Kauwen op het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Kauwen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:54

Mijn merrie die kauwt nogal graag erg op het bit, als we aan het rijden zijn dan doet ze het soms als ze iets moeilijk vind en dan doet ze dan ook met een beetje trekken tegelijk, maar als ik haar teugels loslaat om gewoon uit te stappen of tussendoor even te stappen dan blijft ze maar kauwen op het bit. Soms heb ik het idee dat ze dat doet omdat ze jeuk heeft onder het hoofdstel en door te kauwen schuurt dat een beetje en dat is natuurlijk lekker.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en weten waarom ze het doet.

Ik heb een filmpje gemaakt, dit was dat ik klaar was en afstap om te gaan uitstappen.

http://www.youtube.com/watch?v=dt2SR5otibY
http://www.youtube.com/watch?v=cw-yParOz-I

Hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat het precies is, en of het erg is?
Laatst bijgewerkt door aira2005 op 16-02-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Kauwen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:04

je video's zijn privé, zijn dus niet te bekijken...Misschien kun je ze op youtube zetten?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 16:04

Thnx was al bezig haha!

Edit: Als het goed is kan je ze nu bekijken!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 17:40

Niemand?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:57

ok, nu doen ze het! Wat de filmpjes laten zien is een paard dat na inspanning gewoon wat speelt met het bit, meer niet. Ze doet het niet overdreven, doet haar mond niet open, steekt geen tong uit.... Lijkt mij dat ze gewoon even de druk van de teugels tijdens het rijden wil laten afvloeien.

Houdt ze tijdens het rijden wel mooi haar mond stil? Wordt ze sterk of gaat ze in tegen jouw teugelhulpen?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 18:44

Rijerijerije schreef:
ok, nu doen ze het! Wat de filmpjes laten zien is een paard dat na inspanning gewoon wat speelt met het bit, meer niet. Ze doet het niet overdreven, doet haar mond niet open, steekt geen tong uit.... Lijkt mij dat ze gewoon even de druk van de teugels tijdens het rijden wil laten afvloeien.

Houdt ze tijdens het rijden wel mooi haar mond stil? Wordt ze sterk of gaat ze in tegen jouw teugelhulpen?

Merendeels tijdens het rijden houd ze haar mond gewoon lekker stil. Ze maakt zich alleen erg sterk als ze wat eng vind en dan neem ik meer druk op de teugels, daarna als zij weer rustig is laat ik ook weer los en dan gaat ze ook meestal even kauwen, en als ze dingen moeilijk vind bijvoorbeeld een volte van 10 meter dan moet je haar rug wat meer oprekken aan 1 kant natuurlijk.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:48

Ik vind dit er ook niet erg uitzien. Ik ken paarden die precies ditzelfde doen, vooral na het rijden! Waarschijnlijk dus om de reden die Rijerijerije verteld.

Perrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:54

Kauwen op het bit is niet erg.
Ik heb het na gevraagt aan mijn instructeur. Hij vertelde dat zijn paard ook op zin bit bijt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:09

Bedankt voor de reacties! Oke het is eigenlijk dus gewoon voor haar ontspanning. Gelukkig maar :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:16

Ziet er in mijn ogen ook niet heel erg uit, ik persoonlijk zou wel de sperrriem eraf halen.
Misschien kun je tussen het rijden wat meer ontspanning geven waardoor het kauwen na het rijden ook minder is, schud ze ook vaak zo met het hoofd??

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:34

midgie schreef:
Ziet er in mijn ogen ook niet heel erg uit, ik persoonlijk zou wel de sperrriem eraf halen.
Misschien kun je tussen het rijden wat meer ontspanning geven waardoor het kauwen na het rijden ook minder is, schud ze ook vaak zo met het hoofd??

Ze schud soms met haar hoofd maar dat doet ze als ik haar ontspanning geef en dan schud ze omdat dat hoofstel dan jeukt daar lijkt het in ieder geval op.
Tussendoor geef ik vaak al wat ontspanning hoor, merk dat ze daarna dan weer ff wat ontspannender word!
Waarom zou je die sperriem eraf halen? Heb hem niet super strak maar geeft wel steun.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:44

Schudde doen ze vaak als de spieren vermoeid zijn, van b.v een wat moeilijkere oefening of te lang een oefening moeten volhouden, vandaar dat ik vroeg doet ze dit vaak, dan kun je misschien je training erop aan passen en korte stukjes vragen en dan weer even lange teugel.
Wat voor steun geeft een sperriem dan?

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 19:46

Nou mevrouw kan nog al eens bang ergens voor zijn en schiet ze weg en kan dan sterk worden, ik denk als ik die sperriem er niet om heb dat ze haar mond open doet en er veel harder vandoor gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:21

Misschien eens proberen, denk niet dat de sperriem veel kan doen bij weg schieten, dat ze dan de mond open doet is misschien een teken dat ze een pijn prikkel krijgt van het bit , misschien juist beter dan zonder te rijden zodat ze juist haar mond open kan doen als er teveel druk op het bit komt en misschien juist minder wegschiet dan , maar denk dat je daar voor meer op techniek moet gaan trainen om die weg schiet momenten minder te maken.
Dat ligt echt bij jou eigen rijkunsten.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:25

midgie schreef:
Misschien eens proberen, denk niet dat de sperriem veel kan doen bij weg schieten, dat ze dan de mond open doet is misschien een teken dat ze een pijn prikkel krijgt van het bit , misschien juist beter dan zonder te rijden zodat ze juist haar mond open kan doen als er teveel druk op het bit komt en misschien juist minder wegschiet dan , maar denk dat je daar voor meer op techniek moet gaan trainen om die weg schiet momenten minder te maken.
Dat ligt echt bij jou eigen rijkunsten.

Dat wegschieten valt op dit moment erg mee, maar ik had zelf het idee dat het dan erger zou worden, ik kan haar nu prima houden schiet opzij en we gaan verder (is trouwens alleen in het begin) en zo hard trek ik dan niet want dat schiet toch niet op, houd alleen meer druk. Maar goed ik had het over kauwen aan het bit en niet de sperriem, want denk niet dat dat ermee te maken heeft.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:47

Het is niet erg
ze probeert aleen met haar tong over heen te komen wij hebben ook zulke paarden op stal staan die het doen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:02

meagen schreef:
Het is niet erg
ze probeert aleen met haar tong over heen te komen wij hebben ook zulke paarden op stal staan die het doen

Op zich geeft dat al aan dat er iets niet fijn in de mond is natuurlijk.
Maar wat, Gebit? Bit? Ruiterhand? zijn allemaal dingen die gecontroleerd kunnen worden en misschien ook al zijn.

Maar kan ook heel goed zijn dat ze na het rijden helemaal ontspant, misschien kun je na het rijden gelijk de sperriem los maken, zodat ze kan geeuwen, dus haar mond helemaal open kan doen en dan minder kauwt daardoor, ga dingen onderzoeken.
Is echt heel moeilijk om dit via het inet te ontdekken, wij zien jou niet rijden en zien niet of het paard zich onder het rijden ontspant enz enz, wat zegt b.v je instructrice ??

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:06

midgie schreef:
meagen schreef:
Het is niet erg

Op zich geeft dat al aan dat er iets niet fijn in de mond is natuurlijk.
Maar wat, Gebit? Bit? Ruiterhand? zijn allemaal dingen die gecontroleerd kunnen worden en misschien ook al zijn.

Maar kan ook heel goed zijn dat ze na het rijden helemaal ontspant, misschien kun je na het rijden gelijk de sperriem los maken, zodat ze kan geeuwen, dus haar mond helemaal open kan doen en dan minder kauwt daardoor, ga dingen onderzoeken.
Is echt heel moeilijk om dit via het inet te ontdekken, wij zien jou niet rijden en zien niet of het paard zich onder het rijden ontspant enz enz, wat zegt b.v je instructrice ??

Vandaag heeft ze wel voor het eerst gegaapt nadat ik haar had afgezadeld. Ik krijg heel vaak complimenten over dat ik een stille hand heb, dus denk niet dat het daar aan ligt. Tanden zijn nagekeken en ze had een haak aan 1 kant. Ze moet wel wat meer stelling gaan nemen nu, daar zijn we op aan het trainen, dus ook met kleinere voltes enzo, dus kan zijn dat ze het gewoon moeilijk vind.

alexmeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:48

Als wij onze mond dichthouden zonder te veel beweging maken wij speeksel aan.
Als je je paard rijdt, en waarschijnlijk is dat ook met constante teugel.. en je stapt er vanaf, dan gaat ie gewoon even kauwen,
als teken van gho ben er weer klaar mee. niets ergs,
als je paard graag speelt met een bit,
is een dubbelgebroken bit de oplossing !