ongelijke bespiering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jihoe

ongelijke bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 06:18

Sinds twee maanden heb ik een 5 jarige NRPS pony in mijn bezit.
De zadelmaker is geweest voor een check en heeft geconstateerd dat de pony erg ongelijk
bespierd is. aan de inkerkant veel te weinig en de rechterkant teveel.
een dezer dagen komt er een osteopaat bij kijken om te helpen om hem wat rechter te krijgen. Met rijden heb ik er eigenlijk geen last van.

Totdat ik meer informatie heb om dit goed op te lossen rijd ik zoveel mogelijk recht en veel links en rechtsom.

Zou je om de bespiering gelijkmatiger te krijgen nu juist iets meer links of iets meer rechtsom moeten trainen?

Taartdoos

Re: ongelijke bespiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:58

Nee, hoor, gewoon gelijk blijven trainen. ;)

De osteopaat kan je goede tips geven om dit probleem op te lossen, dat zou ik even afwachten, succes :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:59

Inderdaad altijd gelijkwaardig verdeeld blijven rijden! Door een ongelijke verdeling krijg je straks een tegengesteld probleem.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:02

mijn paard heeft ook (niet extreem) ongelijke bespiering, als ik niet train.
nu ik afgelopen 2 maanden weer weinig getraind heb, merk ik het weer meer, door meer stijf aan 1 kant en zadel dat voor mijn gevoel 'scheef' zakt/ligt.
terwijl als ik aan het werk ga met haar (gewoon beide kanten evenveel), dan komt er meer evenwicht tussen beide kanten. soepelheid word meer gelijk en zadel ligt weer 'recht'

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:23

petrabonanza schreef:
Zou je om de bespiering gelijkmatiger te krijgen nu juist iets meer links of iets meer rechtsom moeten trainen?

nee, beide kanten evenveel anders verplaatst het probleem zich naar de andere kant.
balkjes lopen aan de hand helpt ook goed voor het ontwikkelen van de spieren, belangrijk hierbij is dat je je pony
ook aan de rechterkant leid. Zo train je beide kanten. Veel succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:05

Blijf allebei de kanten evengoed trainen!, zo krijgt hij links veel meer bespiering en recht blijft hij hetzelfde..

Wat ook goed helpt met bespiering is de volte, omdat hij daar zijn beentjes eronder moet zetten, balkjes is ook een goede oefening en natuurlijk stoppen en een paar passen achteruit, is goed voor zijn billen:)

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:45

Ieder paard is van nature "scheef" en wat meer gespierd langs de ene kant dan langs de andere. Net zoals bij ons zullen mensen die rechts zijn ook die arm meer gebruiken en deze zal daardoor iets sterker zijn. De pony langs beide kanten even goed blijven trainen is inderdaad de boodschap maar bouw langzaam op en belast de minder bespierde kant in het begin niet te veel.

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 06:35

dank jullie wel voor de tips, hier heb ik wat aan

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:15