Hulpen en hulpmiddelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prospice

Hulpen en hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 02:57

Ik zit met een dilemma en wil daar graag andere meningen over horen. Ik hoop dat meningen van anderen, mij inzicht kunnen geven om dit probleem van meerdere kanten te kunnen bekijken om op basis daarvan een goede keuze te maken. Zelf weet ik het even niet meer.

Mijn paard reageert correct en licht op hulpen. De basis (tact, impuls, nagevelijkheid e.d) is zeer goed voor elkaar, de uitbouw is bevestigd, maar daar werken we hard aan en dat gaat steeds beter. Ik rij zonder hulpmiddelen (sporen, zweep, hulpteugels), omdat ik uit principe vind, dat dit rijtechnische problemen niet oplost en dus geen toegevoegde waarde heeft voor het rijden.

Momenteel ben ik bezig met de zijgangen en loop hierin vast. Ik heb zelf onvoldoende kracht in mijn benen om mijn paard duidelijk aan te geven wat ik van hem verwacht. Daardoor worden deze oefeningen rommelig en daardoor ook verwarrend voor het paard. Op het moment dat het net wel lukt om heel duidelijk en krachtig de hulp te geven, dan laat het paard een correcte oefening zien. Omdat spierkracht altijd al mijn probleem is geweest, geeft mijn instructeur het advies om voor verfijning van mijn beenhulpen toch met een spoortje te gaan rijden.

Ik heb een onafhankelijke zit met stille beenligging, dit is niet mijn probleem, maar meer mijn principe om geen hulpmiddelen in te zetten voor technische problemen.

Dit is ook mijn dilemma. Moet ik nu toch met een hulpmiddel een rijtechnisch probleem oplossen? Is het fair t.o.v. het paard om met een spoortje te rijden, omdat ik anders niet duidelijk genoeg de hulpen kan aangeven? Het probleem ligt immers niet bij hem, maar bij mij.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:53

Ik ben ook niet voor het rijden met hulpmiddelen , maar soms kan het niet anders, heb een aantal paarden die ik train en 1 daarvan rij ik met een spoortje, maar puur voor net het beetje extra en niet zoals ze vaak worden gebruik voor het tempo.
Als ik merk dat de sporen en/of bit in een periode minder gaat dan gaat ook alles er weer af en uit en begin ik weer helemaal terug bij het begin en die momenten worden steeds minder en korter, maar een spoor is opzich niet fout als je hem maar eerlijk gebruikt en idd een onafhankelijke zit hebtt.

Cantheon

Re: Hulpen en hulpmiddelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:47

Een spoortje kan uitstekend worden gebruikt om je hulpen te verfijnen (kijk maar bij de hogere dressuur, daar worden ze ook niet gebruikt om te schoppen). Van correct spoorgebruik heeft je paard geen last, maar je moet inderdaad wel opletten dat je niet standaard je spoor in zijn flanken gaat zetten. maar als je inderdaad een goede stille beenligging hebt, is het het proberen zeker waard. Dan is een spoortje ook een verfijning in plaats van een strafmiddel zoals ze helaas vaak worden gebruikt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:22

Ik ben ook niet voor het gebruiken van hulpmiddelen als hulpteugels. Echter een zweepje of spoortje geeft net wat extra's waardoor je hulp sneller en makkelijker bij je paard doorkomt. Tuurlijk moet je altijd ook zonder je spoortje je paard aan het lopen houden, maar om de hulp te verfijnen of beter te kunnen doorkomen zie ik het kwaad van een spoortje niet in.
Zelf rijd ik vrijwel altijd met spoortje, af en toe haal ik ook mijn spoor eraf om haar ook zonder spoor goed aan het been te houden en ze scherp te houden op het extraatje (de spoor).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:18

Ik ben zelf ook niet van de hulpmiddelen, als het niet lukt is daar een reden voor en dan moet je dat oplossen, niet simpelweg een hulpmiddel erbij pakken.

In jouw geval is het zo dat je gewoon niet genoeg spierkracht hebt, het is niet zo dat je paard ongehoorzaam is en je daarom een spoortje erbij wilt pakken. Jij KUNT gewoonweg niet doorgeven wat je bedoelt.

Je kunt dus je beenspieren gaan trainen of idd een spoortje erbij pakken, en als ie het eenmaal goed aangeleerd heeft kun je die miss ook wel weglaten en zal die op jouw zwakke beentjes ook goed reageren^^

Dit is nou goed gebruik van hulpmiddelen, heel goed Prospice!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:12

Ik denk niet dat je dit met veel kracht hoeft op te lossen. Ik neem aan dat je hem/haar de rest ook niet met veel kracht hebt aangeleerd?
Je kunt het ook heel makkelijk vanaf de grond aanleren. Als je paard dat snapt dan snapt hij het onder de man ook. Als je paard verder zo fijn loopt en alert is, dan moet misschien het" kwartje" even vallen.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:43

Bedankt voor al jullie reacties!!!

Het is idd niet dat mijn paard onwillig is, tegendraads of laks op de hulpen, hij is juist heel alert op wat ik doe en denkt daarin met me mee. Tevens is hij zeer ligt op de hulpen en kan ik bijna alles op mijn zit rijden, benen en handen zijn echt ondersteunend daarin, maar niet leidend.

Het is inderdaad het kwartje wat even moet vallen en ik heb nooit veel kracht gebruikt, maar ik mis nu juiste spierkracht om de hulp duidelijk genoeg te geven, vandaar dat verfijning d.m.v. een spoortje werdt geopperd. Helaas kan ik mijn spierkracht/coordinatie niet trainen, er zal geen verbetering komen. Aanleren vanaf de grond heb ik nog niet aan gedacht, dat is natuurlijk ook een goede oefening. Ik werk regelmatig met een dubbele longe en lange lijnen, dan zal hij dit ook wel qua zijgangen moeten gaan oppakken toch?
Daarbij wil ik voor tijdelijk toch misschien wel een klein spoortje gebruiken, maar wat kunnen jullie me dan aanraden. Ik wil geen scherp spul, alleen iets wat echt als 'aanwijsstokje' gebruikt kan worden. Ze zeggen van knopsporen dat ze het zachtst zijn, maar er gaan ook verhalen dat deze juist behoorlijk inwerken. Wat is een goede variant?
Hoe kan ik ook zo snel mogelijk het spoortje weer overbodig maken? Is het zo als het paard snapt wat ik bedoel, dat ik dan al weer terug kan naar het gewone rijden?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:45

als ik een spoortje gebruik(wat ik bijna niet doe) gebruik in het kleinste knopspoortje wat je maar kunt vinden.
en dat werkt voor mij prima.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:02

Ik heb mijn paard zijgangen geleerd door wijken voor druk door er vlak naast te staan. Ik leg dan mijn hand of vingers tegen haar aan (waar je ook je beenhulp zou geven) en dan wil ik dat ze wegstapt (zijwaarts) Ze moeten het even snappen :)* ; eerst zacht eigenlijk gewoon even prikken met je vingers, reageert ze, stop met prikken, braaf! Reageert ze niet, iets harder enz. Mijn paard reageert nu eigenlijk al als ik wijs. Door jezelf als een soort muur te maken met je armen wijder kan ze perfect voor en achter tegelijk zijwaarts. Ik hoop dat je me een beetje snapt, ik rij western, ik weet niet hoe dat in dressuur heet. Het is een leuke afwisseling en het helpt heel goed onder het zadel.

lizet80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:28

ik zou je ook een klein knopspoortje aanraden.
dit kan zeker geen kwaad als je een stille beenligging hebt.
ik zou zeggen. probeer het en voel jij je er ook beter bij, prima.
is het niks, weg ermee, dan heb je het iig geprobeerd toch?
( :+ en dan ongelofelijk aan de fitnes voor die beenspieren! :P )
succes en we horen wel wat het is geworden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:52

Paardrijden is toch geen krachttraining?
Denk dat je eerder aan techniek moet gaan werken dan op fitnes gaan.
Als je paard goed kan wijken voor druk op zijn hele lichaam ben je al een stap verder, wat ik mijn paarden leer is als ik b.v met een zweep je naar het been wijst dat het dan opgetild word, is heel handig als je erop zit want dan hoef je alleen maar te wijzen waar je wil dat hij wijkt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:30

in principe zijn hulpmiddelen vaak iets waar mensen naar rijken als ze hun paard niet op een andere manier iets duidelijk kunnen maken. De meeste paarden zijn erg gevoelig, ookal denken we soms van niet (maar vaak hebben we dat er zelf onbewust ingetraind). Heb je er al eens over nagedacht om je paard wellicht vanaf de grond duidelijk te maken wat zijwaartse druk op de plek van je kuit betekent? Dat kan heel erg helpen. Zo zit je hem niet eventueel in de weg met je eigen evenwicht en kan je hem snel belonen als hij reageert. De meeste mensen willen alles alleen op hun paard doen en onderschatten de waarde van training naast je paard ;)
In principe reageert een goed getraind paard wat de hulpen snapt uiteindelijk op jouw lichaamshouding en balans. Dus niet op de spoor of zweep.
succes