Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:47

Beste mede-bokkers,

Nu heb ik toch een vraag.
Wat is de betekenis als een paard loopt te schuimen tijdens of na het rijden als die 't bit in heeft?
Teken van ontspanning dacht ik, maar laatst hoorde ik iemand zeggen dat dit helemaal niet goed is? En het paard allemaal maar in de weg zit ..

Jullie bokkers weten hier vast meer van!

:evaw:

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Een paard dat schuimt .. Hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:52

Teken van ontspanning ja?
Nou volgens mij is het toch iets heel anders.
Volgens mij is het zo, dat als een paard hard "werkt"
dan komt er net als bij ons, gewoon natuurlijke speeksel vrij.
Dat speeksel, kan er op een of andere manier niet uit. en kan ook niet worden doorgeslikt, want het paard heeft een bit in, en onder het werk, is daar geen mogenlijkheid voor.
Wat er dan gebeurd is, dat het gaat schuimen. En Voila, u heeft een schuimend paard.
Het is dus eigenlijk een teken van hard werken. Maar ook een teken dat het paard het lekker moeilijk heeft met een bit..

Vraag Arabesk maar eens :D

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:00

Ik heb altijd geleerd als een paard kwijlt dat hij gespannen is en als hij schuimt ontspannen is.

Mijn paard schuimt ook redelijk.. maar heeft hier erg last van en wil het steeds afvegen aan zijn borst, niet erg fijn met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:57

Afbeelding

Na even grondwerk/VD'en .. Natuurlijk geen extreme schuimlaag maar het is wel duidelijk denk ik .. Heeft dit dan een andere betekenis dan tijdens het rijden? (dit komt gewoon van het kauwen neem ik aan).

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:12

volgens mij is het goed hoor, idd teken van ontspanning, het is iig niet slecht voor je paard!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:13

Mijn paard kan schuimen als ze ontspannen is en hard werkt, maar ook als ze tegendraads en/of gestresst is. Meestal schuimt ze niet (scheelt weer een witte veeg op m'n jas na het rijden :x ).

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:16

de mijne schuimt meestal ook niet (a')

maar ik merk wel, als ie schuimt dan loopt ie lekker ontspannen en als ie gespannen loopt dan schuimt ie niet.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:21

ik merk wel dat als ie schuimt dat ie dan ontspannen is, en als ie niet schuimt is ie gespannen

maroucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:55

Ik heb ook geleerd dat schuimen (meestal) uit ontspanning is en kwijlen niet goed is. Meestal dus problemen uit de mond of van het bit.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:12

boytju2 schreef:
ik merk wel dat als ie schuimt dat ie dan ontspannen is, en als ie niet schuimt is ie gespannen

precies, zo is het bij mij ook. Daarbij maak ik wel een onderscheid tussen schuimen (ontspanning) en kwijlen (spanning). Schuimen doet de mijne als hij super in aanleuning gaat en zijn rug helemaal door laat swingen. Doet hij dat niet, dan schuimt hij ook niet. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:18

Schuimen is gewoon een teken van ontspanning. Dat niet kunnen slikken met het bit enz. geloof ik nog steeds niks van. Mijn paard kan ook wortelen eten met bit in. »Ik hoef hier geen reacties op van Abaresk (aanhangers) want dat heeft toch geen zin.

Een paard kauwt op het bit, op het moment dat hij fijn in aanspanning/ontspanning loopt, zijn rug naar boven brengt en hierdoor fijn nageeflijk loopt. En van het kauwen komt schuim, dus positief want je paard is op dat moment los in zijn lijf en ontspannen in aanspanning aan het werk.

Ik heb ook wel eens paarden gereden die een kant om heel fijn los zijn, en de andere kant om heel stug. Het schuim is dan ook alleen zichtbaar aan de kant waar het paard wel het bit kan loslaten om te kauwen en na te geven.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:18

boytju2 schreef:

hier ook zo :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:21

Dit is weer zo'n eeuwige discussie..
Ik ben gewoon van mening dat een paar schuimt als hij ontspannen is en zich goed voelt. Want ook zonder bit als ze aan het werk zijn (longeren, vd of gewoon rennen in de wei) schuimen ze. Sommige paarden gaan wat kauwen met de mond, of wat likken en anderen krijgen gewoon zo schuim.
Toch heb je altijd een aantal mensen die zweren dat het slecht is, dat het aan het bit/manier van rijden ligt enzo.

[RT-P] Niet schuimen op bit, wel ontspannen....
Laatst bijgewerkt door Naranga op 14-02-10 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:21

Mijn paard is wel ontspannen maar schuimt absoluut niet. Nooit gedaan eigenlijk. Dit verschilt per paard :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:34

Bij dravers doen ze tegenwoordig zout in de mond. Gaan ze ook van schuimen, met als fabel "dat ze dan zachter worden in de mond" _O- Werkt ook wel, als zo'n maloot er achter met zijn volle gewicht aan de leidsels hangt. Dan helpt zout echt niet.
Je krijgt het die gasten niet aan het verstand dat een paard wat in de mond schuimt ontspannen is en het bit dan ook beter aanneemt. Met dat zout belazeren ze zich zelf alleen maar. Maar ja, iemand had gehoort dat.....

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:02

Schuim komt van het harde werken, dit kan inderdaad zijn als hij goed aan het werk komt of totaal tegendraads is. Beide kan hard werken zijn namelijk! ;)

Mijn vriendin ziet het altijd als een goed teken, dan kijkt ze wel naar hoe het paard aanvoelt!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:44

Juangi schreef:
Mijn paard is wel ontspannen maar schuimt absoluut niet. Nooit gedaan eigenlijk. Dit verschilt per paard :)

pris; toen ik op silver reed schuimde zei tog ook wel behoorlijk hoor!
maar jij rijdt haar wel anders dan dat ik haar rijdt ;$
en met mennen schuimt ze ook =)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:57

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:59

had m heirboven ook al gelinkt :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:09

Carla5111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:30

mijn paard kwijlt als hij net het bit in heeft, dat komt volgens mij door het koper in het bit. Als ze fijn ontspannen loopt gaat ze schuimen, als ze niet fijn het bit aanneemt dan schuimt ze helemaal niet. Mijn vorige paard overigens schuimde altijd en heel veel!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:37

Nou er word wel is gezegt dat een paard niet kan slikken met een bit in.. En dat het bit zorgt voor speeksel productie omdat dat automatisch is, iets in mond speekselen.. Nou dat klopt, komt iets in je mond maak je meer speeksel aan..

Maar dat ze dan niet kunnen slikken en daardoor gaan schuimen.. Ach kom toch is zeg, een paard maakt tijdens het eten veeeeeeeeeeel meer speeksel aan dan dat schuimlaagje op de mond hoor..
Dus dat is gewoon niet waar..

Maar vaak is het een teken van ontspanning inderdaad :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:55

Ik rijd bitloos, mijn paard schuimt ook af en toe, dat heeft volgens mij iets met eiwitten te maken. Maar slierten, die heeft hij alleen als hij te diep loopt, heel even, meteen een sliert. Een paard kan met bit best slikken. Hij krijgt er moeite mee als hij te diep moet lopen, teveel ik de krul moet. Probeer zelf eens met de kin op je borst te slikken. Dan voel je het.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:01

Mijn paard schuimd soms al voor dat ik erop zit :Y)
Dus heeft niet altijd met werken te maken...

Eigenlijk is mijn paard altijd wel ontspannen.
Dat is geen stress kikker, hij doet ook altijd stinkend zijn best, dus heb ook nooit "ruzie". (dus ook eigenlijk bijna nooit stress)

Alleen als ie iets ziet of hoord wat ie niet kan plaatsen, dan wil hij nog wel eens iets stressen, maar hij kwijlt dan nooit.
En zijn schuimen word dan ook niet minder.

Roxy_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:40

sommige zeggen dat het komt door een te dik bit, en sommige zeggen dat het door ontspanning komt, ik zou het zelf niet weten := had hier ook een topic over...