Bedankt voor al jullie reacties!!!
Het is idd niet dat mijn paard onwillig is, tegendraads of laks op de hulpen, hij is juist heel alert op wat ik doe en denkt daarin met me mee. Tevens is hij zeer ligt op de hulpen en kan ik bijna alles op mijn zit rijden, benen en handen zijn echt ondersteunend daarin, maar niet leidend.
Het is inderdaad het kwartje wat even moet vallen en ik heb nooit veel kracht gebruikt, maar ik mis nu juiste spierkracht om de hulp duidelijk genoeg te geven, vandaar dat verfijning d.m.v. een spoortje werdt geopperd. Helaas kan ik mijn spierkracht/coordinatie niet trainen, er zal geen verbetering komen. Aanleren vanaf de grond heb ik nog niet aan gedacht, dat is natuurlijk ook een goede oefening. Ik werk regelmatig met een dubbele longe en lange lijnen, dan zal hij dit ook wel qua zijgangen moeten gaan oppakken toch?
Daarbij wil ik voor tijdelijk toch misschien wel een klein spoortje gebruiken, maar wat kunnen jullie me dan aanraden. Ik wil geen scherp spul, alleen iets wat echt als 'aanwijsstokje' gebruikt kan worden. Ze zeggen van knopsporen dat ze het zachtst zijn, maar er gaan ook verhalen dat deze juist behoorlijk inwerken. Wat is een goede variant?
Hoe kan ik ook zo snel mogelijk het spoortje weer overbodig maken? Is het zo als het paard snapt wat ik bedoel, dat ik dan al weer terug kan naar het gewone rijden?