Paard stelt zich aan of serieus probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paranoide

Paard stelt zich aan of serieus probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:24

Hoi,

Wij hebben sinds november een 'nieuwe' pony op stal staan. Harstikke lief beestje, heeft voorheen M2 dressuur gelopen, kan een leuk sprongetje maken, braaf ook...
In het begin was er niets aan de hand. We reden hem lekker dagelijks en alles ging prima. Na een poosje, (zo ongeveer rond half december) begon hij streken te krijgen. Zomaar uit het niets kon hij steigeren, hij 'schrok' van beenhulpen, werd in een keer bang voor de bakdeur. Dit kwam absoluut uit het niets, er was niets gebeurd tijdens het rijden waardoor we dit gedrag konden verklaren. Op stal was hij ook hartstikke braaf, maar zodra het zadel erop ging sloeg zijn gedrag om. Met behulp van mijn instructrice hebben we dit zo goed als verholpen. Half januari werd hij kreupel en heeft hij een poosje stil gestaan. Eerst zagen we nog een verband tussen zijn kreupelheid en afwijkende gedrag, maar sinds eergisteren rijd ik er weer op, en er is gewoon nog niets veranderd. Alles is zoals voorheen. Hij weigert bijvoorbeeld langs de B te lopen ( er is daar echt niets raars aan de hand, gewoon een binnenbak) vindt zwepen 'opeens' eng, gaat tegen de hand in, etc. Wij hebben hem nogmaals laten nakijken door de dierenarts, maar er is geen lichamelijke verklaring voor. Weten jullie misschien wat er aan de hand is?
Alvast bedankt.

Villanelle

Re: Paard stelt zich aan of serieus probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:25

Hoi, vervelend voor je. Ik zit aan een paar dingen te denken..
Heeft hij wel eerst rustig kunnen wennen aan zijn nieuwe omgeving toen je hem net op stal had of ben je er gelijk mee 'aan het werk' gegaan?
Hoe hebben jullie het in eerste instantie mbv instructrice verholpen?
Zijn zijn rug en zadelligging ook goed nagekeken?
Heb je voldoende afwisseling in het werk? Bijv dressuur, buitenritje, longeren, springen, wandelen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:46

Voor jullie pony vormen jullie en hij en kudde en in een kudde is er een rangorde : een leider en ondergeschikten.
Aanvankelijk heeft hij , als nieuwkomer, de kat uit de boom gekeken en zich onderdanig opgesteld maar schijnbaar ziet hij nu mogelijkheden om de rangorde om te draaien : hij leider en jullie onderdanig.
Jullie zullen moeten beginnen met jullie pony op te voeden zodat hij jullie als leiders erkent en dan is de kans groot dat zijn gedrag zal verdwijnen.
Zoek uit hoe een leider en de ondergeschikten zich gedragen tov elkaar in een kudde.
Van dit gedrag maak je een "zwarte" lijst, dit is het gedrag van de leider tov de andere, dit moeten jullie tov hem doen en mogen jullie niet aanvaarden van hem, maak ook een "witte" lijst dit is het gedrag van een ondergeschikte tov de leider, dit moeten jullie vermijden tov hem en aanmoedigen bij hem.
Doe dit consequent, elke seconde dat je bij hem bent en zolang dat jullie deze pony hebben, corrigeer hem steeds op dezelfde, duidelijke, kordate wijze en beloon hem op een rustige wijze.
Dit zal alle problemen niet onmiddelijk oplossen maar het is wel de enige oplossing die resultaat geeft op lange termijn. Als jullie dit goed doen zal jullie pony leren dat jullie zijn kuddeleider zijn en dat hij jullie kan vertrouwen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:48

Zijn zijn ogen nog goed?

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:04

Pas op, om van alles te proberen. Ga niet iedere keer de confrontatie aan maar, bepaal eerst je strategie. Iets waar jij volledig achter staat en ga dan daar mee aan de slag. Ik denk dat proffesionele hulp daarbij heel belangrijk is.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:41

Het kan ook door het de weersverandering komen! Doordat het zo koud was deze winter worden paarden vaak frisser, en gaan dan gekke dingen doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:47

Eerst gek gedrag en daarna kreupel lopen zal waarschijnlijk met elkaar in verbinding staan en nu zal ze nog steeds het zadel en rijden met pijn verbinden, misschien heeft ze nog steeds pijn of niet maar ze probeert wel wat te vertellen. Klinkt wat zweverig misschien maar alle problemen die we ooit met paarden hebben gehad waren voor 99% terug te voeren op lichamelijk ongemak bij het desbetreffende dier en word je daar heel alert op, ik zou toch maar eens goed blijven observeren en zoeken zodat je eventuele oorzaken weg kunt strepen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:53

Ik ga volledig mee met wat "MarkR" ook al aangaf.
Sommige paarden hebben een stevige leider nodig, en als ze daar beginnen aan te twijfelen dan krijg je idd zo van die problemen zoals jij ze ook beschreven hebt.
Dit is bijna een schoolvoorbeeld voor dit fenomeen.
Dus zoek de fout niet echt bij het paard, maar de fout zit heel waarschijnlijk bij jou.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:39

een paard zal nooit zomaar iets doen , tenzij je er geen controle over hebt..mss wilt ie aangeven dat ie ergens pijn heeft of iets niet fijn vindt?

flashlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:11

Ik denk dat het paard ergens last van heeft.
iets met de rug ofzo.
als ik jullie was zou ik er een osteopaat bij halen.
ik weet er nog wel een voor je.

wij hadden zelf ook wel eens problemen met een paard en nadat de osteopaat er bij geweest is is het een stuk verbetert.

de kreupelheid zou er idd mee inverband kunnen staan maar het kan ook toeval zijn.

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:58

Hartelijk dank voor alle reacties, ik ga eens even kijken of ik er wat mee kan. Vandaag ging het rijden wel redelijk, het lijkt soms met kuren te komen. Aan het weer zal het sowieso niet liggen, dat heeft geen enkele invloed op hem. Pijn is ook hoogstwaarschijnlijk doordat hij geheel is goedgekeurd, ook rontgenolosich, fysio is erbij geweest, hoefsmid, er is niets aan de hand. Dat van die kuddedieren en leiderschap zit wat in, ik ben waarschijnlijk te soft voor hem geweest. Hartelijk dank!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:46

Ligt je zadel goed? kan die last van zijn tanden hebben?

kan het zijn dat hij gewoon veel energie heeft en dat kwijt moet, dat mijne altijd als hij zijn energie niet goed kwijt kan gaat hij ineens overal van 'schrikken'. dus misschien kan die langer in de wei of op de paddock of even losgooien of longeren voor het rijden

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:45

hai
paarden kunnen heel goed associeren, dus het kan best zijn dat hij de eerder pijn die hij had (ookal is het nu over) wel met het zadel/rijden associeert. Hij moet dan weer door ervaring ervan overtuigt worden dat het zadel/rijden geen pijn meer oplevert.
Ik zou er ook niet al te overtuigd van zijn dat het paard de eerste maand op stal zijn echte karakter heeft getoond. Het duurt voor een paard altijd even voordat ze op hun gemak zijn en hun eigen ik weer boven komt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit perse het geval is, maar aangezien jullie elkaar nog niet zolang kennen zou dit ook mogelijk kunnen zijn. Het is moeilijk om in dit soort situaties van een afstand te kunnen zeggen hoe of wat.
Heb je het idee dat het gedrag wat hij vertoont, zoals het bang zijn voor zwepen echt angst is of niet? Wat zegt zijn lichaamstaal?

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:34

Hmhm, ik vind hem nogal moeilijk te peilen. Soms zie ik échte angst in zijn ogen, maar vandaag had hij bijvoorbeeld helemaal geen moeite met een zweep. En het was toch exact dezelfde als gisteren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:36

Veel paarden/pony's hebben pijn door spierproblemen
Helaas worden deze bijna nooit herkend -ook niet door dierenartsen
Hier staat wel wat info op over spierproblemen http://www.happy-athlete.nl