Evenwicht in draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

henk22

Evenwicht in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:55

Wanneer ik in draf ga op mijn lespaard lukt het me niet goed om rechtop te blijven zitten. Wanneer ik het echt goed doe (volgens mijn instructrice) krijg ik net het gevoel alsof ik achterover ga vallen waardoor ik vanzelf weer naar voren ga. Ik wil natuurlijk wel perfect goed zitten op het paard dus ik moet iets vinden dat ik dat gevoel weg kan krijgen.

Nu heb ik dus maar 1x in de week les en ik heb nog niet zolang les, maar zijn er dingen die ik bijvoorbeeld thuis kan oefenen zodat ik beter rechtop kan blijven zitten als ik weer les heb?

DJZ
Blogger

Re: Evenwicht in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:57

Misschien heb je je aangeleerd om voorover te zitten. Wanneer je dan rechtop gaat zitten, zoals het hoort, dan lijkt het alsof je achterover valt... Ik ken het probleem namelijk ook :P

Verder helpt gymastieken enorm veel :)

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:02

oke ga op je hurken zitten en zorg dat je voeten plat op de grond blijven. (niet op je tenen want dan ga je lichtrijden op je tenen) deze oefening is voor je hakken uit te duwen.

Probeer met lichrijden niet te ver uit het zadel te komen
en laat je eruit gooien door het paard.

en let erop dat je je bekken kantelt maar ook je schouders recht houd
(handen in je zij en kantellen naar voor en achter)
Ik zeg maar zo paard rijden is een gevoel net als dansen.
suc 6

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:15

Messchien heb je je voeten te ver naar voren had ik ook, en toen ik ze wat ''overdreven'' naar achter had gedaan lukte me het wel om evenwicht te houden in draf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:18

Als jij bij netjes recht zitten het idee hebt dat je achterover valt, dan zijn er 2 dingen heel waarschijnlijk. OF je hebt een beetje een stoelzit, OF je probeert te hoog op te staan in je lichtrijden (of een combi natuurlijk).

Met stoelzit bedoelen we dat je voeten te ver naar voren zitten. Als ik van de zijkant naar een ruiter kijk, dan wil ik een verticale lijn kunnen trekken van het oor naar de schouder naar de heup en naar de hak van de ruiter. Voeten voor deze lijn = stoelzit. Soms nodigt een zadel daar voor uit, vaker kantelt de ruiter zijn bekken niet op de juiste plaats en/of zit te ver achterin het zadel, tegen de lepel aan in plaats van in het 'kommetje'.

Wat ook vaak voorkomt, is dat de ruiter veel te ver op wil staan bij het lichtrijden, dus te hoog uit het zadel wil komen. Probeer dicht bij je paard te blijven. Als ik met mijn hand tussen je billen en het zadel door zou kunnen is dat ver genoeg, in je sta-moment. Maak gebruik van het gevoel dat het paard je omhoog gooit, en stoot alleen je bekken zacht naar voren. Daarna weer zachtjes gaan zitten. Goed druk op je stijgbeugels proberen te houden, en je knie aangesloten maar losjes in het zadel. Vooral niet optrekken in knie of hak.

henk22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:01

Bedankt Sonja! Erg duidelijke uitleg. Ik ga volgens mij nog wel wat te ver uit het zadel dus zal daar beter op letten. Als dat beter gaat moet het uit evenwicht gaan ook wel minder zijn denk ik.

Ik ga ook lekker oefenen hier met op mijn hurken zitten.

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:14

Je moet denken dat er een draadje van je voorkant van je cap naar het dak loopt. Daardoor ben ik veel beter gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:05

henk22 schreef:
Bedankt Sonja! Erg duidelijke uitleg. Ik ga volgens mij nog wel wat te ver uit het zadel dus zal daar beter op letten. Als dat beter gaat moet het uit evenwicht gaan ook wel minder zijn denk ik.

Ik ga ook lekker oefenen hier met op mijn hurken zitten.

:j Als je dichter bij je paard blijft met het lichtrijden dan voelt het al wat minder wiebelig :j
Ook een goede oefening om voeling met de stijgbeugels te gaan houden is op een traptrede staan met de bal van je voet, en dan RUSTIG wat heen en weer veren. Daarvan wordt je los in je enkels en rek je je kuitspier wat op. Of sportief eens op de fiets naar het werk (ehhh of de kroeg ;) ) en bij het trappen je hakken al wat uitdrukken.

Succes en nog veel fijne kilometers in het zadel toegewenst!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:10

probeer zo ver mogelijk voorin het zadel te 'landen' bij het lichtrijden. Als je tever achter in het zadel zit, zal je zeker voorover kiepen.
Verder zouden we een foto moeten zien om een idee te geven.

N.B. overdreven je hakken uitdrukken resulteert in stoelzit, waardoor je jezelf ook verder achterin het zadel drukt waardoor je dus weer voorover zult kiepen.
Hakken laag, maar niet overdrijven!

Tenslotte is het ook gewoonweg een kwestie van kilometers maken...

henk22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 01:04

Even een update over mijn resultaten. Ik ging inderdaad veels te veel uit het zadel. Nu ik dat een stuk minder doe gaat het veel beter.

Dat oefenen met fietsen deed ik onbewust altijd al dus dat is goed. Ik fiets ook al elke dag een half uur, dus genoeg training voor dat.

Iedereen bedankt voor alle tips en zoals jullie ook al zeggen het is natuurlijk ook gewoon veel kilometers maken.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:07

Ik lees dit even mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:08

Leuk dat het al beter gaat Henk22!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:36

Nog een leuke tip: vraag eens of jullie in de les zonder beugels gaan rijden. Probeer er vervolgens op te letten dat je je benen lang maakt. Is erg goed voor je evenwicht!