Galop blijft een probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

Galop blijft een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:01

Hoi,

Ik heb nu al anderhalfjaar mn eigen Haflingertje, en ik ben superblij met 'r. Toen ik haar kreeg kende ze bijna niks, was op dat moment meer een 'hobbelpaardje' geweest zeg maar. Dus eerst veel grondwerk ed. gedaan. Maar de galop ging echt niet. Had ze dan ook nooit gedaan onder het zadel, dus we zijn gewoon rustig begonnen los in de bak, aan de longe en steeds een stapje verder. Daarna het bos in gegaan en op lange rechte stukken gegaloppeerd.
De lange rechte stukken gaan nu super, ze galoppeert zonder moeite, maar de voltes gaan niet goed. Bochten in de bak wel, maar dat is natuurlijk ook veel minder moeilijk. Aan de longeerlijn gaat het inmiddels ook goed en kan ze zo hele stukken galopperen.
Maar de stap naar onder het zadel de volte galopperen lijkt nog steeds te groot. Zijn er mensen die hier een goede tip voor hebben?

:wave:

Mariposa11

Re: Galop blijft een probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:04

euhm moeilijk zo zonder jullie te zien rijden ;) proberen goed je binnenbeen eraan te houden en beginnen met zo groot mogelijke voltes denk ik...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:06

Ben je al een beetje bezig met wijken voor de kuit enzo? Vaak kan het een hele handige zijn als je pony niet lui maar actief aan je binnenbeen is

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:10

Hafkes zijn van nature niet de meest flexibele buigbare paarden, fysiek. Dus misschien is het zo dat je paardje heel erg wegloopt over de buitenschouder? Dan heeft hij wel het hoofd naar binnen, maar z'n buitenvoorbeen is niet onder hem, maar naar de buitenkant. Als dat zo is, is het voor hem heel moeilijk om in die gang te blijven. Het beste is dan om eerst in stap en draf goed te werken aan het onderbrengen van dat been, dus het lijf meer rechter krijgen (buigen) onder zich. Dan doe je dan voornamelijk door het hoofd iets meer naar buiten te brenge (meer in de lijn die het lichaam maakt) en goed begrensen met de buitenteugel).
Werk dan aan een nette steling in stap en draf en zorg dat je zonder problemen de volte kunt openen en sluiten in stap en draf. Pas dan kun je de galop weer proberen. En ook niet lang achter elkaar, want dat vind het paardje te zwaar en krijgt er dan meer tegenzin in.
Dat is het advies dat ik kan geven vanaf je omschrijving. En geldt ook alleen als het idd de buitenschouder is, die niet meekomt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:23

Ik weet niet of je les krijgt, maar je zou aan je juf kunnen vragen of zij je kan helpen met het rechrichten, dus de basis zijgangen aanleren . dus de schouderbinnen en traver.
Denk dat je haffie gewoon moeite heeft met de balans in de galop en die zal eerst in de stap en draf ok moeten zijn voor je op een goeie manier in galop aan kan springen, train zijn achter benen sterk en soepel door veel zijgangen aan de hand of rijdend te doen, , maar dat heeft echt best veel tijd nodig.
Maar vraag in de les of ze wat meer over die basis gangen vertellen en het waarom daarvan, zodat je weet waar je aan moet werken en hoe .

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:28

Ik heb inderdaad les, maar ze is verhuisd en is er dus nog maar een keer in de maand. Dan zijn we vooral bezig in stap en draf. Dus eerst maar lekker aan de gang met de stap en draf en dan doen we daarna weer een poging.
Bedankt voor de tips :)

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:15

ik lees even mee :D
heb hetzelfde probleem bij mijn hafje :o