Slof, thiedeman of martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sambucca

Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 08:55

Hoi,

Ik heb een verzorgpaard, een merie. De ene dag is ze super naar mijn hand en de andere dag gooit mevouw haar kop in de lucht. (Ik ga het gevecht dan niet aan omdat ze dan alleen maar gespannen gaat lopen.) Welke is dan het meest "onschuldige", slof, martingaal of een thiedeman om haar een betere stelling te laten krijgen?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Sambucca op 23-02-10 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re: Slof, thiedeman of martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:57

Geen van allen, want het probleem zit m in jouw manier van rijden.

Kneepjes dragen niet bij tot een goede aanleuning.
Kneepjes is rommelen en soms zelfs zagen voor een gevoelige paardenmond.

Ik kan dus als tip geven, geen hulpteugels te nemen !!! Maar een goede instructrice!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:04

Stelling (en buiging) bereik je niet d.m.v. een hulpteugel. Probeer op zo'n dag dat het niet gaat je paard zijn hals naar beneden uit te schuiven om wat meer ontspanning te krijgen. Van daar uit kan je dan weer verder werken!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:06

CM_ schreef:
Geen van allen, want het probleem zit m in jouw manier van rijden.

Kneepjes dragen niet bij tot een goede aanleuning.
Kneepjes is rommelen en soms zelfs zagen voor een gevoelige paardenmond.

Ik kan dus als tip geven, geen hulpteugels te nemen !!! Maar een goede instructrice!

Dat geloof ik ook wel dat het aan mijn manier van rijden is, ik ben het ook nog aan het leren. Daarom wil ik ook niet doorzetten. Ik krijg op 2 andere paarden privé les en die krijg ik wel mooi ontspannen aan de teugel. Zagen doe ik absoluut niet!!!! Vaak doe ik er ook een halve les over tot ze ontspannen lopen. Dus ik zaag ze niet in een krul zodra ik erop stap!
Daarom zoek ik iets onschuldigs....

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:06

Idd geen, als je niet met een slof kan rijden is het echt rampzalig en de rest ben ik zelf ook niet zo enthousiast over.
Probeer veel overgangen te rijden, schakelen in de draf, naar de stap en weer aandraven. Vooral blijven schakelen hou hem bij de les maar blijf zelf wel ontspannen.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:08

mo_van_dijk schreef:
Stelling (en buiging) bereik je niet d.m.v. een hulpteugel. Probeer op zo'n dag dat het niet gaat je paard zijn hals naar beneden uit te schuiven om wat meer ontspanning te krijgen. Van daar uit kan je dan weer verder werken!

Om haar ontspannen te laten rijden maak ik veel voltes, overgangen en figuren. Daarbij drijf ik goed aan en vraag ik af en toe iets met mijn binnen hand. (zachtjes)
De ene keer is ze super meegevend en de andere keer heeft mevrouw haar dag niet en werkt ze tegen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:09

Een ophouding is niet de bedoeling, je paard probeert zich op dat moment te ontspannen en jij geeft lekker een ruk aan de teugel. Paarden mond is gevoelig hé.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:10

Niezzz schreef:
Idd geen, als je niet met een slof kan rijden is het echt rampzalig en de rest ben ik zelf ook niet zo enthousiast over.
Probeer veel overgangen te rijden, schakelen in de draf, naar de stap en weer aandraven. Vooral blijven schakelen hou hem bij de les maar blijf zelf wel ontspannen.

Met een slof mag ik rijden, ik vroeg mij alleen af wat het meest onschuldige is...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:11

Paarden werken niet tegen, paarden reageren op wat de ruiter doet. Als je paard 'tegenwerkt' maak je zelf op dat moment een foutje, of je bent nog niet capabel genoeg om de situatie op te lossen.

Ik zou ook adviseren neem les met dit paard bij iemand die er met geduld en begrip met je aan gaat werken en jou uit kan leggen hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. In ieder geval niet met hulpteugels gaan klooien, daar maak je meer mee kapot dan dat je er recht mee breidt.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:11

Niezzz schreef:
Een ophouding is niet de bedoeling, je paard probeert zich op dat moment te ontspannen en jij geeft lekker een ruk aan de teugel. Paarden mond is gevoelig hé.

Nee, geen ophouding! Je ziet nauwlijks dat ik iets vraag met mijn hand!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:13

Veug schreef:

Als een paard nageefelijk loopt moet het bit stil liggen. Op het moment dat jij er aan zit te kneien oid ligt die niet stil en kan het paard niet goed los laten.

Mindfields

Veug schreef:
Met een slof mag ik rijden, ik vroeg mij alleen af wat het meest onschuldige is...

Als je je paard niet nageeflijk kunt rijden ben je nog niet snel genoeg en stil genoeg met je hand, en voel je nog niet snel genoeg wanneer je los moet laten of juist iets moet vragen, geen goede voorwaardes voor het rijden met een slofteugel. een slofteugel vereist een heel goed ruitergevoel en alleen goede ruiters kunnen er goed mee rijden zonder schade aan te brengen. Echter hebben goede ruiters een slof nooit nodig :D

VDB

Veug, ik denk dat het handiger is om wat privelessen te vragen aan een instructeur. Dit is even wat geld investeren maar al neem je maar 3 privelesjes van een half uur; ze kunnen wel de kneepjes laten zien en ook zelf zien wat je wel en niet goed doet. Vanuit bokt is het niet te zien ;)
Het is echt de investering waard :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:18

Hallo,
Snap dat je wat anders wilt proberen om dit probleem op te lossen.
Ik heb met Thiedeman gereden om het zelfde probleem proberen op te lossen. Het leek toen allemaal veel beter te gaan. Maar toen de Thiedeman er eenmaal weer af was had ik pas echt een probleem. Ik heb maanden nodig gehad (en ik overdrijf niet) om mijn fouten te herstellen. Met een Thiedeman (of andere hulpteugels) kan je de fouten nl heel mooi verbloemen, en het lijkt het alsof het beter gaat. Ik heb er zo'n spijt van gehad.
Mijn probleem bleek te zijn dat ik mijn paard niet goed van achteren bleef motiveren. Ik zocht de oorzaak aan de "voorkant" maar het bleek aan de "achterkant" te zitten.
Nu ben ik inmiddels 2 jaar verder, en heb heel veel bijgeleerd. Ik zou je echt willen adviseren er niet aan te beginnen. Je kan je paard hier echt doorheen rijden zonder het gebruik van hulpteugels. het duurt misschien lang, en de weg is moeilijk, maar de voldoening voor paard en ruiter is zoveel groter als je het zelf voor elkaar krijgt. Het gebruik van hulpteugels zal voor de juiste ruiter misschien echt wel zijn nut hebben, maar als je het fout aanpakt, dan is je probleem veeeeel groter geworden.

Wens je veel succes en wijheid!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:29

Niezzz schreef:
Veug schreef:

Als een paard nageefelijk loopt moet het bit stil liggen. Op het moment dat jij er aan zit te kneien oid ligt die niet stil en kan het paard niet goed los laten.

Ik vraag alleen ze totdat ze wat ronder gaat lopen...dan laat ik de teugels met rust. Ze is heel gevoelig in de mond dus ik rij al met vrij losse teugels, er staat nauwlijks druk op haar mond. Als ik met druk ga rijden dan kan ik wel helemaal vergeten met haar!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:32

VDB schreef:
Veug, ik denk dat het handiger is om wat privelessen te vragen aan een instructeur. Dit is even wat geld investeren maar al neem je maar 3 privelesjes van een half uur; ze kunnen wel de kneepjes laten zien en ook zelf zien wat je wel en niet goed doet. Vanuit bokt is het niet te zien ;)
Het is echt de investering waard :j

Ik krijg al een ruim jaar prive les op een pensionstal na 14 jaar manege lessen. Dus ik leer nu pas sinds een jaar echt rijden.

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:35

Gooya schreef:
Hallo,
Snap dat je wat anders wilt proberen om dit probleem op te lossen.
Ik heb met Thiedeman gereden om het zelfde probleem proberen op te lossen. Het leek toen allemaal veel beter te gaan. Maar toen de Thiedeman er eenmaal weer af was had ik pas echt een probleem. Ik heb maanden nodig gehad (en ik overdrijf niet) om mijn fouten te herstellen. Met een Thiedeman (of andere hulpteugels) kan je de fouten nl heel mooi verbloemen, en het lijkt het alsof het beter gaat. Ik heb er zo'n spijt van gehad.
Mijn probleem bleek te zijn dat ik mijn paard niet goed van achteren bleef motiveren. Ik zocht de oorzaak aan de "voorkant" maar het bleek aan de "achterkant" te zitten.
Nu ben ik inmiddels 2 jaar verder, en heb heel veel bijgeleerd. Ik zou je echt willen adviseren er niet aan te beginnen. Je kan je paard hier echt doorheen rijden zonder het gebruik van hulpteugels. het duurt misschien lang, en de weg is moeilijk, maar de voldoening voor paard en ruiter is zoveel groter als je het zelf voor elkaar krijgt. Het gebruik van hulpteugels zal voor de juiste ruiter misschien echt wel zijn nut hebben, maar als je het fout aanpakt, dan is je probleem veeeeel groter geworden.

Wens je veel succes en wijheid!

Je hebt ook helemaal gelijk! Dank je wel! Ik ben er ook geen voortander van. Maar omdat het hier en daar wordt geadviseerd was ik benieuwd naar nog meer meningen...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:36

Als ze zomaar ineens het hoofd in de lucht gooien is het misschien handig het gebit eens te laten controleren (maar misschien heb je dat al gedaan).
Thiedemann is vrij onschuldig, mits je hem zo instelt dat hij je alleen het eerste stukje een beetje helpt en je de rest alsnog zelf moet doen. Martingaal kan ook helpen, maar is alleen vriendelijk als je hem zo instelt dat ie nauwelijks inwerkt.. Ik zou dus zeggen thiedemann, maar zou wel iemand mee laten kijken (instructie)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:36

Je hoort uberhaubt niet te vragen. Je dient weerstand te bieden, van achter naar voren te rijden en het paard uitnodigen om te zakken en in te knikken.

Heb je ook les op dit paard?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:38

mo_van_dijk schreef:
Je hoort uberhaubt niet te vragen. Je dient weerstand te bieden, van achter naar voren te rijden en het paard uitnodigen om te zakken en in te knikken.

Uitnodigen is toch hetzelfde als vragen?
Je vraagt reactie op jouw hulpen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:40

Vragen is i.m.o. dwingen.

Bij uitnodigen leg je de bal bij het paard neer. Wanneer een paard van achter naar voren wordt gereden en je staat toe met je handen dient een paard ter aller tijde je hand te volgen en te zakken!

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:41

mo_van_dijk schreef:

Wat bedoel je dan met weerstand bieden?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:42

Wat doe je dan als het paard dit niet doet?
Blijven vragen? Doe je dat ook bij andere hulpen, bijvoorbeeld voorwaarts gaan?

(ben het overigens met je eens dat een paard je hand dient te volgen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:43

Met een probleem als deze is een hulpteugel maar voor 1 ding goed: de omzet van de maker...
Ga les nemen met het paard of vraag of de eigenaar je helpt. Zolang je nog denkt dat je 't eigenlijk allemaal wel weet omdat je 2 andere paarden aan de teugel kunt rijden, heb je nog een lange weg en veel lessen te gaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:44

Je kan het zien als constante verbinding met de mond van het paard.