Hoe vaak les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Hoe vaak les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 12:26

Hoe vaak hebben jullie per week/maand les? Wat vinden jullie te vaak en wat te weinig? En wissel je dit af met springles, dressuurles of iets anders? En heb je liever 1 instructeur/instructrice of verschillende??

Ik zelf heb 1 keer in de 2 weken les. Alleen mijn instructrice zit nu aan de chemokuren dus die valt nog wel eens weg. Verder heb ik 1 keer in de maand ongeveer menles en wisselen we de dresuurles af met zo af en toe springles.

Ik verbaasde me namelijk over iemand die zowat elke dag les heeft van verschillende personen. Behalve in het weekend, dan niet. Ik kan me niet voorstellen dat je daar nou echt wat mee op schiet. Zelf oefen ik graag nadat ik les gehad heb en dan loop ik vanzelf wel weer tegen het volgende punt aan en kan ik daar weer mee verder geholpen worden.

Ben benieuwd wat jullie allemaal vinden!!

ps ik hoop dat dit goed staat :+

Mootje

Re: Hoe vaak les

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:29

Ik heb twee keer in de week les bij dezelfde instructeur. Met mijn vorige paard had ik 1x een uur les. Nu (met een jong paard) 2x een half uur. Een van deze lessen is spring-gericht. Ik het SGW-seizoen heb ik nog gemiddeld 1x per maand een SGW training.

Standaard les van 2 (of meer) instructeurs zou ik persoonlijk niet willen!

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:34

Van meerdere instructeurs zou wel kunnen vind ik. Als ze maar dezelfde 'ideen' hebben. Dus niet dat je bij de ene voorwaarts moet rijden en bij de andere terug moet rijden. (even makkelijk voorbeeld)

Zelf heb ik 3 x in de week les. 1 x les vanuit de vereniging, 1 x dressuur en 1 x springen. En dan af toe les van dezelfde instructeur die de verenigingslessen geeft. En ze sluiten allemaal goed op elkaar aan.

Denk ook wel dat het scheelt hoeveel paarden je rijd. Rijd je er 1 dan denk dat 2, 3 keer in de week wel veel is, zelf moet je ook trainen zonder hulp. Zelf rijd ik er vier en dan vind ik hel wel heel erg fijn om regelmatig les te hebben.

jackiestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:38

vind dit heel erg afhangen van paard en ruiter! rijd de ruiter meerdere paarden vind ik dat ze ook met alle paarden behoort te lessen. maar hoevaak hangt af van hoe de combinatie is!
ben je beginner met een eigen paard denk ik dat je toch meer goedebegeleiding nodig hebt als een ruiter die al langer rijd en haar paard al langer heeft!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:47

Hangt inderdaad van de situatie af.

Ik ben een beginner zonder eigen paard, ik reed eerst 1 x in de week, maar mijn instructrice zei dat het mischien handig was om een paar keer 2x in de week te komen in het begin. En nu hou ik het ook zo want ik vind 2x in de week wel fijn :D

jackiestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:49

Blabla1980 schreef:

Ik ben een beginner zonder eigen paard, ik reed eerst 1 x in de week, maar mijn instructrice zei dat het mischien handig was om een paar keer 2x in de week te komen in het begin. En nu hou ik het ook zo want ik vind 2x in de week wel fijn :D

idd uren maken en veel verschillende paardjes onder je kond daar leer je het van!

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:55

Daar ben ik het met jullie ook helemaal mee eens.
Lekker blijven lessen en zoals jackiestable zegt, verschillende paarden rijden (als er de mogelijkheid voor is). Daar leer je ook erg veel van!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:56

jackiestable schreef:
Blabla1980 schreef:

idd uren maken en veel verschillende paardjes onder je kond daar leer je het van!

ja dat heb ik gemerkt, de eerste lessen een lief wat ouder paard die netjes luisterd naar de meest onhandige aansturing en toen naar een sensibele arabier van een jaar of 6/7 die echt doet wat ie zelf wilt als je niet oplet :D reken maar dat ik al veel heb geleerd hihi

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:26

Ik heb les wanneer ik zin heb...ik heb een leskaart en stap in bij de les als ik zin en tijd heb, en als er plek is in de les...

de ene keer is dat elke week, dan 2 keer in de week en soms weer eens 2 weken niet...

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:29

Elke week een half uur/3 kwartier. Maar door de sneeuw al een tijdje niet :(

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:29

Ik heb 1x in de week les.
De ene keer is het groepsles en de andere keer prive les.
Het is wel alleen dressuurmatig,een sprongetje maken we soms thuis.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:46

Denk dat afhangt van de combinatie. Ben je voor het eerst met een jong paard bezig dan kan ik me voorstellen dat je meer begeleiding nodig hebt. Of bij een probleem paard.
Ik zelf heb 1 keer in de 2 weken les. Ik rijd vaak maar 2 of 3 keer in de week en wil zelf nog even de kans krijgen om te oefenen voor de volegnde les.
Dit gaat dan om dressuur les (wedstrijd gericht), daarnaast vind ik het prettig om eens in de maand of 6-8 weken eens les van iemand anders te nemen. gewoon eens kijken hoe een ander er tegen aan kijkt en of die misschien nog andere ideeen heeft. Of specifiek les, centered riding of echt een specifieke recht richt les.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:48

Ik heb 2 keer per week les bij dezelfde instructeur, 1 x springen en 1 x dressuur.
Ook heb ik 1 a 2 x per maand een keer les bij een andere instructeur.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:50

Tja wat is les. Ik lees veel dat mensen meerdere keren per week les hebben en dat al jaren aan een stuk. Mijn vraag is dan altijd, doe je dat uit noodzaak of uit gewoonte? Ik volg normaal 1 keer per week les met een van men paarden (dus afwisselend). maar ik ga altijd met een bepaald probleem. Als ik zonder reden les zou nemen, dan zou ik niet gaan, want dan vind ik het tijd- en geldverlies.

Kellsterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:54

Toen ik nog op les zat aantal jaar geleden.
1 keer in de week les.
en dan de ene week springen en die week erop dressuur
1 x in de zoveel tijd deden we voltigeren en soms spelletjes uitvoeren met het paard.

els_keuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:13

Ben je bij een rijvereniging aangesloten dan les je denk ik altijd 1 of 2 keer per week. Gewoon omdat je daarvoor betaald.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:16

Bij de vereniging 1 x per week. Van dezelfde instructeur nog 1 x per week prive. Ik wil na de winter naar 2 x per week prive, en daarvan 1 x met mijn dochter en 1 x met mijn zoon, die beide ook 1 x per week via de vereniging les hebben van een instructrice.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:31

Normaal gesproken hebben we om de week les, maar nu dus even niet ;(
Ik vind het wel prettig om de tijd te hebben om zelf ook wat te oefenen en niet alleen maar "onder toezicht" te rijden. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het zelf kunt toepassen wat je leert. Als je 3x per week les hebt, vraag ik me af hoeveel je dan tussendoor nog kunt oefenen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:34

Mijne is nu ongeveer 10 maanden onder het zadel en we hebben het altijd gedaan met ongeveer 1x per week 1 uurtje dressuurles en daarbij af en toe is eindigen met 1 sprongetje. In januari heb ik geregeld 2x in de week les gehad.
Nu zit ik zelf in de gips dus val ik er even tussenuit. Vanaf dat ik hem terug op kan pakken gaan we (omdat de eigen lesgeefster in italië zit) beginnen met 1x per week springles maar toch nog goed gefocust op de dressuur. Vanaf dat mijn eigen lesgeefster terug is zou ik graag om de week af wisselen met dressuur en springen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:45

Ik heb 1 a 2 keer les in de week van dezelfde instructeur.

En tja, theoretisch gezien zou ik twee verschillende instructeurs willen, maar in de praktijk vind ik 1 instructeur toch echt vele malen prettiger. Helemaal omdat hij en ik kaarsrecht op 1 lijn zitten. Een andere instructeur gooit voor mij roet in het eten :+

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:02

Ik heb 1 keer in de week les op een manege (heeeeeeele goede instructrice :))
Verder heb ik op mijn verzorgpaard af en toe een lesje.

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:17

1x in de week les. 2 weken dressuur en dan weer een week springen. en om de week springles bij een anderen instructeur. het liefste heb ik gewoon 1 instructeur.

Kim_mie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:37

Normaal gesproken heb ik 1 keer in de week les.
Heel soms 2 keer in de week, als het wat minder goed gaat.
Ik heb van 1 persoon les.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:31

Nu liggen mijn lessen even stil ivm verhuizing paard, en slecht weer.
Straks als het weer beter wordt, ga ik lessen weer oppakken.
1 keer in de week, alleen dressuurles.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:36

Ik heb normaal gesproken 2 keer per week privéles, 1 dressuur en 1 springles wat ookwel eens een longe les wordt. Het zijn beide 2 verschillende instructrices wat bij mij & mijn paard fijn werkt, ze werken elkaar dan ook niet tegen :).