paard stopt en wilt niet meer verder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

paard stopt en wilt niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 03:34

Even kort. Ik woon/werk nu sinds euh.. vandaag als au-pair in londen. De familie waar ik voor werk heeft ook paarden en eentje daarvan ga ik berijden. Deze (c?) pony is al tijden (jaren) niet bereden en schijnt nogal 'lastig' te zijn. Lastig in de zin van dat ze opeens in haar kop haalt dat ze er genoeg van heeft en dan zet ze 'm in de achteruit. En dit is 2 keer gebeurt bij iemand die haar bereed en niet de eigenaresse was en dit werd alleen maar erger toen die ruiter helemaal gefrustreerd werd en de frustratie zo'n beetje over ging op die pony.

Maar ik wil dus niet dezelfde fout maken en vandaar dat ik nu alvast advies vraag voor als 't gebeurt.

Hoe 't precies komt dat ze zo doet is niet helemaal duidelijk. Ze had toen ze haar kochten wel onwijze striemen oid maar ik weet niet precies waar dat van is ik meen van de singel oid (maar dat weet ik niet zeker of ik dat goed begrepen heb)

Maar adviezen zijn van harte welkom!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 03:59

Goed door rijden, tempo houden... Veel figuren rijden....

Pony goed bezig houden, geen tijd geven om zelf te gaan denken.

Maartje1990

Re: paard stopt en wilt niet meer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 04:02

oke en op buitenrit dan?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 04:09

Maartje1990 schreef:
oke en op buitenrit dan?

Zelfde. Figuren rijden ansich zal wat lastig zijn.... maar je kunt zeker aan het voorwaarts neerwaarts werken, zijgangen, ophoudingen.. verzamelen, vertrekken, terug nemen enz enz.

Zou echter eerst eens kijken hoe het paardje in de bak is....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 04:11

ja uiteraard begin ik eerst in de bak! zal de eerste tijd er zelfs eerst maar eens regelmatig (kort) gaan longeren en vertrouwen winnen etc.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 04:52

ik had het met een pony en met een paard die alleen op buitenritten gereden werden. wat ik gedaan heb.. ze hadden alle 2 een andere manier van aanpakken.
de pony liet ik (in stap) een kleine volte maken op de weg en na een tijdje steeds weer dom doen op dezelfde plek en ik dus steeds weer heel geduldig rondjes rijden, gaf ze het op en liep ze gewoon door.

Dit werkte bij het paard ook als ik al onderweg was, echter wou hij niet zonder zn beste vriendinnetje het erf af nadat hij verhuist was en zij dus verkocht.
In het begin ben ik 1x met de eigenaar ernaast gegaan, wat nog gelijd heeft tot een hele redeotoer omdat hij gewoonweg terug wou en hij het van mij niet mocht uiteraard. erna ging het ff beter zolang hij de wei maar niet goed zag... de terugweg had hij er genoeg van en wou toen dwars door het akker met me terug rennen. De keer erna ging ik alleen en kreeg hij de kolder in zn hoofd en ging er als een idioot met mij vandoor, heb alleen de voetgangers kunnen waarschuwen dat ze ff aan de kant moesten gaan, na een paar meter kreeg ik hem weer terug en is hij heel de weg braaf geweest, echter kreeg hem dus steeds niet van het erf af. Ik heb hem toen de eerste keren goed moe gelongeert en ben toen een rondje gaan stappen, na een week was het goed.

Onderweg deed ik hetzelfde als met de pony..al is hij me in het begin 1x zo de greppel in gelopen omdat hij onbestuurbaar was.

verder was het altijd een lief paard, en na een tijdje ging alles prima! ik heb hem ook altijd gereden met een losse teugel (westenpaardje) en kreeg hem zonder dwang naar buiten of ergens heen!

Wat hij wel deed soms als hij merkte dat achteruit lopen niet hielp is stijgeren, echter ook dit deed hij heel zelde!
De pony trapte als je op een andere manier probeerde hem vooruit te krijgen.

iig na wat oefenen zijn ze alle 2 altijd netjes gaan lopen :)

Wat vooral belangrijk is is veel maar ook echt veel gedult

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:21

Eerst maar eens beginnen met longeren, kijken hoe het paardje zich dan gedraagt en op jou reageert. Als je erop gaat, lekker los houden van voren (oftwel, niet meteen in 'de krul') zodat je goed naar voren kan rijden. Lekker tempo houden en paard bezig houden.

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:00

Altijd naar voren rijden, maak niet uit hoe hij loopt , als hij maar loopt.

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:24

Als je op buitenrit bent en hij stopt, draai hem dan om en ga dan achteruit lopen, na een tijdje hebben ze door dat ze toch dezelfde kant op gaan en dan kan je weer gewoon vooruit verder rijden :)
Wat ook belangrijk is, is dat je tempo houdt, constant bezighouden en overgangen rijden. Dan let hij op jou en niet op andere dingen!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:19

Dit heb ik met mijn paard die ik nu heb ook gehad in het begin. Wat ik deed was: Omdraaien en achteruit laten gaan. Want door het naar voren drijven. Als hij achteruit gaat heb je kans dat hij omhoog komt. Mijn paard werd op den duur wel erg heftig, met het omdraaien en achteruit gaan. En ging hij helemaal panish achteruit. Opletten dus, dat het niet te heftig word ;)
Success

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:42

Mijn paard heeft dit ook gehad.. soort van test fase zeg maar, hij probeert t bij iedereen die hij eigenlijk niet kent. Bij mij werkte idd gewoon voorwaarts houden, juist met buitenritten veel bezig zijn met tempowisselingen en zélf het initiatief houden. Als hij dan toch stopt en geen stap zet, om draaien en weer precies het zelfde doen... Vooral veel drijven en wat kwii zegt, oppassen met omhoog komen als 'ie alleen maar achteruit gaat...

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:19

idd wat er gezecht word, goed voorwaarts houden, figuren rijden ect. zodat ie geen tijd heeft voor andere dingen.

zoiets heb ik ook gehad.
maar de mijnes ging me uitproberen, bokken en alles ook stoppen en achteruitgaan naar links terwijl ik rechts vraag dat soort dingen. Bij mij hielp ook goed voorwaarts houden en laten weten dat jij de baas bent,

Nu heeft ie in 2 jaar niet meer gek gedaan =)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:35

Voorwaarts houden werkt idd prima. Maar hoe hou je een paard voorwaarts als hij niet wil? Dus niet reageert op been- of zweephulpen? Dat is wat er ongetwijfeld gebeurt bij de toekomstige rijpony van TS.

Clausie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:42

niet opgeven en toch proberen inderdaad veel overgangen te rijden.. is het je opgevallen dat hij het na iets doet? steeds als je zover bent en die oefening hebt gedaan?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:57

inderdaad zorgen dat die geen tijd heeft om het in zijn hoofd te halen, gewoon lekker bezig houden, en zelf ook met (volle) concentratie rijden.

als die dan toch achteruit gaan zou ik zeggen jij wil achteruit? prima maar dan wel in mijn tempo, en dan 2x zo hard achteruit laten gaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:08

Een paard wat staakt wil iets duidelijk maken. Zorg dus dat jij geduldig en respectvol met het paard omgaat en vooral dat het paard er plezier in heeft en dan denk ik dat je niet eens tegen dit probleem aanloopt.

Mocht het wel gebeuren, gewoon blijven zitten, wachten tot ze weer stilstaat en rustig weer vragen of ze wil gaan stappen. Zorg dat je het beestje niet overvraagt, check even (of laat checken) of het tuig wel goed past en kijk vooral of je het paard nergens in tegenzit. (Een ruiter die stil op het paard zit blokkeert het paard zelf namelijk ook, waardoor hij stil kan gaan staan)

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:00

Voorwaarts rijden, veel figuren rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:09

Clausie3 schreef:
niet opgeven en toch proberen inderdaad veel overgangen te rijden.. is het je opgevallen dat hij het na iets doet? steeds als je zover bent en die oefening hebt gedaan?

gezien (zoals ik al zei) het paard nog niet eens gereden heb, heb ik geen flauw idee!

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

je moet proberen haar goed aan het werk te houden en scherp op je been te krijgen!

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:30

Oh ja en ook veel overgangen en voltes rijden, hierdoor moet ze wel opletten en moet ze op jouw reageren!