Jonge (manege) pony loopt weg over schouder en meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine93

Jonge (manege) pony loopt weg over schouder en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:12

Hoi Bokkers :D ,

Aangezien ik gisteravond in de les weer wat problemen had, wil ik graag dit topic starten.

Ik rij sinds afgelopen zomer op een jonge pony van de manege. Ze is in de zomervakantie ingereden met 5 jarige leeftijd en daarna mocht ik haar doorrijden.
Eerst was ik de enige die op haar reed, een tijd daarna toen het wat beter ging, reed ze in nog 1 of 2 andere lessen mee. Tegenwoordig mag ze in alle lessen meerijden. (wat ik heel jammer vind, maar goed heb er natuurlijk niks over te zeggen)

Toen ik voor het eerst op d'r reed, was er echt een klik. Het hele doorrijden ging erg goed (en nog steeds) maar nu komen er toch wat problemen opzetten en dingen die ze in het begin ook al deed.
Toen ik nog maar net op d'r reed kwam ze soms zelf al wat beneden met haar hoofd als de teugels wat langer waren. Ik zit nog niet zoveel aan de voorkant omdat ik eerst andere dingen wil oplossen en ze nog niet zo lang onder het zadel is.
Na een aantal maanden was dat vanzelf een beetje inbuigen helemaal weg. In de loop van de tijd is ze ook allemaal 'rare' dingen aan het ontwikkelen om onder het werk uit te komen. Zo heeft ze een tijd gehad dat ze ging hangen in de teugels en de teugels uit je handen trok en naar de grond ging. Dat is er nu zo goed als uit. Daarna ging ze bokken, dat doet ze nu ook weer wat minder. Elke keer als ik dat zie vind ik het weer jammer dat ze een manege pony is omdat ze ook in de echte beginners lessen meerijdt. (bij ons mag je zelf kiezen op wie je wilt rijden. Je wordt dus niet ingedeeld!)

Nu het echte probleem, aan het begin deed ze het al: naar binnen komen. Als ik gewoon op de hoefslag reed, kwam ze naar binnen. Drijven en teugels heeft geen zin. Ze houdt d'r hoofd gewoon schuin. Daarbij als ik afwend of een volte maak, loopt ze over haar schouder weg. Ze probeert op alle mogelijke manieren onder het werk uit te komen.
Mijn instructeur zei gisteravond tegen me dat ze nu echt liep te kloten met dat naar binnen komen en dat ik haar even aan moest pakken.
Nu durf ik dit niet zo goed omdat ze nog zo jong is. Ik wil alles rustig aan doen. Natuurlijk ben ik weleens streng en ook consequent, wat dat is heel belangrijk. Maar ik hoop dat er andere manieren zijn.
Het verschilt overigens wel heel erg per les. De ene les doet ze het beter dan de andere.

Misschien dat er Bokkers zijn die dit herkennen of wat tips voor me hebben over hoe ik dit op kan lossen?
Het blijft natuurlijk wel een manege pony.. helaas.

X_Biekeh_X

Re: Jonge (manege) pony loopt weg over schouder en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:21

Als ik jou was zou ik de pony gewoon een beetje strenger aanpakken maar niet te streng natuurlijk.
Je kan er wel niet zoveel aandoen aan gezien er verschillende soorten ruiterd op rijden die allemaal een andere houding en aanpak hebben.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:04

Met losrijden al gelijk duidelijk zijn, buitenteugel er een beetje aan en gelijk reactie op je binnenbeen eisen. Als ze haar hoofd dan verkanteld een kleine ophouding op je binnenteugel en dan gelijk weer ontspannen. Veel overgangen rijden (ook in stap met inrijden, paar passen vooruit, paar passen terug, halthouden en weer weg etc.etc.). Veel slangenvoltes en voltes stappen en zorgen dat ze goed op je been reageert. Houd haar bezig en bij de les. Succes!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 15:31

Pieder schreef:
Met losrijden al gelijk duidelijk zijn, buitenteugel er een beetje aan en gelijk reactie op je binnenbeen eisen. Als ze haar hoofd dan verkanteld een kleine ophouding op je binnenteugel en dan gelijk weer ontspannen. Veel overgangen rijden (ook in stap met inrijden, paar passen vooruit, paar passen terug, halthouden en weer weg etc.etc.). Veel slangenvoltes en voltes stappen en zorgen dat ze goed op je been reageert. Houd haar bezig en bij de les. Succes!

Dankjewel! Hier heb ik wat aan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:37

het buitenvoorbeen blokkeren met teugel en knie/bovenbeen.
kort maar duidelijk even de grens aangeven, en weer ontspannen als de pony alleen al nadenkt over ik wil het wel doen, je kan beter nog keer extra vragen als te lang inwerken.