Western rijden met toet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Western rijden met toet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:35

Mijn draver van ongeveer 7 jaar heeft bij mij al heel wat meegemaakt, kreupelheden die zomaar overgaan, vast zitten over zn rug etc.

Nu ben ik na het kraken van zijn atlas, rug en heupen opnieuw begonnen met ''beleren''. Hij zetten zn beentjes er niet goed onder en moest de gallop nog helemaal opnieuw leren, stelling vragen ging niet en indraaiien was helemaal moeilijk.

Nu na een paar weken gaat het naar mijn idee echt super goed! hij kan erg ver inbuigen wat hij nooit heeft gekunt, en hij is veel vrolijker en haalt zelfs wat streken uit. Hij kan zelfs rustig aan draven!! Vroeger rende hij er maar een beetje op los!

Puntjes waar ik zelf aan moet werken:
*vooral mn houding, ik ben de laatste tijd geneigd om voorover te buigen.

Toetje is momenteel aan het leren zijn benen onder zijn lijfje te zetten wat hij heel erg moeilijk vind, ook zijn wij bezig met rustig draven en netjes inbuigen

Hebben jullie tips voor mij? Graag opbouwende kritiek!
Ik heb goed ingestapt en uitgestapt en ik heb zelf 1 keer in de twee a drie weken les (ligt aan mn financiele stukje:P)

Het zijn stap en draf foto's, galloperen doen we niet omdat we eerst de rest onder controle willen hebben. Soms vraag ik wat meer stelling, omdat ik hem daarmee afrem, ipv dat ik aan zijn bit ga lopen trekken (waar hij daarna gewoon doorheen loopt). Linksom ging vandaag erg moeilijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Back-up
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melissa_b

Re: Western rijden met toet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:43

Oh ik TEM even je hebt 2 keer precies hetzelfde topic geopend.

Even offtopic, zit zo'n bontje lekker? Blijf je daardoor niet 'vastkleven' aan het zadel?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:18

melissa_b schreef:
Oh ik TEM even je hebt 2 keer precies hetzelfde topic geopend.

Even offtopic, zit zo'n bontje lekker? Blijf je daardoor niet 'vastkleven' aan het zadel?

Ik heb helemaal geen last van het vastkleven, het zit echt heerlijk zacht.. wel denk ik dat ik zometeen in de zomer wat moeite zal hebben om zonder te gaan rijden (beetje hard:P)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:29

Vind het er wel goed uitzien het lijkt alleen een beetje alsof je een beetje dressuur probeert te rijden op de western manier..

Westernrijden doe je met een lange teugel die in een boogje hangt en wil je stilstaan doe je je hand omhoog verander je je zit en werk je met je stem. Niet door je teugels kort te pakken..

Zijn maar tips.. Maar ben niet zo goed in commentaar nog aardig overbrengen snap je?
Hoop dat je er wat aan hebt;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

Stev_Bonniee schreef:
Vind het er wel goed uitzien het lijkt alleen een beetje alsof je een beetje dressuur probeert te rijden op de western manier..

Westernrijden doe je met een lange teugel die in een boogje hangt en wil je stilstaan doe je je hand omhoog verander je je zit en werk je met je stem. Niet door je teugels kort te pakken..

Zijn maar tips.. Maar ben niet zo goed in commentaar nog aardig overbrengen snap je?
Hoop dat je er wat aan hebt;)

Dit is wel heel zwart/wit beschreven hoor :roll:
De basis van western kan soms veel op dressuur lijken.....het uiteindelijke resultaat(voor je eenhandig gaat rijden) is wat jij nu beschrijft.

TS: Ik vind het er heel goed uitzien :j
Ga zo door, jullie komen er wel :)

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:34

Dat ziet er best goed uit! Je paard ziet er soepel uit en lijkt zijn rug ook goed te gebruiken,
misschien juist proberen je hand niet over de manenkam te laten komen bij het naar omhoog doen van je binnenhand (lijkt toch zo op de foto) en misschien niet té veel buiging/stelling vragen, langzaam opbouwen zodat de buiging mooi uit heel zijn lichaam
kan komen en niet enkel uit zijn nek en schouders. Wat het rijden met losse teugels betreft, doet je paard het goed, buigt hij mooi en is hij nageeflijk kan je hem loslaten maar komt hij terug omhoog of valt hij over de schouder moet je corrigeren(niet enkel met de teugel maar ook met benen en zit)! Als je uiteindelijk wilt rijden met die losse teugel moet je hem uiteraard de kans geven om de oefeningen te proberen met een losse teugel. Timing is hierbij super belangrijk.
Maar ik vind het heel netjes hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:31