Voetbalk bij in-uitjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met of zonder?

Met voetbalk
8 (47%)
Zonder voetbalk
9 (52%)

Totaal aantal stemmen: 17

BYS

Voetbalk bij in-uitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:46

Laatst opende ik een topic over mijn zusje haar springles.
Dit waren foto's van de manegeles (ik had deze oefening niet gezet)
Ze sprongen een lijntje met 3 in-uitjes, waar dus geen voetalkjes bij lagen.
En toen ontstond er een discussie over dat voetbalkje.

Ik ben dus van mening dat een voetbalkje bij een in-uitje niet noodzakelijk is,
omdat het normaal een hulpmiddel is om je afstand te zien.
En dit gaat dus niet bij een in-uitje.
Maar zelf leg ik altijd een voetbalkje, want het zal zeker niet in de weg liggen.

BYS

Re: Voetbalk bij in-uitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:33

Niemand?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:37

Hoe hoog waren de sprongen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:40

met een voetbalk bedoel je toch een balk op de grond tegen de staanders, of zie ik dit mis, wij noemen het nl een grondbalk ;)

kan me wel niet herinneren dat er bij ons vroeger in de springles een grondbalk gelegd werd bij in-uitjes, dubbels, oxer,...
hooguit bij het insrpingen als de drafbalk in de weg lag of bij specifiek hoogtesprongen.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:24

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:26

petitparis schreef:
met een voetbalk bedoel je toch een balk op de grond tegen de staanders, of zie ik dit mis, wij noemen het nl een grondbalk ;)

kan me wel niet herinneren dat er bij ons vroeger in de springles een grondbalk gelegd werd bij in-uitjes, dubbels, oxer,...
hooguit bij het insrpingen als de drafbalk in de weg lag of bij specifiek hoogtesprongen.

Ja ik heb al vaker gezien dat de meesten het hier op bokt grondbalk noemen,
maar een grondbalk is (bij ons toch) een balk op de grond zonder hindernis... Gewoon als je over balkjes wil stappen, draven of galopperen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:31

Ik zou toch een grondbakje gebruiken. En dan aan 1 kant omhoog doen. Anders wordt het gat tussen de hindernis en de grond te groot voor de paarden om goed te kunnen zien.
Wanneer je de in-uitjes als kruisjes neerzet, kun je goed zonder grondbak.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:34

manonutjuh schreef:
Ik zou toch een grondbakje gebruiken. En dan aan 1 kant omhoog doen. Anders wordt het gat tussen de hindernis en de grond te groot voor de paarden om goed te kunnen zien.
Wanneer je de in-uitjes als kruisjes neerzet, kun je goed zonder grondbak.

Ook als het maar zo laag staat? (zie foto)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:36

Ja, ook als het laag staat gebruik ik altijd een grondbalkje in mijn springlessen. Ik maak het mijn paarden zo makkelijk mogelijk, ze hebben het al zwaar genoeg.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:39

Op zich staat dit niet zo hoog, weet niet hoeveel ervaring de pony heeft?Een grondbalk maakt het gewoon wat makkelijker voor de paarden, ook om de afstanden tussen de hindernissen te schatten. Anders zou ik voor kruisjes gaan, dan gewoon aan de zijkant wat hoger doen, zodat die in het midden op gelijke hoogte blijft, zoals nu het steiltje. Is ook goed om in het midden te richten..

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:42

Ja ik leg ook altijd voetbalkjes, het zal zeker niet in de weg liggen.
Als mijn zusje hoog springt met haar pony (1.10m is wel hoog voor een b pony) dan leg ik een paar horizontale balken boven elkaar zodat het ook niet te kaal wordt.

En zelf spring ik ook liever een hindernis met heel wat balkjes extra of een hekje ofzo onder omdat ik dan veel beter mijn afstanden zie.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:44

manonutjuh schreef:
Op zich staat dit niet zo hoog, weet niet hoeveel ervaring de pony heeft?Een grondbalk maakt het gewoon wat makkelijker voor de paarden, ook om de afstanden tussen de hindernissen te schatten. Anders zou ik voor kruisjes gaan, dan gewoon aan de zijkant wat hoger doen, zodat die in het midden op gelijke hoogte blijft, zoals nu het steiltje. Is ook goed om in het midden te richten..

De pony heeft wel wat ervaring hoor.
En kruisjes had ik ook voorgesteld aan de lesgeefster,
omdat 5 van de 6 ruiter niet mooi in het midden van de sprong sprongen.
Mar haar antwoord was: dan moeten ze het maar leren :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:27

tja, zij ziet alleen maar het verschil tussen 4 tot 6 balken per in-uit te moeten versleuren of 2 balkjes ;)
waar gaat dit naartoe...

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 17:48

@ petitparis

Ik snap je reactie niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:49

Wij gebruiken altijd een grondbalk ook bij in-uitjes. Ik zou niet weten waarom je bij een gewone sprong wel een grondbalk zou gebruiken en bij een in-uitje het ineens niet nodig meer is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:52

arsiana_x schreef:
manonutjuh schreef:

De pony heeft wel wat ervaring hoor.
En kruisjes had ik ook voorgesteld aan de lesgeefster,
omdat 5 van de 6 ruiter niet mooi in het midden van de sprong sprongen.
Mar haar antwoord was: dan moeten ze het maar leren :(

Tijd voor een nieuwe instructice!
Dit vind ik zeer slecht, Je krijgt les om het te leren.. dan lijkt mij zo'n reactie erg vreemd... In mijn les word juist super veel aandacht besteed aan het netjes rijden en in het midden springen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:49

Een grondbalk (of voetbalk of kortweg voet hier in Belgie ) in een lijntje in-uitjes op een hoogte zoals op de foto van de pony is in principe niet nodig.
De sprongen staan niet zo hoog dus er is geen grote ruimte tussen de grond en de sprong.
En in een lijntje in-uitjes klopt de afstand over het algemeen al en een grondbalk is dus niet nodig...
Bij een groen paard kan een grondbalk wel een goede hulp zijn als hij de eerste keren in-uitjes springt.
Op alleenstaande sprongen en in dubbel-en driesprongen is een grondbalk wel gewenst omdat dat je paard een betere kijk op de sprong geeft omdat het afzetpunt beter bepaald kan worden.
Je kan de grondbalk verder of dichter van de sprong leggen als dat nodig is.
In een lijntje in-uitjes gaat dat niet want dan klopt de afstand niet meer.

En wat het in het midden van de spong leren rijden betreft...In parcours staan ook geen kruisjes (of toch zelden) dus ik vind ook dat het geleerd moet worden op rechtes ipv kruisjes.De ruiters moeten zelf leren sturen en hun paard in het midden houden ipv de makkelijke weg te kiezen door middel van kruisjes...Maar dat is mijn standpunt :-)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:23

Persoonlijk zou ik de in-uitjes als kruisje neer zetten.
Makkelijker voor ruiter en paard om te leren door het midden te springen. Een grondbalk is dan niet nodig.
Bij een sprong waar een balk recht ligt zou ik altijd een grondbalk gebruiken. Pas bij meer ervaren ruiters en paarden kun je die weg laten.
In een parcour staan geen kruisjes, maar je hebt genoeg andere sprongen, zoals een oxer of gewoon stijl dat je al recht hebt liggen om te leren in het midden recht aan te rijden.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:59

De hindernis oogt al snel erg kaal zonder meerder balkjes eronder of een grondbalk. Van m'n vriendin moet er altijd eentje schuin er vlak onder de 'hoogte' balk gelegd worden, en dan nog een grondbalk. Ook bij de in-uitjes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:21

ik bedoelde dat de lesgeefster alleen aan haar eigen gemak denkt. kruisjes zijn beter om het midden van een sprong te nemen, dus dat zijn 2 balken per sprong, tel daar een grondbalk bij dat is 3, maak er een in-uit van da's maal 2

Gevolg zoals zij een in-uit opstelt heeft ze 2 balken nodig, en 4 staanders, en als ze het gemakkelijk te zien en rijden opstelt heeft ze balken extra nodig ;)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:24

Ja nu snap ik het,
Mij lijkt het ook al goed genoeg om de eerste en de laatste een kruisje te zetten.
Zo komen ze binnen in het midden, en als ze dan vooruit kijken zien ze ook het midden van de laatste sprong,
maar moeten ze toch nog een beetje moeite doen om in het midden te blijven bij de overige sprongen.
Snap je?