Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

VDB schreef:Mocht je paard inderdaad bang zijn voor het bit, dan zou ik een rubberen D-trens proberen.
madelein schreef:VDB schreef:Mocht je paard inderdaad bang zijn voor het bit, dan zou ik een rubberen D-trens proberen.
dat zou ik dus nooit doen bij een paard wat angstig is voor het bit... Rubber kan ( helemaal bij weinig speekselproductie) een soort brandwonden in de mondhoeken veroorzaken. Het is te vergelijken met glijden op de gemiddelde gymzaalvloer... Niet echt diervriendelijk dus... Als je een zacht bit wil gebruiken kun je beter de happy mouth bitjes pakken ipv rubber!
Ik denk verder dat je al heel goed op weg bent! Als je wat verder bent zou ik ook zorgen voor een goede instructeur, zodat hij/zij je vanaf de grond verder kan helpen. Er zijn genoeg trucjes om te voorkomen dat hij zich sterk maakt met zijn hals, maar daar moet je eerst de oorzaak voor vinden. Schrikt hij bijvoorbeeld als je het doet? of doet hij het wanneer je wat meer van hem vraagt? Herken je hier een patroon in? of zijn het willekeurige momenten dat hij zijn hals in de strijd gooit?
maikeltje schreef:Ik zou er voor de zekerheid eens een DA naar laten kijken. Vooral omdat je zegt dat hij nog steeds de rug af en toe wegdrukt.
Daarbij heeft hij moeite met inbuigen en omdat hij in het verleden ook staakte zou ik voor je eigen veiligheid het paard eerst helemaal na laten kijken voordat je hiermee verder gaat.