Her-inrijden springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChicaxIlke

Her-inrijden springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:58

Hoi allemaal,
Ik zet dit topic hier, omdat ik best wel tips kan gebruiken.
Wij hebben een paar jaren geleden een springpaard aangekocht voor mijn 2-jaar jongere zus. Een zeer mooie BWP-er met Major de la cour bloedlijn. een prachtpaardje dus.
Alles ging zeer goed in het begin, tot dat ze ermee op concour ging.
Het paard bleek niets vertrouwen te hebben in het parcours. Hij liep door zijn bit, drukte zijn rug helemaal weg, en de controle was helemaal verdwenen. Even ter info: hij werd toen al gereden met een rubbere Pelham, want volgens de vorige eigenaars verdroeg hij geen stalen bitten.

Vermits dit onverantwoordelijk was, zijn wij toen terug gegaan naar de basics. een andere trainer, andere omgeving, gewone trens (staal), vooral grondwerk.
Dit heeft maar even geholpen, en toen is het paard terug in zijn oude gewoontes hervallen. Hij bokte, steigerde, ging lopen.. alles wat hij niet mocht doen, deed hij.
We hebben, toen we heb gekocht hadden, zijn vorige trainer ermee zien rijden, en dit was puur springen. een dressuurbasis had dit paard dus niet.

Ondertussen heeft het paard een jaar op rust gestaan. weidegang, paddock, omgang andere paarden,... alles behalve trainen.
Nu heb ik het paard onder mijn vleugels gekregen, vermits mijn zus minder geduld heeft, op grond technisch minder sterk is en er eigenlijk ook wat bang op heeft.

Heb hem de eerste maand alleen maar gelongeerd. Veel met de pessoa totdat die ontspanning er eindelijk in zat. Daarna met bijzet, terug tot die ontspanning er in zat. en nu rij ik er eindelijk mee. Hij kent zijn hulpen nog redelijk goed. Hij ontspant regelmatig, maar drukt ook zijn rug nog soms weg. Hij valt nog vaak over zijn schouder, en loopt soms zijn eigen benen voorbij. Bij mij draait het nu vooral dat hij ontspant, en dat hij zijn rug niet meer wegdrukt. Ik heb voordien wel al jonge paarden gereden, maar echt opgeleerd heb ik ze nog niet. Vermits zit geen jong paard is (10 jaar), maar wel een groen paard, moet hij nog veel leren. Hebben jullie tips die ik kan gebruiken zodat hij bijleert, waardoor hij dressuurmatig sterker wordt, en hoe is ze hém het best aanleer?
Denk erom, ik mag op hem geen druk leggen, vermits de kans dan bestaat dat hij in zijn oude gewoontes hervalt.
Ik rij hem nu met een gewoon ijzeren gebroken, 4-ringen bit. geen hulpteugels, martingaals,...

Alvast bedankt!! ben benieuwd naar jullie reacties!

groetjes, Ilke

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:51

Allereerst vind ik het super dat je de tijd hiervoor neemt en vooral de moeite. :j
Het klaar maken wat je nu doet, zoals longeren vind ik ook super.
Heb je de tandarts al naar het gebit laten kijken? Sommige mensen doen hun paard omde reden weg zoals jij beschrijft over het paard en dan blijkt het gewoon een heel SIMPEL tandprobleem te zijn en makkelijk op te lossen.
Mocht je paard inderdaad bang zijn voor het bit, dan zou ik een rubberen D-trens proberen.
Of misschien wel even bitloos proberen om te kijken of het bit inderdaad het probleem is of misschien iets anders.
Het maken van een rontgenfoto van de nek en hals is ook iets wat helemaal niet duur is maar voor jou wel duidelijkheid kan verschaffen :-)

Het zijn maar even losse flodders die ik afschiet ;)
Ik hoop dat jouw doorzettingsvermogen alle lof krijgt die jij en het paard verdiend!!

ChicaxIlke

Re: Her-inrijden springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 11:03

Bedankt voor je reactie, vind ik enorm tof!
We hebben inderdaad al naar de tanden laten kijken, hier geen enkel probleem. Een Rontgen hebben we nog niet laten kijken, maar vermits er toch al een verbetering is met het rijden, vermoed ik niet dat dat het probleem zal zijn. Maar als hij hervalt, zal ik hier zeker eens laten naar kijken.
Zijn vertrouwen begint ook wel te komen voor zijn bit, ik moet er gewoon op letten dat ik geen brute bewegingen maak. Ook zijn ijzeren 4-ringen bit accepteerd hij wel. Bitloos is geen optie meer, dit hebben we al eens geprobeert, maar dan is de controle helemaal weg. zelfs met een hackamore..

Iemand nog tips hoe ik met dit zorgenbeestje vooruit kan?

xxx

ChicaxIlke

Re: Her-inrijden springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:34

Ondertussen begint hij al lekker te ontspannen.. Ik probeer hem nu stellingen laten aan te nemen, maar dit gaat nogal moeizaam. Hij heeft ook een serieuze onderhals, die hij nogal gemakkelijk gebruikt..

Iemand nog tips? ik kan ze écht wel gebruiken.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:31

VDB schreef:
Mocht je paard inderdaad bang zijn voor het bit, dan zou ik een rubberen D-trens proberen.

dat zou ik dus nooit doen bij een paard wat angstig is voor het bit... Rubber kan ( helemaal bij weinig speekselproductie) een soort brandwonden in de mondhoeken veroorzaken. Het is te vergelijken met glijden op de gemiddelde gymzaalvloer... Niet echt diervriendelijk dus... Als je een zacht bit wil gebruiken kun je beter de happy mouth bitjes pakken ipv rubber!

Ik denk verder dat je al heel goed op weg bent! Als je wat verder bent zou ik ook zorgen voor een goede instructeur, zodat hij/zij je vanaf de grond verder kan helpen. Er zijn genoeg trucjes om te voorkomen dat hij zich sterk maakt met zijn hals, maar daar moet je eerst de oorzaak voor vinden. Schrikt hij bijvoorbeeld als je het doet? of doet hij het wanneer je wat meer van hem vraagt? Herken je hier een patroon in? of zijn het willekeurige momenten dat hij zijn hals in de strijd gooit? ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:37

Ik zou er voor de zekerheid eens een DA naar laten kijken. Vooral omdat je zegt dat hij nog steeds de rug af en toe wegdrukt.
Daarbij heeft hij moeite met inbuigen en omdat hij in het verleden ook staakte zou ik voor je eigen veiligheid het paard eerst helemaal na laten kijken voordat je hiermee verder gaat.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 10:38

madelein schreef:
VDB schreef:

dat zou ik dus nooit doen bij een paard wat angstig is voor het bit... Rubber kan ( helemaal bij weinig speekselproductie) een soort brandwonden in de mondhoeken veroorzaken. Het is te vergelijken met glijden op de gemiddelde gymzaalvloer... Niet echt diervriendelijk dus... Als je een zacht bit wil gebruiken kun je beter de happy mouth bitjes pakken ipv rubber!

Ik denk verder dat je al heel goed op weg bent! Als je wat verder bent zou ik ook zorgen voor een goede instructeur, zodat hij/zij je vanaf de grond verder kan helpen. Er zijn genoeg trucjes om te voorkomen dat hij zich sterk maakt met zijn hals, maar daar moet je eerst de oorzaak voor vinden. Schrikt hij bijvoorbeeld als je het doet? of doet hij het wanneer je wat meer van hem vraagt? Herken je hier een patroon in? of zijn het willekeurige momenten dat hij zijn hals in de strijd gooit? ;)

Een rubberen bit hebben we inderdaad afgeschaft om die reden. We denken zelfs dat het door zo'n bit komt dat hij zo angstig erop is, vermits hij alleen maar met een rubberen bit gereden werd. Zo een Happy mouth bit hebben we ook al geprobeerd, maar dat is uiteindelijk ook maar niet. Het 4-ringen bit, zoals ik al zei, werkt wel bij hem.

Wanneer hij niet ontspant, maakt hij zijn hals sterk. dit is juist net het probleem dat hij heeft, want dit geeft als gevolg dat hij zijn rug wegdrukt. Hier zit geen patroon in, hij is erg kijkerig en dan steekt die zijn koppie omhoog. Ook in het begin van de training is zijn hoofdje niet naar beneden te krijgen..

maikeltje schreef:
Ik zou er voor de zekerheid eens een DA naar laten kijken. Vooral omdat je zegt dat hij nog steeds de rug af en toe wegdrukt.
Daarbij heeft hij moeite met inbuigen en omdat hij in het verleden ook staakte zou ik voor je eigen veiligheid het paard eerst helemaal na laten kijken voordat je hiermee verder gaat.

Je kan misschien wel gelijk hebben, al betwijfel ik het toch.. Maar de volgende keer de dierenarts bij ons komt, laat ik er wel even naar kijken :)

Grtz, Ilke