Apache Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Apache Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:44

Ik rij nu al 2jaar met Apache en het probleem zit hem zo...
... de galop is heel vermoeiend, hij galopeert precies in 2 delen en dit is al heel lang.
Wat wel nieuw is, is dat hij vanachter heel kort is met zijn achterbenen, hij steekt ze niet goed onder zijn lichaam
Door zijn galop beweeg ik heel fel mee met mijn boven lichaam.
Hij is ook vrij sterk in de hand, anders loopt hij helemaal uit elkaar. als ik zijn hals wat langer maak is dit echt geen zicht.
Zijn middendraf gaat uitstekend, soms valt hij nog een beetje maar dit ben ik aan het verbeteren ;)
Info

Apache // BWP // 9jaar (tot 7jaar hengst) // Lys de Darmen // L2 dressuur // M springen // B cross

Afbeelding

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:01

Leuk dier!
Ik zie het probleem in galop, hij moet echt veel actiever van achter gereden worden. Dit kan je doen door heel veel te schakelen. Hij moet echt leren die achterbenen goed op te tillen en onder de massa te brengen. Op het eerste filmpje zie je dat hij zelfs sloft met zijn achterbenen.
Hij moet leren ze op te tillen en verder onder het lichaam neer te zetten. Probeer zo te schakelen dat hij ligt van voren blijft, dus schakel met je zit en benen. Veel schijn overgangen in draf en galop en controleer steeds dat het tempo bij jou blijft; Wil hij snel dan ga jij langzaam en andersom!
Veel plezier met dit mooie paard! ;)

claudianoa

Re: Apache Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:04

Schakkelen en iets meer ruimte geven in de galop, hij moet naar je hand toe gaan springen. mooi paard

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:21

in de les krijg ik steeds te horen van gooi maar los. pas als je hem los gooit gaat hij op eigen benen lopen.

ik kreeg als tip ( ook bij het strek worden op de hand ) teugels los en maar ernaar toe rijden. dan krijgt je paard al meer sprong in galop. en ben je de spanning van voren kwijt. dan loopt hij even niet zo netjes. maar het is wel goed voor hem. ;)

daarna langzaam weer oppakken. en opnieuw proberen. wordt hij weer sterk op de hand. teugels los en rijden maar.

er wert mij uitgelegt. dat een paard dit veel moeilijker vind dan lekker hangen op je teugels en door sloffen. . dus als je je teugels steeds los gooit als hij sterk word. gaat hij vanzelf het knopje omzetten dat het niet de bedoeling is dat hij sterk gaat worden. en wordt hij er vanzelf flauw van.

ook wert mij gezegt dat je soms gewoon opnieuw moet beginnen. dan loopt hij maar een keer niet zo netjes. gewoon weer bij de basis beginnen van lang en laag dat is het beste.

Ik heb ongeveer het zelfde probleem. dus ik ben nu met het zelfde bezig.

varlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:40

Zorg dat z'n hoofd niet alleen een knikje heeft maar echt z'n hals mooi rond is en iets lager komt.
maar zorg idd dat hij niet gaat hangenen nog minder op zijn eigen benen gaat lopen.
succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:40

Ik vind het een mooi paard met een goede draf! Wat ik alleen niet snap: je geeft zelf al aan dat hij in twee delen galoppeert. Waarom ga je dan oefeningen rijden die meer verzameling vragen? Je springt in het eerste filpmje aan in galop, en gaat gelijk de diagonaal op en een wissel rijden. Ik zou dat niet doen, eerst gewoon rechtuit en voltes rijden, daarin schakelen, meer naar voren dan terug, en pas als dat goed gaat, de galop beter aan elkaar zit, moeilijkere dingen doen.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:25

Je hebt echt een prachtig mooi paard onder je kont met een hele mooie draf. In de galop is het probleem duidelijk zichtbaar, het niet ondertreden van de achterhand. Ik zou als ik jou was ook nog even wachten met de galopwissels en helemaal terug naar de basis w.b. de galop. Veel overgangen en korte stukjes galopperen, ook de eenvoudige galopwissel zou een goede oefening kunnen zijn. Verder ben ik erg benieuwd dat wanneer je je paard volledig los laat van voren, zoals misschien bij het buitenrijden, of hij dan nog steeds zo "uitelkaar" galoppeerd? Ik twijfel namelijk of het een rijtechnisch probleem of een medisch probleem is.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:28

Leuk beest, maar echt veel te zwak in de achterhand.
In de galop mag je wel meer tempo nemen, zodat hij het makkelijker krijgt.
En dan veel tempowisselingen rijden, keertje paar passen verzamelen en veel voorwaarts rijden.
Je moet echt terug naar de basis. Zit nog veel werk aan ;)

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:48

kleinvosje schreef:
Ik vind het een mooi paard met een goede draf! Wat ik alleen niet snap: je geeft zelf al aan dat hij in twee delen galoppeert. Waarom ga je dan oefeningen rijden die meer verzameling vragen? Je springt in het eerste filpmje aan in galop, en gaat gelijk de diagonaal op en een wissel rijden. Ik zou dat niet doen, eerst gewoon rechtuit en voltes rijden, daarin schakelen, meer naar voren dan terug, en pas als dat goed gaat, de galop beter aan elkaar zit, moeilijkere dingen doen.

Hey

Ik had al gegalopeerd voor dat ze me ging filmen dit zijn maar korte stukjes gewoon eens om te zien hoe hij bolt... Normaal rij ik goed vooruit op de lange zijde... en voltes ook...
Maar die galop ik weet niet, hij galopeert altijd zo, ook in de wei. Dus ik denk dat ik daar niet veel aan kan veranderenIk cross ok met hem en zelfs in de cross rij ik op stevig tempo en nog blijft hij in 2 stukken galoperen, ik krijg dan last van mijn rug gewoon omdat hij zo'n lastige galop heeft...

Groetjes

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:24

wauw! Wat een mooi paard!
Galop kan je inderdaad verbeteren door de achterhand actiever te maken. Zelf zou ik ervoor kiezen om hem veel ruimte te geven tijdens de galop. Het lijkt nu alsof hij net niet helemaal mee kan komen. Ik zie dat je zegt dat hij dit altijd doet, maar is er dan niet iets mis in zijn lijf? Het is echt niet normaal zoals hij galoppeert. Misschien toch een keer een filmpje maken in galop met langere teugel en meer voorwaarts? :D ben wel benieuwd....
Oh ja, wil nog even kwijt dat je een super mooie houding hebt! Ben jaloers!

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:53

madelein schreef:
wauw! Wat een mooi paard!
Galop kan je inderdaad verbeteren door de achterhand actiever te maken. Zelf zou ik ervoor kiezen om hem veel ruimte te geven tijdens de galop. Het lijkt nu alsof hij net niet helemaal mee kan komen. Ik zie dat je zegt dat hij dit altijd doet, maar is er dan niet iets mis in zijn lijf? Het is echt niet normaal zoals hij galoppeert. Misschien toch een keer een filmpje maken in galop met langere teugel en meer voorwaarts? :D ben wel benieuwd....
Oh ja, wil nog even kwijt dat je een super mooie houding hebt! Ben jaloers!

dank je

vandaag heb ik wat geoefenend op schakelen voor de cross dusssss heel hard verruimen en dan komen zijn benen wel meer onder maar het gevoel dat ik heb bij de arbeidsgalop is bij middengalop (of uitgestrekte galop zelfs) nog steeds hetzelfde alleen een beetje langer dan :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:36

wat mij vooral opvalt is dat je je handen zo hoog hebt, dat je onderarmen geen doorlopende lijn meer vormen met je teugel. Een knik in je ellebogen is goed, maar dit is weer iets te. Pak je teugels drie centimeter korter, handen een klein beetje naar beneden en als het goed is zal de communicatie beter worden :)

verder ziet het er wel netjes uit voor L2 :)
succes!

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:31

Daphaan schreef:
wat mij vooral opvalt is dat je je handen zo hoog hebt, dat je onderarmen geen doorlopende lijn meer vormen met je teugel. Een knik in je ellebogen is goed, maar dit is weer iets te. Pak je teugels drie centimeter korter, handen een klein beetje naar beneden en als het goed is zal de communicatie beter worden :)

verder ziet het er wel netjes uit voor L2 :)
succes!

Ok ik zal er op letten :)

Pff ik weet niet wat ik moet starten L1 of L2...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:17

Dan zou ik L1 gaan doen. ls het goed genoeg is, ben je er ook zo weer uit, en begin je positief! Veel vervelender is het als je L2 begint, en dan de eerste zoveel wedstrijden lage punten haalt...

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:17

Hey Hannelore :D
ik wist niet dat je ook op Bokt zat :)

Apache is echt een mooi paard, je vormt er een leuke combinatie mee!
let er op dat hij in draf zijn hoofd niet gaat kanten (af en toe) & idd, de galop zou meer gesloten moeten en meer bergop...
je kan hem in galop idd flink voorwaarts rijden en dan weer opnemen (tempowisselingen), veel overgangen galop-draf rijden en hem in galop een beetje in SB te plaatsen om zijn binnenachterbeen meer onder de massa te plaatsen.

ga je deze winter ook meerijden tijdens de dressuurindoors??

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:37

Allereerst: erg leuk dier!!!
Als ik je paard zo zie lopen dan twijfel ik of hij zijn bekken goed gebruikt. M.n. li lijkt hij minder vanuit het bekken mee te kunnen. Hierdoor kan hij zijn achterhand niet verder ondertreden of hij moet gaan spannen en forceren. Als ik dan zijn staartgezwaai zie, vooral op de momenten dat ie er wat hard aan moet trekken zou ik hem eens na laten kijken door Ellen Kral (visdonck Roosendaal). Zij kan kijken in hoeverre er een probleem is en ze kan het loskrijgen. Ikzelf en veel eventing ruiters die ik ken gaan zelfs jaarlijks voor een onderhoudsbeurt naar haar om alles in evenwicht te houden en te checken of het allemaal nog lekker loopt. Mijn paard is van stok kreupel (na een flinke val) naar loepzuiver gegaan in drie behandelingen en mijn andere paard waar je weinig geks aan ziet, maar toch even nagekeken en behandelt is (en niet helemaal symmetrisch bleek) loopt nu met achterhand eronder ipv stuwend (zonder staartgezwaai). Het scheelt mij een hoop frustratie en voor mijn paarden scheelt het enorm.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:06

het valt mij op dat iedereen naar de achterkant kijkt van het paard terwijl er van voren zoveel gebeurd;)
als je gaat zorgen dat je paard minder zwaar op jouw hand word dmv hem zelf los te kneden voorin met aanvulling van het been (niet los gooien dat heeft geen effect want dan kun je je paard niet meer ondersteunen bij zijn zware werk) dan kan hij vervolgens beter doorkomen met de achterhand dus probeer niet te trekken aan je paard maar hem los te werken lekker diep en rond over zijn lijf linksom rechtsom een kleine tempowisselingen niet vooruit schoppen want dan valt hij alleen maar meer uit elkaar want dat kan hij helemaal niet aan dan komt die achterhand er van zelf bij na een tijdje en dan zul je zien dat je paard nog mooier word dan dat hij nu al is
veel succes

AnneMarieJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:35

leuk paard,

je bent alleen wat rommelig met je handen ;)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:00

Leuk paard!!

Ik zou zeggen wat betreft die galop GAS erop, je rijdt hem veel te "truttig". Ik zou nog geen galopwissels doen, erg leuk en fijn dat hij ze doet maar hoe zit het met de contragalop? Ik denk dat hij daar te slap van achter voor is. Dus oefen een goede contragalop, worden ze sterker van. Hij moet echt meer ondertreden, ook in de draf. Je teugellengte vind ik goed en z'n hoofd hals houding ook, je mag alleen je hand wat lager zetten en hem niet te veel laten hangen. Rijd van je hand af. Een paard hangt niet, een ruiter laat het paard hangen, maar dat is erg moeilijk hoor, voor je het weet heb je weer teveel kilo's in je hand. Kwestie van veel oefenen. Maar eerst moet die achterhand veel actiever. Zowel in het weg als in het terugrijden. Actief rijden is anders dan hard rijden, veel mensen denken dat ze actief rijden door alleen maar hard te gaan, zo kan een paard zijn passen niet afmaken. Zorg ten alle tijden dat zijn achterhand actief is. Ook in het terug rijden. Als je vanuit een middendraf terug rijd moet je hem juist bijtikken vanachter, mag best met een zweepje. Hij moet weten dat hij van achter actief moet blijven, in het terug rijden moet hij klimmen in je hand en niet duiken in het zand. Heb je hem actief terug dan weer weg rijden en hier geld hetzelfde, vanachter wegrijden.

Succes, nogmaals erg leuk paard.