buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrlooott

buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:17

Hey, ik heb een schat van een paard,
een dravertje, merrie, 9 jaar
Ik zou er ook graag mee buiten gaan.
In stap is alles nog ok, dan ga ik met lange teugel zelfs.
maar als ik in draf wil gaan gaat ze meteen beginnen rennen & krijg ik haar amper terug.
als ik achter een ander paard ga gaat dit wel, maar toch probeert ze om deze voor te steken.
De vorige eigenaar zei dat ik een pessoa bit moest insteken.
Maar ik rij haar altijd met een rubbere bitje, en om dan ineens een pessoa bit in te steken, daar ben ik niet voor.
Ik heb er zelf ook nog nooit mee gereden dus nog een rede waarom ik dit niet zou doen.
Hoe kan ik haar laten weten dat buiten zijn niet coursen betekent?
x

Ki_wi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:33

ik zou een pessoa bitje ook niet doen dat is wel een hele overgang van rubber. Ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen en zelf heel rustig blijven, telkens terug nemen en belonen als het goed gaat. denk dat je het echt eerder moet zoeken in oefening dan in hulpstukken...

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:40

Ki_wi schreef:
ik zou een pessoa bitje ook niet doen dat is wel een hele overgang van rubber. Ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen en zelf heel rustig blijven, telkens terug nemen en belonen als het goed gaat. denk dat je het echt eerder moet zoeken in oefening dan in hulpstukken...

ze neemt vaak het bitje vast :s waardoor er echt geen mogelijkheid is om haar terug te nemen!
het zal toch veel oefenen worden, hoop dat ik ooit eens een rustige buitenrit kan maken :) met ook een klein rustig drafje erbij :)

driebergen

Re: buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:41

aan 1 teugel terugnemen en niet aan 2.
kan ze de teugel nauwelijks vastpakken.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:44

Mijn merrie pakte vroeger tijdens buitenritten ook altijd het bit vast in galop. Gevolg: gevaarlijke situaties in het verkeer! Ik heb een rolletjes bit gekregen met koper. Ze pakt hem niet meer vast (kan niet dan gaan de onderdeeltjes rollen vandaar rolletjesbit) maar speelt er lekker mee en we kunnen veilige buitenritjes maken, Zij blij en ik blij :D

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:03

mirka1994 schreef:
Mijn merrie pakte vroeger tijdens buitenritten ook altijd het bit vast in galop. Gevolg: gevaarlijke situaties in het verkeer! Ik heb een rolletjes bit gekregen met koper. Ze pakt hem niet meer vast (kan niet dan gaan de onderdeeltjes rollen vandaar rolletjesbit) maar speelt er lekker mee en we kunnen veilige buitenritjes maken, Zij blij en ik blij :D

ik heb ook een D-trens met rolletjes, dan neemt ze het idd niet vast, maar toch crost ze er nog vandoor!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:11

Eerst jouw rijtechniek meer oefenen, dus les volgen, liefst privéles.
en met je paard leren laten nageven (let op dit is niet hetzelfde als aan de teugel lopen), dan laterale (zijwaartse) buiging, wijken voor druk, achterwaarts, stoppen zonder druk op de teugels, uiteraard ook de 3 gangen v/h paard, en natuurlijk heel veel grondwerk.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:45

Op zich is het niet gek dat ze hard gaat draven, ze is tenslotte draver geweest. Daar is op getraind om alleen maar hard te draven. Ik weet niet hoe lang je haar al hebt, en hoe lang ze uit de draverij is.. maar goede hulp is zeker wel gewenst.
Ook om je eigen kunnen te verbeteren, het is tenslotte voor jou ook wel erg handig om een rem te hebben ;) . Succes!

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:00

Heb ook een draver X trekpaard, die gaat er nooit echt vandoor maar
gaat soms veel te hard:S
ze weet inmiddels hoe hard je een bocht kan nemen...
en dat is best eng...
als ik alleen rij met haar is er geen probleem... wel hard maar niet stress ofzo.. zijn we met meer is het altijd racen
dan wil ze voorop en dan is het goed... loopt ze 2de of erger is ze niet te houden, loopt de te drukken, happen, bokken en meer van die ongein:S
ze houd wel rekening met me, maar wil het wel eens perongeluk vergeten dat ik ook mee ben:S

maar sinds ik alleen rijd gaat het prima.
ik heb over het 1ste rondje 4 uur gedaan (rondje waar we normaal 20 minuutjes over doen) ze stond steeds stil en we hebben een heel klein stukje gedraaft... ik durfte eerst geen eens te galoperen vanwege het vele bokken. nu galopeer ik best veel en zelfs in rengalop met de losse teugel... rustig aan beginnen en desnoods een rondje alleen stappen:D of 1 drafje op een open stuk... dan kan er weinig misgaan... let er wel op dat dravers zeer graag willen lopen... probeer ze ook het woord HO te leren... of als je je hand op de schoft zet dat ze langzamer gaat... werkt ook goed!!!

Succes!!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:28

Ik heb ook een draver die graag hard draaft op buitenrit. Vooral in de winter is ze erg fris. Ik stap dan ook voornamelijk.
Ga ik draven, 10 passen gaan prima, en dan gaat ze versnellen. Gelijk terugnemen, VOORdat ze gaat versnellen. Terug in stap. teugel losser. Dan weer oppakken, rustig aan weer aandraven. 10 passen en weer terug.
Ik ben nu 5 jaar verder en de winters blijven moeilijk, maar zomers kan ik aan een los teugeltje het hele rondje doen in stap, draf EN galop.
Veel succes!

ps,
Mir_horses schreef:
Op zich is het niet gek dat ze hard gaat draven, ze is tenslotte draver geweest.
Dit klopt natuurlijk niet, een draver is een draver. Hij kan nooit een draver geweest zijn. Een draver is nl. een ras ;)
(wist ik vroeger ook niet hoor, voordat ik zelf een draver had..) :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:30

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:38

Ik vind trouwens dat je een leuke draver hebt, (heb je topic even bekeken en het filmpje) doe je hartstikke netjes!! :) TOP!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:12

Doe naast je hoofdstel ook een halster om. Oefen dit eerst in de bak en als ze er goed op reageert kun je naar buiten. Als je een paard terugneemt in de mond kan dat pijnprikkels geven waardoor ze nog harder willen rennen, denk ook dat jouw paardje daarom het bit vastpakt.
Als je dan nog een halster hebt, kun je precies dezelfde hulp geven, maar zonder pijnprikkel (ja als je hard genoeg trekt kan dat natuurlijk als nog, maar dat is dan ook niet de bedoeling) en het halster kan ze ook niet vastpakken;)

Daarbij ook niet in je handen blijven hangen, terugtrekken en weer los, terugtrekken en weer los. Ze gaan namelijk zachter op het loslaten, niet op het terugtrekken;) (Bedoel natuurlijk niet echt 'trekken hè;) )