tanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barb12

tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:12

Ik ben inmiddels fijn aan het rijden op mijn nieuwe jonge merrie (4jaar) maar met wisselend resultaat. Op het moment zijn er 2 problemen;
1. Ik denk dat ze moeite heeft met haar tanden ivm het wisselen. Ze kanteld haar hoofd erg en is erg onrustig met haar hoofd. Wat denken jullie; Gewoon negeren en doorrijden of wachten met rijden tot ze weer even klaar is met wisselen?
2. Ze is niet erg voorwaards op het been bijvoorbeeld met aangallopperen maar reageerd erg paniekerig op de kleinste aanraking met het zweepje. Klein spoortje gebruiken?

noekje

Re: tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:15

Wanneer is de tandarts voor het laatst langs geweest? Het kan aan de wisseling liggen, maar bij jonge paarden komen ook vaak wolfskiezen/haken voor.

Sporen zou ik er niet direct bijpakken. Dit is het probleem meer uitstellen, na een tijd zal ze hier ook niet meer zo goed op reageren. Ik zou wat meer aan de gang gaan met zit en stemhulpen.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:21

Ze is 25januari helemaal nagekeken. Er waren toen geen bijzonderheden behalve dat ze fijn aan het wisselen is. Ik heb haar wel op de lijst staan voor als de tandarts in april toch op stal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:28

Tijdje bitloos rijden. Heb ik ook gedaan met mijn merrie. Ideale oplossing (voor mij dan) :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:33

tanden zou idd kunnen, maar das iets dat je vrij makkelijk kan laten controleren hé, even de tadarts erbij roepen moet toch af en toe eens nagekeken worden.
Wat het niet goed voorwaarts betreft ,das iets dat appart bekeken moet worden, normaal zou een jong dier wel goed voorwaarts moeten zijn, kan idd een ziekte symtoom zijn, maar kan ook één of ander tekort zijn via de voeding, kan ook het niet begrijpen van de vragen zijn, of het niet gerust voelen, er zijn nog mogelijkheden dus das even uitzoeken.
Het wegspringen voor zweepgebruik, dat kan je door grondwerk, vertrouwen opbouwen, elkaar respecteren, leidersrol heel duidelijk stellen, oplossen.
Verder ook desensybiliseren, grondwerk , voorwaarts, stoppen, achterwaarts, wijken voor druk, nageeflijk maken, laterale buiging, voorhand verplaatsen, achterhand verplaatsen, ..... das allemaal echt basistraining, dit kan dus al gedaan worden voor er een ruiter opstapt, dan onder het zadel ditzelfde verder uitbouwen en afwerken

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:22

Ik zou gewoon doorrijden en spoortje gebruiken. Als het echt erg is kun je misschien beter even bitloos gaan rijden . Succes !

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:33

als ze het hoofd zo kantelt en onrustig met haar hoofd is wijst toch vaak wel op gebitsproblemen.. :o
ik zou er zeker rekening mee houden en geen spoortje gaan gebruiken. even goed het wisselen in de gaten
houden.

Cardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:27

Absoluut niet beginnen met een spoortje! Die zijn er om de hulpen te verfijnen, niet om te zorgen dat jij je paardje voorwaarts kan houden!
Probeer duidelijk been te geven. Je geeft been, geen reactie? Nog een keer duidelijk. Weer geen reactie, nog strenger worden. Let er ook op dat je niet constant been aan het geven bent in de galop, dan reageert je paard er na een tijdje niet goed meer op :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:42

Het kan ook zijn dat ze wolftandjes heeft, daardoor gaan ze ook vaak kantelen met hun hoofd. En nee zou niet zo snel met spoortje rijden maar zorgen dat ze op je kuit (niet je hak) reageerd. Dus kuit aandrukken, niet reageren is tikje met de zweep, en zo maar doorgaan.

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:14

Wolfstandjes heeft ze nog niet. Moet zeggen dat het gister alweer veel beter ging. Er lag ook een dop van een kies in haar voerbak dus ik denk dat dat dwars heeft gezeten. Zweep is echt geen optie omdat mevrouw bij de minste aanraking van de zweep volledig door het lint gaat. Spoortje heb ik ook nog niet geprobeerd hoor. Ben nu veel bezig met overgangen rijden. Dit gaat de ene dag beter dan de andere maar dat heb je met een jong paard. Verder werken we veel aan de balans door het rijden van rechte lijnen op de tweede hoefslag zodat ze minder aan de wand blijft plakken. Bij overgang stap draf beloon ik uitbundig als ze vlot vertrekt. Meer kunnen we nu niet doen denk ik.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:31

bitloos rijden!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:33

Heb je les?

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:25

Lotte1990 schreef:
Heb je les?

Uiteraard!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:21

Barb12 schreef:
Lotte1990 schreef:
Heb je les?

Uiteraard!

Wat zegt je instructie over je problemen?