Mijn paard maakt er een barage van.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Mijn paard maakt er een barage van.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:07

hoi,

ik zit met een probleempje.
Ik neem al enkele jaren les bij hugo kreyns.
Een ervaren ruiter die bij duitste, nederlandse en belgische stallen heeft gereden ( w.o. zangersheide)
Ik heb veel geleerd van hem.
Dankzij hem heb ik ook deze leuke merrie gekocht.
Een arabier van 6 jaar ( ik heb haar nu drie jaar en zelf ingereden).

Ze springt losse hindernissen van 135 cm
Ze kan ook vanuit een drafje 1.20 springen
ze is zelf 1.55m

Ik krijg les bij hugo thuis normaal, in een behoorlijk kleine pist. genoeg voor 3 hindernisjes te zetten ( maar er staat er altijd maar 1 anders kan ik geen dressuur rijden)
Op 1 hindernis springt marie dus redelijk goed, niet al te opgejaagd ( maar toch eeen beetje snel)
Maar nu het sneeuwt heb ik haar terug achter staan en ga ik bij iemand anders in de binne piste rijden.
Deze is behoorlijk groot en staan 6 hindernissen ( en parcour dus)
Bij het moment dat ik in galop spring voor te gaan springen crost ze over elke hindernis ongecontroleerd ( ze komt vaak niet uit, springt te vroeg, maar haalt het wel altijd), maar tikt nooit balken en weigerd niet.
Toch kan ik dan nooit parcours gaan springen van 1.20 want ze springt te wild, ik kan haar moeilijk houden?

Maandag hield ik haar wel enorm in en toen sprong ze te laat waardoor we overkop zijn gegaan ( niemand gewond gelukkig)

Maar weet iemand ajb een truc waardoor ik haar zou kunnen bedaren met springen?

PS: EEN ZWAARDER BIT BEGIN IK NIET AAN. En... ik kan geen hulp aan mijn lesgever vragen op het moment.

Utixo

Re: Mijn paard maakt er een barage van.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:10

In stap op de hindernis aanrijden, rustig aandraven op het allerlaatste moment, en na de sprong direct terug in stap zetten.

Ook werkt het goed om voltes 10 meter te rijden. Ellenlange lijnen voor de hindernis rijden zijn onpractisch bij drukke paarden. Volte inzetten en onderweg de sprong meepakken. Wat er ook gebeurt, na de sprong de controle direct terugnemen.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:13

hoi,

na de sprong kan ik haar meteen in stilstand zetten, dat is geen probleem.
Ik kan vanuit een slaperige draf een sprong van 1.20 nemen, dat is ook geen probleem.
Maar van het moment dat ik in galop op een hindernis ga sleurt die mij erover als een gek. ook al rij ik kleine voltes en spring ik dan meteen dit werkt niet, heb ik al geprobeerd.
Ik heb ook al geprobeerd eropaf te galoperen en te stoppen voor de hindernis. dit werkt ook niet, ze stopt netjes, maar als ik het erna wel spring sleurt ze me er weer over.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:43

Utixo schreef:
In stap op de hindernis aanrijden, rustig aandraven op het allerlaatste moment, en na de sprong direct terug in stap zetten.

Ook werkt het goed om voltes 10 meter te rijden. Ellenlange lijnen voor de hindernis rijden zijn onpractisch bij drukke paarden. Volte inzetten en onderweg de sprong meepakken. Wat er ook gebeurt, na de sprong de controle direct terugnemen.

De eerste tip die hier gegeven wordt zou ik niet aan beginnen, daar krijg je júist rennerige paarden van. De tweede tip vind ik wel een nuttige en bruikbare tip. Verder kun je proberen om 1 hindernis te springen en dan niet weer totdat je je paard weer rustig en onder controle hebt. Dan spring je weer 1 hindernis en wacht je weer tot je voelt dat je controle hebt. Als je paard dat braaf doet pak je een 2e hindernis erbij en kijk je hoe je paard daar op reageert. Zo zou ik het rustig uitbouwen tot een klein parcoursje, mocht je paard weer druk worden doe je weer een stapje terug.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:45

maar nu doet ze zelfs zo stormen op 1 hindernis.
Waar ik nu oefen met haar.
Geloof me , ik heb het allemaal al geprobeerd.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:47

armanike schreef:
maar nu doet ze zelfs zo stormen op 1 hindernis.
Waar ik nu oefen met haar.
Geloof me , ik heb het allemaal al geprobeerd.

Tja dit is een typisch geval van te weinig controle, meestal los ik dat op met de tip die ik je net gegeven had. Heb je al geprobeerd om voor een hindernis heel veel overgangen te rijden?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:53

ja dat heb ik al gedaan.
ik kan haar ook vlak voor de hindernis laten stoppen dat is het probleem niet, ik kan haar laten weg draaien of terug in stap of draf zetten voor de hindernis.

Ik dacht eerst dat ze dat deed omdat ze misschien ineens peper in de schoenen kreeg en dacht dat ze moest werken en onrustig werd, dus draaf ik rond en op de hindernissen af en rij ik er rustig rakekeling langs of galopeer ik er langs , gaat allemaal prima, ze versneld een beetje maar is makkelijk terug te pakken.

Ik heb eerder zoiets dat ik haar niet meer gecontroleerd kan laten springen, ze lijkt net een blij huppeltrutje. ik krijg haar niet meer zo ver dat ze zelf ( bij wijze van spreken) telt zodat ze uitkomt, en ik kan haar niet meer gecontroleerd erop af laten galoperen, een pasje kleiner of een pasje groter laten maken.

ze valt ook vaker dan normale paarden omdat ze net een blij kind lijkt.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:57

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 19:58

heb ik al gedaan hoor.
Maar heb nog geen antwoord haha.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:59

Oké! :)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:11

Ga eerst eens lekker aan het werk in de galop, denk even helemaal niet aan springen! Laat de hindernissen staan, maar spring niks. Gewoon er lekker tussendoor rijden, veel aan het werk, veel stelling en buiging, schijnovergangen etc. En als hij dan echt fijn loopt, echt op jouw tempo, kan je een hindernisje pakken, en daarna weer lekker aan het werk. Zo kan je het steeds verder uitbouwen. Misschien is dit een tip? Succes! :)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:12

Dat ben ik dus nu al behoorlijk lang aan het proberen maar helaas werkt dat ook niet, bedankt voor de tips allemaal btw.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:16

Hmm, okee ;) Wat gebeurd er dan precies? Kan je wel gewoon rustig galloperen op je eigen tempo, of is dat al een probleem?
Als je dit wel kan, wanneer heb je dan geen controle meer? Op het moment dat je gaat springen, of?

Ikzelf rijd namelijk ook een pony die springen echt geweldig vind, het is voor haar gewoon echt een straf om niet te mogen springen. Maar ze kan ook wel eens veel te enthousiast worden :+
Dus eerst gewoon bij een laag kruisje met een drafbalk ervoor, wanneer ze te hard gaat, gewoon stilzetten, weer wegrijden en opnieuw weer aan komen rijden. Dit blijven doen totdat ze rustig blijft, na een tijdje heeft ze dan (als het goed is) door dat ze mag springen als ze rustig doet ;)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:18

nou eigelijk als ze de hindernis in oog krijgt. dan trekt ze enorm op en springt ze veel te vroeg al.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:18

En als je er nou gewoon tussendoor blijft galloperen, er schuin naartoe rijdt en dan weer wegstuurt? Of blijft ze dan zo strak op de hindernissen aantrekken? En de tip die ik je net gaf, zou dat werken?

Ik probeer wat te bedenken ;)

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:41

Dat rustig erop af rijden en dan schuin ernaast doet ze prima. er recht opaf rijden en stoppen voor de hindernis ( wanneer ik wil) doet ze ook prima xd ik weet het het is een vreemd beest.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:47

Lagere hindernissen? zodat je alles vanuit stap/drafje kan doen?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:57

graag alles lezn ajb. toch bedankt voor de info.
maar stap of draf is gen probleem voor ons.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:34

Haha, ik herken wat je bedoelt :+
Maar als je haar dus stil kan zetten wanneer je wil, wat gebeurt er dan als je doet alsof je haar stil wilt zetten, maar haar op een klein afstandje van de hindernis toch laat springen?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:53

Streng blijven, het moet jouw controle blijven. Niet die van je paard. :)
Als ze voelt dat je de controle kwijtraakt, op de rem zetten! Paard halt laten houden, belonen, volte rijden en weer verdergaan. Tempowisselingen blijven rijden en de galop zo sloom mogelijk proberen te houden, zodra het paard niet meer naar je hulpen luistert weer op de rem zetten.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:56

Ja, inderdaad ;) Maar of het verstandig is zo sloom mogelijk te galoperen? Als je paard dat de hele tijd achter elkaar moet doen, zal hij de neiging hebben om juist vooruit te willen, ik denk eerlijk gezegd dat het beter is om gewoon een goed tempo te hebben, en vooral te proberen dit tempo steeds hetzelfde te houden, behalve natuurlijk als je het zelf doet bij tempowisselingen ;)
Correct me if I'm wrong! ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:20

Daarom, je paard kan wel de neiging hebben, maar jij moet hem zo onder controle hebben staan dat hij naar jou blijft luisteren (ookal heeft hij die neiging) . :D Als je paard al op een redelijk tempo galoppeert is het makkelijker voor je paard om eruit te naaien. In een slomer tempo voel je dat eerder aankomen en heb je net een paar seconden langer de tijd om het paard terug te nemen. :) Het is wel de bedoeling om dit weer langzaam terug te bouwen als je het paard weer helemaal onder controle hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:22

PRobeer voor de hindernis een overganng terug te rijden. Zoals je zegt, kun je haar stopzetten voor een hindernis, maak daar dan gebruik van. Denk dat je terug gaat naar draf/stap, zodat zij terug komt, en dan rij je haar op het laatste moment weg. Laat haar niet zelf weglopen ,dat moet JIJ bepalen, ten allertijde de controle behouden.
Je kunt dit oefenen op lagere sprongetjes. Als je dit veel doet, wordt ze wat onzeker en gaat ze op jou wachten, werkt gegarandeerd!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:26

ik denk dat je er een in moet gaan geloven dat het wel lukt, het is beter voor jou en je paard als ze het rustiger doet, wees er 100% van overtuigd en volg verder de instructies van je instructeur. Ergens krijg ik nu namelijk een voorgevoel dat je eigenlijk het probleem nog niet echt opgelost wilt maar het wel hoogst irri vind dat je paard het doet. Erken het, je paard doet dat so what? en vervolgens ga je haar ervan overtuigen dat het ook goed en misschien wel beter is als ze het iets anders doet. Van springen heb ik niet veel verstand maar daar heb jij dan weer je instructeur voor die zo te horen voldoende ervaring op zak heeft.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:01

Dat is het probleem als ik terug een overgang ga rijden of haar tegen ga houden, dan raakt zij in paniek , en krijg je van die tafferelen dat we allebij vallen en ik haar op mij krijg.