wat kan een pony aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

wat kan een pony aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 08:15

die waarschijnlijk een tijd minder heeft gedaan?

Het gaat in dit geval om mijn oude Verzorgpony die ik weer een weekendje ga doen, omdat de eigenaresse op vakantie is. In de tijd dat ik die pony nog echt reed ging ik er op den duur haast wekelijks mee naar buiten. Hij kweekte langzaamaan conditie, maar ik heb geen flauw idee wat hier nog vanover is. Stiekem wil ik naar het bos met hem, maar stel een pony heeft langere tijd voornamelijk op wei gestaan met hier en daar een half uurtje/drie kwartier goed werken in de bak. Kan ik hem dan mee naar het bos nemen? Ik ken hem goed genoeg om te weten hoe hij is en zal hem niet zichzelf voorbij laten rennen. Sowieso heel, heel veel stappen. Alleen als we richting bos gaan ben ik snel twee en half uur bezig. Ik wil niet dat hij de volgende dag last van zijn spieren heeft oid.

kortom, wat kan een pony met weinig conditie aan qua buitenrit?

midgie

Re: wat kan een pony aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:42

Ik zou dan zeker geen 2.5 uur naar het bos stappen , want je moet ook nog terug, bouw het langzaam op, je ziet snel genoeg wat het dier aankan, qua conditie, als hij goed getraind word in de bak zouden zijn spieren het wel aan moeten kunnen , zeker als je veel in stap gaat, maar zou het toch even opbouwen en niet gelijk 5/6 uur gaan rijden, dat zou niet eerlijk zijn.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:33

om het iets duidelijker te maken. De rit totaal is 2,5 uur. Pony ging normaal nog regelmatig met de kar, maar door het weer is dat geloof ik ook al tijden niet doorgegaan. Wil hem ook niet in de bak keihard aan het werk zetten, want daar wordt de pony helemaal niet gelukkig van.
Laatst bijgewerkt door Fenn op 23-02-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:35

Als hij tussen door nog wel gewerkt heeft, zal het wel lukken.
Jij kent de pony, en zodra je ziet dat hij/zij het niet aankan, kan je altijd nog terug gaan.
Als je het gevoel hebt dat hij wel een beetje spierpijn krijgt, ga je de volgende dag toch even stappen met hem/haar? Is de spierpijn ook over :D

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:37

ik zou het rustig opbouwen, en dan merk je vanzelf wel aan de pony of die na afloop moe is of juist nog looplustig. Succes!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:38

Ik zou eerst eens vragen of de pony wel regelmatig is gereden de laatste tijd en of je er uberhaupt wel op weg mag. Na drie weken rust begint er spierverlies op te treden. Hoe oud is de pony? Staat hij al lange tijd stil, dan zou ik het houden bij een rustig ritje van een half uur. Als hij tijdens dat ritje zelf heel enthousiast is kan je natuurlijk ook wel wat draven en/of galopperen. Hou er echter wel rekening mee dat hij misschien niet zo snel zal aangeven dat het teveel voor hem is, en het moet ook niet zo zijn dat je nog een uur onderweg bent om thuis te komen op het moment dat hij wel moe wordt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:46

De pony is nu 8/9 jaar, het gaat om het paardje in mijn profiel. Ik mag sowieso weg met hem. Wil zaterdag eerst aankijken hoe hij loopt. In de tijd dat ik hem deed was ik de enige die op hem reed en echt met hem aan de slag ging. Toen was ik ook in staat om de dag na een zwaardere buitenrit een tijdje met hem te gaan stappen aan de hand. Ik wist precies wat zijn conditie was, maar nu niet. Sowieso kan ik een boek nalezen wat hij gedaan heeft.
Ik was continu bezig met zijn opvoeding, aangezien hij in de bak echt een draakje is en aan de hand net een kleuter. Voor een weekend heb ik daar geen zin in. Buitenrijden vind hij leuk en ik ook.

Bedankt in ieder geval voor de tips, hierdoor kan ik toch weer beter inschatten wat hij aankan.