Fáfnir aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Fáfnir aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:02

Allereerst, ik merk dat mijn houding slecht is, ik merkte dat al tijdens het rijden, de laatste tijd, maar dat het zoooooo erg was... :o ;( Dat had ik niet verwacht.

Ga weer lessen zeer binnenkort, ik hoop deze week weer, dat is een tijd minder geweest vanwege de vorst, toen Fáf zijn vakantie, en toen nog steeds en alweer vorst....

Maar buiten dat mijn houding serieus bagger is, vind ik mijn paardje lekker lopen, maar wil weleens wat horen van iemand anders verder.

Dus brand los.....

Afbeelding
eerst een stapje.

Afbeelding
Ik weet wel waardoor ik zo in elkaar zak, dat komt omdat hij zulke grooooooooote stappen maak, en ik zo dus kennelijk makkelijker meekom, als ik rechtop ga zitten, raakt ie helemaal van de rel, want dat is anders... :(:) IS geen excuus uiteraard, want ik ga er vreselijk hard aan werken.
Afbeelding

Afbeelding
zijn stappen zijn echt serieus groooooooot

Dan een töltje
ietswat spanning nog in het begin.
Afbeelding

Afbeelding
komt iets lager, word wel sneller lateraal dan

Dan tölt met wat gewichten om zijn voorbenen, mag iets meer gaan zitten, maar ik ben hier al heel blij mee
Afbeelding

Afbeelding
wat snellere tölt.

Nou, brand los dan maar.

Oja tis een ijslander, dus ik llijk wel wat groot voor sommige, maar dat is normaal voor op een ijs, faf is 1.45 ongeveer, en GEEN kinderpony... ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:04

Ik kan niet veel rijtechnish commentaar geven, maar wat een leuke pony! :+:

En je geeft het zelf al aan: de rug rechten. ;)

SpeedyLove

Re: Fáfnir aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:06

Je moet wat rechter op zitten zoals je zelf al aan geeft. Voor je kijken en hakken uitdrukken, voor de rest super leuk dier, gave kleur!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:12

Ik heb het idee dat het zadel wat klein is voor jouw bibs?
Verder, jij kunt idd nog wat beteren aan je houding. Maar je ging al les nemen dus dat komt goed :)
Hoezo gewichten aan de hoeven? Nog een vraagje, op de tölt foto's zie ik een gespannen paard, hoezo lopen veel töltende paarden met hun hoofd zo geheven?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:19

Ik zou de gewichten nog maar even aflaten, je paard geeft duidelijk aan nog niet toe te zijn aan én oprichting,én knieactie én zuiver tölten.
Hij drukt behoorlijk zijn rug en hals uit dus ik zou eerst gaan werken aan zijn achterhand, daarnaast gooi jij bewust of onbewust je gewicht behóórlijk naar achteren, als je goed kijkt zie je dat hij dat niet fijn vindt.
Concentreer je voorlopig op lange stukken op een goede oprichting zonder protest en kleine stukjes tölt in een tempo waarin je paard zich lekker voelt.
Blijf daarnaast goed zijn achterhandspieren trainen en hem soepel houden door dressuurmatig trainen.
Je houding is in draf niet heel dramatisch, zeker omdat hij waarschijnlijk snel lateraal wordt?
Wel een punt van aandacht maar imo zijn je tölt problemen nu prioriteit, hoe oud is je paard trouwens?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:23

Oei, Tries. := Jammer dat je zo in elkaar zakt. Ik heb het idee dat je iets te ver achterop je zadel zit, waardoor je je bekken ook niet lekker kan kantelen. Let erop dat je niet voorover gaat vallen, Fáfnir doet dat namelijk ook op dat moment. Kijk maar eens naar de foto's. En op die laatste töltfoto hang je juist weer naar achter. Probeer je balans in het diepste punt van het zadel te vinden en hou je hoofd rechtop. Als je teveel naar beneden kijkt zal de rest van je bovenlijf ook naar voren gaan.

Fáf heeft een ruime draf, zo te zien! Gebruik die ook om lekker te ontspannen tussen het töltwerk door. Wat hierboven gezegd wordt over gewichten zou ik me niet druk om maken. Je zegt dat hij nog meer moet gaan zitten in de tölt. Je zal zien dat als je aan je eigen houding gaat werken die tölt ook beter zal gaan. :j

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:28

Nou Imre, op de foto met gewichten zie ik toch echt een paard wat protesteerd,rug compleet wegdrukt en onderhals aan het kweken is, het lijkt me daarom slim om nog even niet die gewichten eraan te hangen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:32

Maar dat is een basisprobleem, Manon, heeft niets met de gewichten te maken. Dat is meer wat ik wilde zeggen. Een keertje wat meer gewicht aan de voorkant verandert daar niets aan.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:37

Ja achterop het zadel schuiven is het probleem inderdaad, dat komt weer door die grote lange stappen, ik wordt helemaal naar achter gegooid en vind het moeilijk om in het midden te blijven zitten.
Dat is een goed puntje voor mijn volgende lessen.

Ik probeer hem in tölt ook meer naar beneden te rijden, is moeilijk want hij valt in de bak dan snel in draf, langs de weg rechtdoor tölt hij heel makkelijk nageeftlijk en laag.

Afbeelding
Dit was ook een paar stappen voordat ie toch in draf viel.

Ik doe de gewichtjes om hem te stimuleren wat ruimere passen met zijn voorbenen te maken, het is een vijfganger, en wordt anders vrij snel lateraal.
Dit werkt juist goed bij hem, ik voel een heel verschil, al is het in tölt weer moeilijker, en helemaal in tölt in de bak.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:41

Fáf is 12 trouwens, en heeft een hele geschiedenis, daarom ben ik nu blij, hij loopt al geweldig goed nu, voor een paard wat er met iedereen op zijn rug stuurloos en remloos in rentelgang overal doorheen ervandoor ging.

dat was 6 jaar geleden en er is een hoop veranderd in zijn koppie.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:44

Zijn het gewone springschoenen? Dan kan je die prima gebruiken om hem wat meer richting de draf te krijgen. :j Hij staat niet op ijzers toch? Zo te zien tenminste.

Probeer eens een stuk zonder beugels te rijden, waarbij je eerst goed in het midden van het zadel gaat zitten. Maak je bovenbenen lang en laat ze daarna ontspannen hangen. Volg niet alleen de beweging van voor naar achter, maar probeer ook eens de beweging van links naar rechts te volgen. Richt je op vanuit je borstbeen, dat laat je nu zakken, en denk om je hoofd (rechtop houden). Als je je balans hebt, rij dan een stuk en doe daarna je beugels weer aan om te zien of je die balans zo ook kan vinden.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:49

het zijn gewichtsschoenen, en hij heeft geen ijzers.

En wat jij zegt, doe ik eigenlijk altijd, alleen de laatste tijd is het dus echt erin geslopen, vreselijk om te zien. Maar ik ga je tips zeker weer uitvoeren! In mijn lessen ga ik er extra aandacht op vragen van mijn instructrise, Want dat over mijn houding klopt zeker, hij loopt wat weggedrukt omdat ik zo naar achter hang, dat was bij mijn vorige zadel HET probleem, maar lijkt bij dit zadel dus ook terug te komen... |o

Maar over het rug wegdrukken, dan kan hij toch ook niet zijn achterbeen eronder brengen? Tenminste dat heb ik altijd zo geleerd. :o
Dat zie je niet veel op de foto's hij mag meer ondertreden in tölt, dat klopt, maar compleet weggedrukte rug en onderhals ben ik niet zo mee eens.
Afbeelding
Hier brengt ie toch goed zijn achterbeen eronder, of snap ik het nou niet allemaal?

Ben blij met de tips hier !
Laatst bijgewerkt door Tries_en_Faf op 13-02-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:59

Wat geeft hij voor reactie met voorijzers(of 10 mm ijzers voor en 8 mm achter) onder of gewone springschoenen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:02

Die laatste foto is inderdaad prima! :j Zie je ook dat je eigen houding daar beter is? Het vertekend een beetje doordat je jas wat bol is op je rug, maar je zit rechter en iets dieper in het zadel, maakt je bovenbenen langer en hebt je onderbenen netjes onder je lichaam. Dat is precies wat ik bedoel!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:06

Imre schreef:
Die laatste foto is inderdaad prima! :j Zie je ook dat je eigen houding daar beter is? Het vertekend een beetje doordat je jas wat bol is op je rug, maar je zit rechter en iets dieper in het zadel, maakt je bovenbenen langer en hebt je onderbenen netjes onder je lichaam. Dat is precies wat ik bedoel!

Ja af en toe heb ik een helder moment, haha!

Hoe hij reageert op ijzers weet ik niet, hij was nogal gek in zijn bol, dat ik het niet aandurfde om hem op ijzers te zetten, omdat hij dan simpelweg snel op zijn plaat zou glijden in een typische Fáf actie, bovendien, deze gewichten of ijzers maakt denk ik niet zoveel uit. Dan gebruik ik liever af en toe deze gewichten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:02

Leuke pony, wel vind ik hem zo nu en dan te diep lopen.
Verder ziet het eruit dat je zadel te lang is voor zijn rug, komt voorbij de 18'de rib.

Probeer tijdens het rijden niet voorover te vallen, daardoor lijkt het zadel te klein maar is imo rijtechnisch, probeer in tegenstelling tot de gewone draf in de tolt juist niet zo achterover te hangen ;)

Tolt begin is goed gemaakt hoor, en je bent zeker niet te groot!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:15

Het zadel is aangemeten, en past goed.

en het lijkt inderdaad te klein door mijn baggerhouding...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 10:41

Nou mensen brand maar los hoor,

Tis geen KWPN-ner maar hij moet net zo netjes kunnen lopen hoor.... :D ;) Ik zoek naar kritiek, ik wil graag horen wat men zoal vind hoe hij loopt.

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:51

Wat een leuke ijslander :D ! Ik vind dat hij leuk loopt!

Mijn commentaar op je houding is wat je zelf ook al aangeeft: je rug recht houden. Ik zou eens opgaan letten je schouders naar achteren te houden, dan zal het probleem van je rug al minder worden. Ook wat meer je buikspieren aanspannen zal helpen. Daarnaast lijkt het op de foto's dat je je tenen naar buiten steekt en je hakken een beetje optrekt. Hier zou ik ook wat meer opletten. En als laatste viel mij op dat je niet op alle foto's je armen draagt. Meer zie ik niet, hopelijk heb je er wat aan. ;)

Bobbie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:38

Wat een leuk paardje wat voor een ras is het? Over je houding zeg je zelf al genoeg 1 puntje je hakken uitdrukken :D maar voorde rest heb ik er niks op aan te merken

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:42

Ik vind dat Fánir best netjes loop.
Probeer trotser op hem te gaan zitten, lekker ontspannen,
hakken laag en rug recht en je tenen wat naar je paard toe draaien.

Met op je eigen tempo lekker oefenen en les, komt het helemaal goed met jullie :D

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:12

Mooie IJslander hoor, leuke naam ook!

Wat ik vooral zie, is het zadel. Je dieptepunt (zitting) ligt niet goed - je voorboom is te hoog in vergelijking met de lepel. Hierdoor komt je zit teveel in de lepel te zitten, en val je naar achter. Bij bv foto 7 zie je heel goed dat er veel te veel gewicht op de lepels/zadelkussens komt - en dit kan voor je IJslander ook niet comfortabel zijn voor zijn rug - de drukverdeling is niet goed zo. Hier kan je paardje last van hebben of krijgen. Of je voorboom moet wat breder gemaakt worden (en dus aan de voorkant zakken) of je zadelkussens opgevuld zodat jij weer in het midden van je zadel komt te zitten. Het kan zijn dat je dan ook veel beter in het zadel past (nu ziet het er inderdaad te klein uit) Ik ben geen zadelmaker ofzo hoor, weet niet of je dit zomaar kunt aanpassen - maar het lijkt me goed om hier eens mee te beginnen - het zou al heel wat houding problemen op kunnen lossen voor je als je zadel in balans ligt, is dit voor jou ook een stuk makkelijker.

Succes verder!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:25

Ja, ik heb dit zadel nog maar een maand of 3, en is toen aangepast, ik ga nog maar eens goed kijken of het echt zo goed ligt nog steeds dan.

Wel loopt ie er lekker onder, merk een heel verschil met mijn vorige zadel.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:26

Zo Tries! Faf en jou kennende vind ik het er erg netjes uitzien :) Goede vooruitgang en ontspanning! Je ziet je eigen fouten erg goed en dat is het belangrijkste toch kun je daar aan gaan werken! Ik ken je probleem, rechtop zitten is Harderrrrr :P Haha ijsjes en tinkies lijken best op elkaar hihi Ik heb ook veel aan mijn eigen houding gewerkt vooral door zonder zadel rijden. Voel je zoveel meer!! Of zonder beugels is ook een goeie dan moet je haast wel goed gaan zitten. Succes he ook met je andere knollie!!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 13:36

HEEE!!

thanks, ja hij is wel heel ontspannen, daarom moet het zadel haast wel goed passen, :P anders gaat ie echt niet zo in draf, aan Faf merk je dat heel snel.

MAar ga toch nog eens heel kritisch kijken, miss moet ie opgevuld. Geen zin in weeeeeeeeeer dat zadelgedoe..... :o