wanneer te beginnen met stang en trens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

wanneer te beginnen met stang en trens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:36

Ik ben nu op de helft van de M2. heb nu een keer met stang en trens gereden

ik vroeg me af wanneer jullie besloten om met stang en trens te rijden?

Ik zie dat veel mensen teveel op de stang rijden, ik denk dat ik ook begin om op een trensje te starten. puur omdat ik en het paard dit gewend zijn en ze hier goed op reageerd.

nou ben benieuwd

Jeff_

Re: wanneer te beginnen met stang en trens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:00

Ik zou inderdaad gewoon eerst op trens door blijven rijden.
En dan langzaam naar stang en trens toe, dit wel met begeleiding van instructeur. Succes ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:03

Het ligt eraan wat je wilt. Je mag doorrijden t/m Zz-zwaar op trens, dus als je paard goed loopt op trens, is het de vraag of je het jezelf wilt aandoen om op stang en trens te gaan rijden. Ik bedoel daarmee, dat je zeker eerst terug gaat in resultaten. Je moet er zelf aan wennen en ook het paard heeft tijd nodig. Het zit behoorlijk in de weg en het duurt heel lang voordat je er echt goed mee om kunt gaan. Als je het leuk vindt omdat het er cool uitziet, dan zou je kunnen beginnen als je M2 rijdt met winstpunten. Normaal gesproken heb je de stang niet nodig, dus vraag ik me af waarom je het zou willen. Als je paard goed loopt heb je hem niet nodig. Als je paard slecht loopt, los je dat met een stang ook niet op. Dus tja, ik zou het mooi laten. ;)

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:25

Haai
Ik rij m2 met 5 en soms rij ik met stang en trens.
Puur om dat mijn paard een tong probleem heeft.
Ik wil der netjes mee kunnen rijden en leren.
Mijn instruktie zij probeer maar, zo gezecht zo gedaan.
Rij der meer niet mee dan wel dus puur om het bijde te leren.

Maar denk wel dat ik paard eerst op trens start of moet zo lekker gaan .
succes der mee

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:05

Ik ben begonnen toen ik de punten voor het Z bij elkaar had.
Vond het eigenlijk niet zoveel voorstellen, mijn paard liep er zo mee weg. Zolang ik de stang er niet strak bijpak voelde ik niet zoveel verschil. :D

Helaas heb ik maar 1 wedstrijd in het Z gestart omdat ik hem verkocht had.
Mijn paard had trouwens nog nooit met stang en trens gelopen, maar had er totaal geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 15-02-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:09

Als je paard het al kent, kun je het proberen, ik heb zelf eerst geoefend met een hele losse slofteugel om de 2paar teugels te wennen, mijn paard kende het en die liep er zo mee weg.
Zou verder rijden op een trensje, je kunt die stang later nog steeds pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:17

vur schreef:
Als je paard goed loopt heb je hem niet nodig. Als je paard slecht loopt, los je dat met een stang ook niet op. Dus tja, ik zou het mooi laten. ;)

Precies! +:)+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:41

ben ik het ook helemaal mee eens hoor! ben gewoon benieuwd hoe andere het doen. ik heb er nu een keer mee gereden en heb totaal geen stang nodig om haar beter te laten lopen.

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:56

JoviBan schreef:
vur schreef:
Als je paard goed loopt heb je hem niet nodig. Als je paard slecht loopt, los je dat met een stang ook niet op. Dus tja, ik zou het mooi laten. ;)

Precies! +:)+

Helemaal mee eens! Te veel mensen doen het omdat ze het interessant vinden terwijl het niet nodig is! Hiermee bedoel ik uiteraard niet dat iedereen die met stang en trens rijdt dat om de verkeerde redenen doet hoor!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:06

Ik ben net begonnen met stang en trens. Ik start nu M en vind het wel prettig voor de verfijning. Mijn paard loopt goed in balans, loopt super op een trens, is licht in de hand en ik was gewoon benieuwd. Ze loopt ermee alsof ze nooit anders gedaan heeft behalve vandaag in mijn les in het appuyement, ik hield haar iets te vast (dus ruiterfout) en tja toen had ik meteen een kopstoot te pakken doordat ze 2 keer heel snel omhoog kwam. Meteen goede les dus! niet vastpakken, daar is tie niet voor bedoeld!

Ben er absoluut tegen als de stang wordt gebruikt om een paard in de krul te trekken wat je veel ziet. Maar voor de verfijning vind ik het erg prettig. En met mijn gevoelige paard wordt verkeerd gebruik meteen afgestraft waardoor ik nog kleinere lichtere hulpen leer te geven. Ik gebruik een dikke stang (babystang) met korte scharen. Voor de liefhebber heb ik trouwens nog zo'n zelfde set bitten in maat 12,5 te koop.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 06:58

Ik zou zeggen: rijd zolang mogelijk door op een gewone trens. Het lijkt puur status om met stang en trens te rijden maar dat is de verkeerde instelling.
Ik rijd zelf al 7 jaar geen wedstrijd meer ivm gezondheidsproblemen met mijn paard (kan niet meer dan 4 keer in de week rijden en voor de M2 moet je toch wat vaker trainen) maar af en toe rijd ik toch met stang en trens omdat het een echt mannenpaard is ik soms niet klaar komen met hem (en dan heb ik al alles geprobeerd). Maar dit is echt een uitzondering!!!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:56

Ik mag dan wel westernruiter zijn, ik zou lekker op trens blijven trainen. Ik train ook op trens, zelfs op 1 hand en pak alleen de schaar (stang) erbij vlak voor een wedstrijd of op de wedstrijd zelf. Het principe is hetzelfde, alleen de druk is groter.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:01

vur schreef:

Ik vind dat een beetje een vreemde instelling, alsof je een stang alleen gebruikt om problemen op te lossen, het is toch geen slofteugel :?

Ik zou het rijden op s&t niet laten afhangen van het aantal winstpunten in een klasse, maar van de algemene africhtingsgraad van je paard. Als je paard goed in balans op het achterbeen kan blijven bewegen, en je kunt daarin schakelen zonder problemen, hij kan genoeg verzameling aan om een goede wissel in balans te springen en je bent er aan toe om meer in een hogere oprichting te werken dan komt die s&t optoming een keer in beeld.

Het valt mij op dat de overgrote mening is dat de stang voor verfijning zorgt door de hefboomwerking, dus dat je met een kleinere sluiting van je hand meer effect bereikt. De stang gebruik je echter om je ophouding te verfijnen. Je drijft het paard immers tegen een stille hand aan, bij een paard dat het bit goed aanneemt en sterk en los genoeg is in z'n lijf om de ophouding zonder blokkades door te laten voelen sluit je je hand fysiek eigenlijk al amper meer, die is daar alleen maar.

Daar zit hem dus ook de meerwaarde van de stang, je rijdt je paard "tegen de stang aan", de stang werkt als begrenzer. Daarom is de teugelvoering ook gekruist, de trensteugel blijft op z'n plek zitten maar de stangteugel voer je bovenlangs (ofwel tussen ring en middelvinger, of zelfs volledig bovenlangs of in een 3:1 positie die je in de moderne sport echter niet gebruikt) voor een hulp waarbij je je hand fysiek sluit gebruik je de trensteugel. Om die reden draagt de optoming bij aan het werk in een hogere oprichting.

Je mag nog t/m het ZZ-zwaar op trens door, dus ik zou er pas voor kiezen op het moment dat het echt een meerwaarde wordt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:42

dankjewel voor je uitleg Equimotion :)

ik vind dat veel mensen spastisch beginnen te doen wanneer het over een stang en trens gaat.

ik heb er nu laatst een keer mee gereden, en paard maakte het niet uit en liep lekker. wel kon ik haar makkelijker lichtjes opvangen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:27

Equimotion, kun je het mij eens 'idiotproof' uitleggen? :)
Waarom zou je 2 bitten in een mond doen op zo'n niveau als het paard zoals jij uitlegt zo hoog is dat hij sterk genoeg is etc. en je hand alleen maar ' daar is'. Dus tegen het ene bit hoef je niet meer 'aan te rijden'? Maar nu heb je er nog een bit bij (stang) waar je dan wel tegenaan rijdt?
Ikke niet snappe :)
(ik vind het nog steeds vreemd dat hoe hoger je niveau is, des te meer attributen je moet gebruiken. Eigenlijk zou na S&T een nog hoger niveau nl. 'bitloos' moeten zijn ;) )

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:42

Het gaat er niet om dat je meer attributen gebruikt, je gebruikt ze preciezer, nauwkeuriger. De stang en de trens hebben allebei een verschillende manier van inwerken. Door de verfijning van de hulpen die je geeft maak je dus van die verschillende manieren van inwerken gebruik. Dat krijgt pas betekenis vanaf een bepaald africhtingsniveau.

Het bit is een onderdeel van de keten aanleuning-durchlässigkeit, zegmaar de keten tussen been, zit en hand. Het is m.i. zeker niet zo dat die na verloop van tijd overbodig wordt. In het ideale geval worden de reacties wel zo klein dat ze bijna niet meer zichtbaar of zelf voor de ruiter voelbaar zijn, maar dat betekent niet dat de reactie er niet meer is.

Je rijdt je paard tegen de hand aan, en daar geeft hij op na. In het ideale geval drijf je al niet eens meer maar "denk" je je paard voorwaarts, en is hij zo sterk en los in het lijf, en volledig nageeflijk dat de ophouding onmiddellijk doorkomt en door het lijf vloeit zonder dat je dat feitelijk nog merkt. Maar dat betekent niet dat dat proces niet meer plaatsvindt.

Je zou eens het boek moeten lezen wat Coby heeft geschreven ism Johan Hinnemann, daar staat de materie heel mooi uitgelegd.

Ik zie sportief gezien geen meerwaarde in bitloos rijden voor de dressuursport, omdat naar mijn mening het bit een wezenlijk onderdeel in de keten is. Ik heb ook (spring)paarden op bitloze optoming gereden en de aanleuning die je daarmee krijgt is toch anders dan met een bit. Grand Prix dressuur rijden is wat anders dan een aantal oefeningen uit je paard trixen, je ziet bij voorbeelden van mensen die paarden op halsring getraind hebben e.d. een duidelijk ander lichaamsgebruik. Voor de sport zie ik er dus geen meerwaarde in.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 18:28

ik ben het met je eens Equimotion

ik zie persoonlijk ook geen meerwaarde over bitloze optoming en dressuur. en zoals jij het beschrijft klopt het inderdaad.

het is een stukje durchlässigkeit, dat bestaat uit alle punten om naar de verzameling te komen met je paard. en in ieder punt, heeft het bit een zekere rol.

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:15

ik ben er ook nog niet lang mee bezit ik rij nu M1 en ik vind het soms best wel moeilijk met die teugels =). maar het gaat wel super goed. al veel beter in het begin, nja da is wel een beetje normaal, een beetje wennen voor mij en het paard =) x

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 10:01

toen ik M1 reed, was ik er echt nog niet mee bezig :n

vind namelijk het verschil met het M1 en M2 nogal groot. en zeker het niveau verschil

skinsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:40

Ik zou gewoon op een trensje blijven rijden. Z kunnen op trens vind ik belangrijker dan op stang en trens. Leer eerst alles op trens, kun je nog altijd stan en trens in leggen om preciezer te zijn.

Ik vind het ook wel raar dat hoe hoger je niveau, hoe meer attributen je verplicht moet gebruiken. Het zouden er net minder moeten zijn! Een zweepje kan wel verduidelijking brengen om iets aan te duiden bij het paard, maar dat moet je dan eerder in de training gebruiken dan op wedstrijd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:23

daar ben ik het niet mee eens, moet je zeker in het grand prix bitloos??? :) :)

en een zweep wordt verboden, dat vind ik juist logisch. ik vind het raar om dan met een zweep te tikken ipv met je spoor iets meer druk te geven

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:23

Zie mijn eerdere uitleg hierboven voor die onlogica

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:33

daar ben ik het mee eens :) was ik ook zeker van plan om te doen. ben benieuwd wanneer andere bokkers begonnen met st te rijden. maar ik kan er niet eens oefeningen mee leren :n

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:53

hallo, ik ben halverwege de m2 begonnen met mijn stang en trens rijden toen was hij er ook aan toe.....
Maar ja wanneer ben je er aan toe? ik denk dat je dat samen met je intructeur moet bekijken, als je basis in orde is en je houding en zit goed genoeg zijn zowel kwa inwerking als gehoorzaamheid. kun je er rustig aan eens mee beginnen onder begeleiding.

succes

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:52

ik rij zelf geen dressuur maar mocht je ermee willen beginnen raar ik je aan wel begeleiding te nemen zodat het minder lastig is voor jezelf ;)