine volte loopt ie prima.