Bit probleem of gewoon uittesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Bit probleem of gewoon uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:18

Ben gister begonnen Ynia lekker te longeren, spieren opbouwen, wat spek kwijtraken enzo. Normaal gesproken is ze niet moeilijk met het aannemen of afgeven van het bit... tot gister. Het was net alsof ze het bit niet uit -kon- krijgen. Ze steigerde bijna in de stal en ik had geluk dat ik zo lang ben, en dus toch het bit uit haar mond heb kunnen krijgen.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het bit iets te groot is voor haar mond en misschien vast is komen te zitten tussen de tanden en kiezen. Maar, ik sluit de mogelijkheid niet uit dat het gewoon klieren was. Gedurende het longeren gaf ze eigenlijk geen problemen aan, sterker nog, het hoofdschudden wat ze eerst deed leek over te zijn (Heb de bakstukken een klein beetje versteld want die bleken toch niet helemaal gelijk te zitten). Maar goed, nu dus dit.

Ik laat de DA binnenkort naar haar tanden kijken - heb zelf al gekeken, maar kon niets 'out of the ordinary' vinden.

Herkenbaar gedrag? Tips? Ik hoor het graag!

midgie

Re: Bit probleem of gewoon uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:32

Ja zou eerst de tanden eens nalaten kijken en bedenk dat een paard niet steigert om te klieren maar om jou iets duidelijk te maken, soms is het een lange weg de oorzaak te vinden maar aan jou de taak die toch te vinden.

xxiloveyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:34

laat het nakijken, door iemand die er verstand van heeft!
ook met het bit.
xx

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:40

Heb precies het zelfde probleem,heel irritant.
Het is net of het bit blijft haken,die van mij steigert ook en is van de week dwars door een tl-buis gegaan.
Heb de veearts gebeld en doe nu het bit uit,door het bakstuk los te maken aan een kant en dan een snoepje geven!
Ga wel haar mond/tanden even na laten kijken,ze heeft ook een hengstentandje.
Maar het is een heel vervelend probleem,ze doet het alleen met het bit uithalen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:53

ik zou eerst (door een paardentandarts) het gebit laten nakijken, om pijn uit te sluiten ;)

simone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:54

Als je paard dit ineens doet, ga er dan maar vanuit dat er iets aan de hand is. Mijn paard hield haar bit ook ineens vast bij het uit doen en bleek een splinter in haar tong te hebben! Nadat dit genezen was bleef ze angstig en haalde ik het bit er met beleid uit door het bakstuk los te maken. Snel naar laten kijken dus!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 01:28

Ik had inderdaad al zo'n vermoeden, en ging er ook van uit dat dit zo zou zijn, dus gister heeft ze rust gehad, en vandaag inderdaad toch weer die reactie, dus morgen meteen de tandarts bellen, de vader van een dame die toenvallig ook haar paard daar heeft, om het na te laten kijken. Ik zat inderdaad ook al te denken aan het losmaken van de bakstukken om het daardoor makkelijker voor Ynia te maken.

Toch eventjes fijn m'n gevoel geconfirmeerd te krijgen - heel erg bedankt!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:29

midgie schreef:
Ja zou eerst de tanden eens nalaten kijken en bedenk dat een paard niet steigert om te klieren maar om jou iets duidelijk te maken, soms is het een lange weg de oorzaak te vinden maar aan jou de taak die toch te vinden.

Hier sluit ik me volledig bij aan!