bij-elkaar rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvett11

bij-elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:35

hee bokkers :D ,,

Mijn paard is altijd al groote beer geweest maar dat valt tege met rijden
ik heb hem steeds meer bij elkaar..
maar soms lukt het me echt niet..
hebbe jullie tips oefeninge..

dankje!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:52

laat hem vanaf het begin af aan niet te lang worden en met een actief achterbeen rond lopen, veel schakelen, in de gangen zelf en ook van gang naar gang, je moet als het waren 10 versnellingen hebben in één gang :P Gewoon hand rustig stil houden, dan klimt hij vanzelf erin en meer op de achterhand :)

bulck

Re: bij-elkaar rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:54

Ik heb zelf momenteel een hele grote ruin van m78. Bij elkaar rijden is enkel iets dat je bekomt door veel te schakelen en je paard sterker te maken. Zeker bij een grote kan je weinig compenseren. Dus veel schakelen, controlepunten inlassen etc. En vooral ook wanneer je voelt dat hij ff goed loopt, stappen en laat hem dan maar ff nadenken. Zowieso nooit terug gaan werken,

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:45

@ Bulck: uit interesse: wat bedoel je precies met "controlepunten inlassen"? Wat controleer je dan, en hoe? En hoe helpen die controlepunten dan in het bij elkaar rijden? Kun je daar wat meer over vertellen? :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:16

Ik doe dat ook, ik controleer of hij dan aan mijn zit is en ook als hij fijn aan elkaar loopt nog wil vertrekken van achteruit enzo, maar weet niet of bulck dat ok bedoeld...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:30

Idd psm, wat jij zegt doel ik vnl op. Elke oefening, elke zijde/kant of hoek gebruik ik optimaal. Idd voelen dat die voorwaarste drang er is. dat hoeft niet te betekenen dat die ook altijd mag vertrekken, maar gewoon weten en voelen dat die motor achterin goed actief is en dus ten alle tijden gebruikt kan worden. Want het mooi bij elkaar rijden is een spel van actie, ontspannen, doorlaten, maar niet er tussen uit laten vallen. zeker dat laatste zie je heel veel. Ofwel gaat een paard (en zeker de grotere en langere paarden) zich dan lang maken, je verliest dan alle verbinding en dan kan je opnieuw beginnen.

Verder ook echt veel stap momenten, dus gewoon lange teugel geven, na bvb een paar keer een goede oefening of een goed gevoel. Gewoon zodat ze erover kunnen nadenken.
Het is een hele consequente aanpak die wel doorzettingsvermogen, gevoel en inzicht vraagt, maar je ziet paarden er super van opknappen. Beginnen echt op hun eigen benen te lopen, worden fier in hun houding etc.

Nu een paar vbn. Dus op lange zijdes laat je hem mooi aantrekken, hierbij goed letten dat hij goed van achteruit vertrekt, door de rug en met de neus er net iets uit (dus weinig letten op hoofdhouding, liever ietsjes hoger met neus er wat uit, dan bvb een vnw houding. Daar begin je dan mee te spelen. in het begin enkel op de lange zijdes en mooi terugnemen voor de hoek (daar zit de oefening evenzeer in). op de duur zal je merken dat je paard al uit zichzelf gaan aantrekken bij het zien van de lange zijde. Doet hij dat, dan beloon je en ga je ff stappen. Paar dagen of weken later, kan je dat uitbouwen naar kleinere stukken en bvb evenzeer de korte zijdes meenemen. Let altijd op activiteit, gelijke druk op twee teugels en luisterbereidheid op je been.
Wat soms wel het resultaat kan zijn is dat je wel heel actieve paarden krijgt die vaak zelf het initiatief gaan willen nemen. Ik heb dat persoonlijk het liefst, omdat je dat laatste grotendeels kan omzetten in het positieve.

verder oefening zijn de voltes rijden, maar op een vierkantige manier (4punten dus) en daar kan je dezelfde werkwijze toepassen. Wel opletten dat ze niet vastzetten achter de kaak, of heel toepasselijk zich over een schouder weg willen laten vallen op 1 of allebei de kanten. Eens dat weer voor elkaar kan je slangelijnen rijden, ook hier letten op activiteit, en kan je modifiëren naargelang je wil, bvb kleine voltes inbouwen, overgangen of schakelmomenten op de rechte stukken etc.

Eens dat allemaal voor elkaar begin je echt te werken op de kleine voltes, wederom dezelfde criteria, maar bij het verlaten vraag je schoudervoor. Wederom houdt de activiteit in de gaten, beter 3-4-5 passen goed en eruit rijden, dan hem/haar er zelf uit te laten vallen.

Maar dit alles altijd doen als je je er zelf goed bij voelt.
Ik rij op die manier heel wat paarden aan of corrigeer ze. Zoals gezegd krijg je zo werkers, die zelfzeker en fier de baan in rondlopen, waar je nauwelijks problemen mee krijgt in de aanleuning en een paard dat mooi door de rug en actief uit de achterhand werkt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:56

bulck schreef:
In het begin enkel op de lange zijdes en mooi terugnemen voor de hoek (daar zit de oefening evenzeer in). op de duur zal je merken dat je paard al uit zichzelf gaan aantrekken bij het zien van de lange zijde. Doet hij dat, dan beloon je en ga je ff stappen.

Interessant dat je dit voorbeeld aanhaalt: ik heb namelijk een ontzettend fijne werker, maar als je eenmaal een oefening hebt gedaan heeft hij het kunstje door en gaat hij zoals jij zei zelf het initiatief nemen, zelfs als ik daar op dat moment niet om vraag. Dan hou ik op dat moment op met die specifieke oefening en ga ik totaal iets anders doen, om zijn gedachten bij mij te houden en hem niet de kans te geven zelf iets te gaan verzinnen. Wat bedoel jij verder met omzetten naar het positieve? Ik hou er namelijk niet zo van als paarden voor mij uit denken, meedenken prima, maar niet zelf dingen gaan verzinnen....Ik beloon dus niet als hij een lange zijde ziet en zelf bedenkt dat hij dan wel mag vertrekken, dan krijg je dat in de proefjes straks ook...Ik breek de oefening af en verzin iets anders voor hem om te doen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:11

Ja maar ik zeg niet dat je hem moet laten doen of de overmacht moet geven. Maar je moet wel voelen dat hij echt de drang voorwaarst heeft, dit wil niet zeggen overhaast of willen weglopen. Ik heb juist heel graag en zelfs zeker in de proef dat ze er goed aanstaan en mss zelfs een beetje willen overnemen. Waarom? Omdat je dan wederom dat fier krijgt. Dus geen paard dat maar een hoek uitgestrompeld komt, maar een paard dat actief, oortjes naar voren en grijpend een lange open zijde opkomt. Enkel visueel is dat een hemelsbreed verschil. Uiteraard moet je wel ervoor zorgen dat je controle behoudt, vandaar ook men controlepunten. En ja op concours gaan betekent wel dat je dat onder de knie hebt. Thuis kan je bijsturen en idd als je voelt dat ze te veel zelf het initiatief nemen, ofwel een overgang rijden, of idd hetgeen ze dan aangeven omzetten in een oefening( volte, schoudervoor, of eender welke andere oefening) snap je? Dan gebruik je zijn overdadigheid door een stapje verder te gaan en zo bouw je constructief iets op.
Ik heb zelf ook eentje die heel slim is, en idd ook alles zelf graag in eigen handen neemt, dus ik begrijp wat je wil zeggen, maar controle behouden is 1 zaak, maar vergeet ook niet dat je activiteit moet hebben en je paard mee moet hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:17

Paard heb ik zeker mee, daar heb ik het erg mee getroffen :) Controle is wel een werkpuntje; omdat hij weet wat de bedoeling is wil hij me heel graag helpen, maar dat is nu juist niet de bedoeling...Maar duidelijk wat je bedoelt, dank je!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:02

Aangezien dit topic gaat over bij elkaar rijden en ik hiermee problemen ondervind met mijn paard even een postje.

Mijn paard is nu 5 en erg op de voorhand gebouwd. Toen ik er pas op reed, ging hij heel erg hangen op het bit en liep hij graag op zijn kop. In dat hangen heb ik al veel bijgewonnen.
We gaan in de zomer M1 lopen en ik wil dan graag op ons beste de ring binnenkomen.
De momenten dat ik mijn paard op zijn achterhand krijgt, rijdt hij oefeningen voor een 8, maaarrrrr
Er zijn ook momenten dat ik me de ziel uit mijn lijf moet knijpen om hem iets te laten doen. Hij loopt maar gewoon wat door mijn been- en teugelhulpen heen. Stemhulpen, stokje erbij, niets helpt.
Eerlijk gezegd helpt het wel om eens streng te zijn met de handen, maar dit vind ik het absoluut niet!! Het beest doet zo goed zijn best, maar dit gaat even niet...
Moet ik een ander bit, zie ik iets over het hoofd... Wat helpt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:07

Het bij elkaar rijden van een paard heeft tijd nodig en africhting.
Je kan een paard dat niet voldoende is getraint niet zo maar even aan elkaar rijden n.l.
Het dier moet eerst over de rug en los laten aan de voorkant, wil je gaan ondertreden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:10

Dan denk ik vb aan voorwaarts neerwaarts, maar als ik dat te lang doe, gaat ie op z'n kop lopen en krijg ik hem echt niet boven, terwijl hij nu moet leren om wat bovenin te blijven.

Yvett11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:23

Met mijn paard ben ik wat later begonnen met rijden. Toen ze 4 was nog steeds heel erg aan het groeien, Ze is nu 1.78 groot Met los rijden gaat het heel goed ik heb haar zo los en ze ontspand eigelijk vrij snel {ook in andere omgevingen}. Met het bij elkaar rijden gaat het echt stukken beter ze loopt al iets meer bij me allen soms ben ik haar echt helemaal kwijt.. dan duurt het weer even

BEDANKT VOOR DE TIPS!.. :D
{nog meer tips zijn altijd welkom :o }
Laatst bijgewerkt door Yvett11 op 24-02-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:26

Hemel..dan heb jij echt wel het oudste paard van de wereld!! 78 !!!! :+ :+ :+ :D :D

Tijdig gecorigeerd!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:59

Mijn paard is ook 1.80, maar gewoon door heel veel hele kleine schakelingen te rijden, ik ben daar nu een week of 3 mee bezig, heb zelfs mijn spoortje wat ik nog wel eens gebruik om hem bijv. net iets actiever te maken ofzo, heb ik thuis in de training (3 keer in de week) af gedaan, zo weet ik zeker dat ik het echt met mijn kuit doe en niet die spoor... In de les en op wedstrijd doe ik een spoortje om, dan is hij net wat scherper, en kunnen we makkelijk een keertje iets nieuws meenemen, zo kwam er van de week omdat hij zo scherp was ineens een geweldige schouderbinnenwaarts uit, terwijl ik dat misschien 2 keer meegenomen heb. Ik merk gewoon dat hij in de 3 weken da tik hier nu mee bezig ben, al zoveel sterker is geworden dat hij gewoon nu al zoveel verschil in oprichting laat voelen... Hij houdt zichzelf fijn bij elkaar, echt onvoorstelbaar hoe een beetje oefenen helpt bij zo'n groot paard :)

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:47

Bulck: bedankt voor de duidelijke uitleg, hier heb ook ik (zonder lang paard ;) ) zeker wat aan!